Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NEF+JPG, D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

stooss

Aktiv medlem
Jag vet att det finns massa olika inlägg om detta men jag måste ändå skriva vad jag kommit fram till:

Min tanke var att skjuta NEF+JPG samtidigt för att spara tid. Dock vill jag skruva till JPG inställningarna lite med högre kontrast, skärpa etc. Funderingen jag hade var om detta påverkar NEF-filen eller inte. Jag körde test med samma exponering/motiv men med olika inställningar på bildoptimering.

Mitt svar är: det beror på.

Om jag öppnar NEF-filen i PS via Nikon-plugin eller om jag konverterar till DNG och öppnar i ACR så följer mina JPG bildoptimeringsinställningar med... detta vill jag inte.

Om jag däremot kör NEF-filen via Nikon Capture så kan jag ångra mina skärpeinställningar etc. Jättebra! Men, Capture är så extemt segt så jag skulle hellre köra mina NEF-filer i ACR. Är det omöjligt att få samma flexibilitet via ACR?

Du måste se fel, inga jpg optimeringar du gör i kameran visas i ACR förutom vibalans och exponering, i allfall inte i CS2 som jag använder.

Med Capture därimot så visas alla jpg optimeringar du gjort i kameran.

Ändra alla parametrarna kan du göra med bägge programmen.

kent.

Jag kör iofs CS1 är så länge men jag antar att förfarandet är samma.
Vad jag menar är att i Capture så ser jag vilka inställningar jag haft men kan välja att ”ångra” dessa.

I ACR så kan jag inte se inställningarna utan allt hamnar alltid på ”Camera default”.
Däremot såg det ut som att ACR redan ”applicerat” mina bildoptimeringinställningar på bilden men visar standardvärdena. Jag kan naturligtvis justera detta men jag får ju ingen info om vilka inställningar jag använt i kameran.

Men, detta var ett snabbtest. Jag får testa mer för att vara säker.

Poängen var egentligen att få samma kontroll i ACR som i Capture men det verkar inte möjligt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto