Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NEF-filer i CS2 och camera raw

Produkter
(logga in för att koppla)

carlén

Aktiv medlem
Mitt CS2 vägrar öppna mina NEF-bilder från D200. "Could not complete your request because it is not the right kind of document." Detta trots att jag uppdaterat Camera Raw till version 3.4.089.
Jag har bytt ut den gamla CameraRaw.8bi mot den nya i mappen C:/Program/Vanliga Filer/Adobe/Plug-ins/CS2/File Formats.
Adobe anger förbryllande nog följande sökväg:
C:/Program Files\Common Files\Adobe\Plug-Ins\CS2\File Formats.
På min dator kan jag emellertid inte följa den vägen längre än till C:/Program Files.
Kan det vara här som problemet ligger, eller är det avinstallerade demoversioner av Nikon Capture som ligger och spökar? Jag har också NikonScan 4 på datorn.
Tacksam för hjälp från nån som vet.
 
Senast ändrad:
Du skall ha Camera Raw senaste version i File Formats.
Gå till Program, Adobe, Adobe Photoshop CS2, Plugs-ins, File Formats

Mikael
 
Du får starta om Photoshop så rätt camera Raw läses in.Plugs-ins mappem i cs2 skall innehålla dessa plug-in inklusive camera raw
Mikael
 

Bilagor

  • pluggar.jpg
    pluggar.jpg
    8.7 KB · Visningar: 310
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Du får starta om Photoshop så rätt camera Raw läses in.Plugs-ins mappem i cs2 skall innehålla dessa plug-in inklusive camera raw
Mikael

Mikael,
jag har CS2 installerat på D:partitionen. Camera Raw skall dock tydligen ligga på C: under Vanliga filer enl beskrivning ovan. I den mappen fanns enbart en Camera Raw.8bi-fil, inga andra av de filer du beskriver. Dessa finns däremot under D:/Program/Adobe/AdobePhotoshop CS2/Plug-ins/File formats, men där skall jag inte lägga filen enl Adobes hemsida http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3355.
Jag har faktiskt provat att lägga filen där du beskriver, men det funkar ändå inte. PS har varit nerstängt medan jag utfört åtgärden.
Återstår kanske att avinstallera CS2, rensa registret och sedan återinstallera.
Vad tror ni?
 
Senast ändrad:

Hmm, intressant. Men det funkar ju inte för mig.
Jag har kollat i filtermappen, men inte funnit något som skulle kunna komma från Nikon.
Jag ser att Nikon Message Center finns på min dator, vad nu det betyder...
Under Vanliga filer finns en Nikon-mapp, kanske för NikonScan4. Kanske jag skall avinstallera hela det programmet?
NEF-launcher från Nikon ligger under C:/Program/Vanliga filer/Nikon/Utilities. Den måste jag väl ha kvar?
 
Senast ändrad:
Nej, men det var samma sak för mig. Nikon hade inte lagt till något men däremot plockat bort en fil (camera raw). Efter att ha tagit hem och tryckt in camera raw fungerade allt klockrent igen. Aldrig mer något program från Nikon på min dator iaf.
 
Hej igen
Gör så här eftersom du har PS på en annan partition.

Gå in i Program och mappen delade filer, Adobe,Plugs-ins, CS2,
File Formats, och lägg in Camera Raw senaste versionen där.
Starta om maskinen.
Mikael
 
macrobild skrev:
Hej igen
Gör så här eftersom du har PS på en annan partition.

Gå in i Program och mappen delade filer, Adobe,Plugs-ins, CS2,
File Formats, och lägg in Camera Raw senaste versionen där.
Starta om maskinen.
Mikael

Mikael,
som jag skriver i mitt första inlägg har jag redan prövat det; med samma nedslående resultat.
Du menar C:/Program/Vanliga filer...?
 
Jag har nu avinstallerat Photoshop, avinstallerat NikonScan och rensat registret med RegSeek. Startat om datorn och installerat PS igen. Uppdaterat ACR enl Adobe, startat om datorn och ändå fungerar det inte.
Vid det här laget är jag beredd att slänga både Photoshop och hela datorn åt helvete!
 
Funderar nu på, sedan ilskan lagt sig, om Adobe Camera Raw möjligen kräver mer avancerad processorteknologi än vad min gamla AMD Athlon på 1,1 GHz kan erbjuda. Jag vet att så är fallet med både Bibble och Raw Shooter. De programmen går inte att öppna på min dator. De kräver SSE-teknologi.
Vet någon?
 
macrobild skrev:
Du skall ha Camera Raw senaste version i File Formats.
Gå till Program, Adobe, Adobe Photoshop CS2, Plugs-ins, File Formats
Näe, det är inte vad som rekommenderas i och med CS2 och Bridge. ACR ska läggas i den gemensamma mappen så man inte behöver underhålla två installationer av den för att det ska funka i både PS CS2 och Bridge.

Korrekta sökvägar för ACR anges i Readmefilen: http://www.adobe.com/special/photoshop/camera_raw/Camera_Raw_3.4_ReadMe.pdf

Visst funkar det att lägga den där men det blir struligare i längden.
 
carlén skrev:
Funderar nu på, sedan ilskan lagt sig, om Adobe Camera Raw möjligen kräver mer avancerad processorteknologi än vad min gamla AMD Athlon på 1,1 GHz kan erbjuda. Jag vet att så är fallet med både Bibble och Raw Shooter. De programmen går inte att öppna på min dator. De kräver SSE-teknologi.
Vet någon?
ACR 3.4 verkar kräva SSE. Den funkar inte på min gamla Thunderbird 1GHz. Däremot funkar ACR 3.3 utmärkt.

Om du har lagt pluginen i "rätt" katalog, ser du den om du tittar på "About plug-ins" i hjälpmenyn?

Jag skrev lite om detta i en annan tråd.

För mig löste 3.3:an problemen. Den kunde öppna de RAW-filer jag behövde ha upp.
 
maxzomborszki skrev:
ACR 3.4 verkar kräva SSE. Den funkar inte på min gamla Thunderbird 1GHz. Däremot funkar ACR 3.3 utmärkt.

Om du har lagt pluginen i "rätt" katalog, ser du den om du tittar på "About plug-ins" i hjälpmenyn?

Jag skrev lite om detta i en annan tråd.

För mig löste 3.3:an problemen. Den kunde öppna de RAW-filer jag behövde ha upp.

Max,
Gud välsigne dig!
Du är min hjälte.
Nu funkar det!!!
Alla med gammal processor, hör upp: använd version 3.3 av ACR.
YESSS.

/Björn C
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.