Annons

NEF förhandsvisning

Produkter
(logga in för att koppla)

roninen

Aktiv medlem
om jag tar bilder med min D70 och använder jpg så kan jag givetvis använda windows förhandstitt.. att jag ser alla bilder som thumbnails i mappen så jag ser vad de föreställer...dessutom om man öppnar med windows visningsprogram så är de ju smidigt att bara bläddra genom bilderna. Inget av detta funkar inte med NEF formatet.. måste öppna bilderna en o en i capture... tar ju en evighet... nån som vet hur jag ska göra? .. finns de nått annat program som klarar slideshow visning av NEF?
 
eftersom NEF är nikons egna filformat för "raw" filer , så är det få program förutom nikons egna som klarar detta. alla tillverkare sparar ner sina "raw" filer olika, så bildprogrammen vet inte hur dom skall tolka bilddatan.

vad jag vet så finns det nu plugins till photoshop som gör att du kan ladda in NEF filerna där och sedan köra ut dom till jpg.

så tyvärr finns det nog inget bildvisningsprogram som kan visa dina NEF-bilder. kan ju kanske komma något plugin till "acdsee" som tillåter det att visa NEF-filer, men det är något som jag inte hittat ännu.
 
kom själv på nu att om man har camera raw till photoshop så kan man gå till "windows" och sen "file browser" så kan man se thumbnails och till vänster finns en preview bild... drar man lite i ramarna runt den så kan man få den mkt större .. sen e de bara stega med piltangenterna genom alla thumbnails så blir det i stort sätt samma funktion som en slideshow :p
 
Senast ändrad:
Nikon View funkar väl bra?
Det fick du ju med din D70.

Och mina .nef funkar som tumbnails i explorer.
Kan hända att det installeras nödvändiga filer för det när du installerar View eller något annat program du fick med kameran.

/mvh hafz
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.