Annons

Nedmontering för sensorrengöring??

Produkter
(logga in för att koppla)

J Tjerneng

Aktiv medlem
Efter mer än ett år av flitigt fotograferande (och objektivbyte) i öknen har det blivit akut dags för att rengöra sensorn för första gången i min a100. Damm har gått bra att få ur på egen hand men nu har någon oidentifierad vätska hittat dit också.

Jag frågade hos Sonys auktoriserade servicetekniker här i Santiago de Chile och han menade att de måste plocka isär kameran för att kunna aplicera vissa rengöringsvätskor på sensorn, utan att riskera att skada andra delar av kamerahusets insida. Min fråga till er är om detta låter vettigt eller som ett försök att ta mer betalt?

Det skulle kosta cirka 450 kronor att göra detta, men det kanske kan motsvara 600-700 kronor med svenska mått (alltså utifrån det allmänna prisläget i landet).

En normal fotoaffär som rengör filtrert framför sensorn tar cirka 600 kr i Sverige.
Misstänker att de använder Eclipse och pads för det mesta.
Framför sensorn sitter ett aa filter på alla kameror.
Det brukar sitta fast med en metallram runt och tätad mot sensorn. Detta för att inget damm skall komma inanför filtret och fastna på själva sensorn.
Jag har läst om fall där vätska har läckt in till sensorn p.g.a. att tätningen inte varit ordentligt tät. Detta får räknas som tillverkningsfel.
Normalt skall aldrig kameran behöva plockas isär för rengöring.

Jag fick först för mig att A100'an var en långzoomare, och då måste man ju montera isär kameran för att rengöra, men det är ju en helt vanlig DSLR, oh den behöver man aboslut inte under några omständigheter montera isär för att rengöra sensorn!

Har du garanti kvar på kameran så kommer du troligvis inte ha det efter "rengöringen". Jag har faktiskt aldrig hört talas om en butik som monterar ned kameran endast för att rengöra sensorn. Det gör man ju genom spegelhuset!

Man skall nog bara låta en märkesverkstad göra en sådan åtgård. Kräver förmodligen att man river större delen av kameran.
Svårt att tro att en kameraaffär skulle ge sig på detta. Men vad vet jag om vad man pysslar med i colombia....

Tack för svaren! Jag tyckte också var lite underligt. Det var ju ändå en auktoriserad servicetekniker... Men han hänvisade mig till ett Sony Center som jag ska besöka imorgon, hoppas att de har bättre koll där.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto