Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nedlagda fabriker Skåne?

Produkter
(logga in för att koppla)

lillington

Ny medlem
Hallå alla!

Ganska nyinflyttad till Skåne (Malmö) och gillar att utforska nedlagda fabriker, skrotgårdar odyl (lost america snubben är en inspiration av rang).

Tänkte fråga alla Skåningar om ni vet någon bra sliten plats i just Skånetrakten?, det ultimata vore ett nedlagt sockebruk eller ngt i den stilen. Har inte hittat ngt bra än, mest åkermark här nere...

Tack på förhand//

Utanför Ystad hittar du Köpingebro gamla sockerbruk och sedan finns även Karpalund vid Kristianstad.

Jordberga sockerbruk strax öster Anderslöv (ta v 101 från djursjukhusrondellen/Jägersro). En hel industrimiljö...

Visst finns Hasslarp, jordberga och andra spännande ställen men dom är inte tillgängliga om man inte vill göra sig skyldig till olaga intrång. Bryr man sig inte om höga staket och tunga grindar så finns det massor av industrier i skåne.

Jordberga är en hel by som är mer eller mindre tillgänglig utan att göra sej kriminell - det enda som är stängt där är själva processdelen och husen som utgjorde fabrikens administrativa del. Miljön erbjuder en mängd motiv och miljöer utan att man behöver gå inomhus. Om man varit där så har man stött på dessa självutnämnda väktare som finns i byn också, men dom kan man ju i alla fall prata med, eftersom dom mest håller ögonen på tjuvar och vandaler. Jag är rätt säker på att man kan få tillträde till de stängda husen också om man har tålamod att jaga Daniscos fastighetsfolk.

Kör hårt/R

okej ett par intressanta objekt har dykt upp, tackar för det. Är inte så rädd för ev. vakter då jag tror jag är ganska duktig på att snacka mig ur situationer.
Får se om det blir några bilder snart//F

Bluesman skrev:
Jordberga är en hel by som är mer eller mindre tillgänglig utan att göra sej kriminell/R

Jag vet, jag har varit där och visst finns det mycket spännande utanför inhängnaderna men vill man in i lokalerna så är det stängt. Tyvärr är jag för feg för att smyga in ändå.

Bifogar en länk till en bild från just Jordberga.

http://www.rolandlarsson.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=938025

Och en bild från Skivarps sockerbruk.

http://www.rolandlarsson.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=938042

Håller med om oljehamnen! Gammalt fosil-värmeverk nere på flintränneg. som är helt otroligt! Har för mej att de håller på att bygga om eller riva. Säkert långt ifrån omöjligt att komma in å om du frågar e.on lite halvsnällt!

Bilagor

• verk.jpg
    verk.jpg
    82.7 KB · Visningar: 4,057
På tal om Malmö: Kvarteren öster om nobelvägen i höjd med industrigatan, äldre industrimiljöer mer eller mindre i bruk!

de fossila värme verket är Öresundsverket.

Den totala investeringen beräknas till 3 miljarder kronor inklusive 500 miljoner kronor för anslutningar till fjärrvärme, gas och elnät.

Det blir en av de få stora investeringar som gjort i helt nya anläggningar i Sverige sedan det sista kärnkraftverket byggdes i Oskarshamn i slutet av 70-talet.

Investeringen i ett nytt Öresundverk är större än det naturgaseldade Ryaverket i Göteborg, som snart är klart att tas i drift.

Kontrakten klara om en vecka
Investeringsbeslutet togs i går onsdag av Eon Sveriges styrelse och i dag har elproduktionschefen Håkan Buskhe och projektchefen Carl-Gunnar Holm suttit med upphandlingsdokumenten för att ta beslut om vem som ska få byggkontraktet.

Kontraktsförhandlingarna med leverantörer och entreprenörer har pågått under en längre tid. Efter gårdagens styrelsebeslut kan de nu sluföras. Man räknar med att kontrakten kommer att kunna delas ut senast till den 1 september.

I Malmös oljehamn
Det nya kraftvärmeverket kommer att byggas på samma ställe i Malmös oljehamn där Eon/Sydkrafts gamla Öresundsverk ligger. Det gamla olje- och koleldade kraftverket uppfördes i tre omgångar - 1953, 1957 och 1964 och var i drift i 40 år innan det lades i malpåse 1993.

Det nya kombiverket får i stort sett samma kapacitet som det gamla - 440 MW elektricitet och 250 MW fjärrvärme.

Det innebär att när det sätts igång den 1 januari 2009 så kommer det att kunna producera 3 TWh el och 1 TWh värme per år. Som en jämförelse förbrukas det 2 TWh el i Malmö under ett år, noterar Eon i ett pressmeddelande.

Biogas och vätgas på sikt
På sikt räknar Eon med att ersätta naturgasen med biogas och så småningom med vätgas.

En förstudie om en biogasanläggning som kan bidra till den framtida bränsleförsörjningen av Öresundsverket ska nu startas, uppger Håkan Buskhe.

- Verkets elproduktion kommer att ersätta äldre kolbaserad elproduktion i det nordeuropeiska energisystemet och därmed minska de globala utsläppen av koldioxid med 1 miljon ton per år, skriver Håkan Buskhe i pressmeddelandet.

Det finns ett hyffsat förfallet, mindre industriområde på Limhamn. Mellan Vaktgatan och Barlastgatan. Det är fortfarande aktivt med ett antal mindre firmor inhyrda i dom ruffiga lokalerna. Senast jag var där så var alla hyresgästerna vräkta därför att stället skall rivas och ge plats åt nya lägenheter. Intill ligger Sydvarvet (så har jag för mig att det hette) som håller på att rivas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar