Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NEC 2490 (lcd-monitor)

Produkter
(logga in för att koppla)

edovan

Aktiv medlem
Har varit lite snack om NEC:s 2690WUXi som kostar under 16000, trots att det är IPS-panel och finfina specifikationer och inställningsmöjligheter.

Själv känner jag dock att 15.000 ligger lite över min budget och 26 tum är lite mer än jag behöver vad gäller storlek, och är därför nyfiken på nyss nämndas lillebrorsa. På 24 tum men fortfarande med samma upplösning på 1920x1200 är den högintressant, och i synnerhet om prislappen blir lägre än 26:an. Cirka 10.000-11.000 skulle ju göra den till högintressant jämfört med tex Samsungs 244T.

Men jag hittar dåligt med info om denna 2490WUXi...
Prad.de har en del tekniska data, men inte mycket mer:
http://www.prad.de/en/guide/ergebni...by=price&order_order=asc&Submit=find+displays

NEC:s egen sida är rätt bökig att navigera på och jag lyckas inte få fram nånting. Av den här sidan att döma finns ännu ingen info om 24:an...
http://www.nec-display-solutions.se/coremedia/generator/index,realm=Products__Home,spec=x__se__sv

Det som vore intressant är releasedatum, prisläge samt givetvis åsikter i allmänhet.
 
edovan skrev:
Har varit lite snack om NEC:s 2690WUXi som kostar under 16000, trots att det är IPS-panel och finfina specifikationer och inställningsmöjligheter.

Själv känner jag dock att 15.000 ligger lite över min budget och 26 tum är lite mer än jag behöver vad gäller storlek, och är därför nyfiken på nyss nämndas lillebrorsa. På 24 tum men fortfarande med samma upplösning på 1920x1200 är den högintressant, och i synnerhet om prislappen blir lägre än 26:an. Cirka 10.000-11.000 skulle ju göra den till högintressant jämfört med tex Samsungs 244T.

Men jag hittar dåligt med info om denna 2490WUXi...
Prad.de har en del tekniska data, men inte mycket mer:
http://www.prad.de/en/guide/ergebni...by=price&order_order=asc&Submit=find+displays

NEC:s egen sida är rätt bökig att navigera på och jag lyckas inte få fram nånting. Av den här sidan att döma finns ännu ingen info om 24:an...
http://www.nec-display-solutions.se/coremedia/generator/index,realm=Products__Home,spec=x__se__sv

Det som vore intressant är releasedatum, prisläge samt givetvis åsikter i allmänhet.

Hej!

Jag frågade Nec och deras svar är att de inte riktigt har bestämt sig om de skall ta in 2490 till Sverige. De bedömer att 2690 är en intressantare skärm för de flesta och att prisskillnaden mellan de två modellerna i slutändan kanske inte blir så stor. Den stora skillnaden mellan 2490 och 2690 är att 2490 har en färgåtergivning som liknar den hos 2090 och 2190 medan 2690 enligt uppgift skall ha en betydligt större färgrymd.

Med tanke på hur bra 2090 och 2190 är så låter det här klart spännande. Skall bli riktigt kul att se 2690 när den (tydligen snart) börjar dyka upp :)
 
Ok, då får vi hoppas att de tar in 2490, så det blir lite mer konkurrens på den sidan =)

Eller att det dyker upp nån annan bra IPS-skärm med 1920x1200 som INTE kostar knasmycket...
 
edovan skrev:
Eller att det dyker upp nån annan bra IPS-skärm med 1920x1200 som INTE kostar knasmycket...

Tror inte dom kommer kosta så mycket mindre, inte närmaste tiden.. men det är ju min gissning,

Jag pratade med NECs representant (Han som stod på Foto2006 mässan) strax före jul och han trode inte att 2690 kom till Sverige förräns i slutet av Januari, sen innan det kommit till grossister och butiker tar ytterligare lite längre tid så jag skulle gissa i mitten / slutet av februari.

Hoppas den kommer snart =)
 
Eller tänk en 2490 för 9-10000? :)

Ja Tyskland kan ju funka, men hur säkert är det med beställningar i det här formatet? Jag har beställt objektiv från AC-Foto förut, men en bildskärm känns ju bra mycket känsligare. Om man får ett måndagsexemplar eller det skadas under leverans, vad får man då punga ut för returfrakt mm?

Nu blev det lite off-topic, men men.... :)
 
Senast ändrad:
Jag beställde min 32" LCD från Tyskland. Nemas problemas. Jag gissar på att NEC har Europagaranti. Skadas det under leverans är det inte ditt problem, utan fraktbolagets. Kollade lite snabbt och NEC har tydligen hämtservice på TFT-skärmar oavsett var du köpt inom Europa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.