Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ND Grad-filter till Cokin P?

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag håller på att skaffa mig ett Cokin P filtersystem. Hittils har jag fått tag i anpassningsringen (för att kolla att den passade i en lite krångligt filtergänga) men det börjar kanske bli dags för resten.

Vitsen med det hela är ju att kunna använda avtonade gråfilter. Frågan är alltså, finns det några andra filter än Cokins egna som är värda att satsa på?
Något som är mer eller mindre prisvärt?

Jag antar att ett som tar bort 2 steg borde vara mest användbart, eller? Om man jobbar mycket med skymningslandskap alltså.

Singh-Ray har jag hört talas om men dom är väl jättedyra, eller?


Förresten, har ni sett någon jobbigare färgsatt och övergiffanimerad seriös webbsida än http://www.cokin.fr/? ;-)
 
bäst är väl att skaffa en på styrka 1 och en på styrka 2 sen kan du kombinera dessa på upp till styrka 3..så gör jag iaf.
 
Cromatek är ett fabrikat som är populärt och har samma dimension som Cokin.
Filteringen mäts ofta i densitet där 0.3 motsvarar ett steg.
Så vill du ha ett filter som stoppar ett steg skall du köpa det som är märkt 0.3ND
2 steg märkt 0.6ND
 
Har också gått och funderat på en Cokin P hållare med Chromatek-filter.

Är dock osäker på om detta funkar på ett objektiv med 77 mm filtergänga som jag (snart) har?

Är inte denna diameter så stor att man knappt kan röra filtret alls i hållaren utan att få med filterkanten i bilden?
 
Det är då 77 mm jag har tänkt ha det till. Det borde bero ganska mycket på brännvidden. Att döma av de bilder jag har sett (på uppställningen med kamera, objektiv och filter) så borde det inte vara något problem. Oftast vill man väl ändå ha övergången någonstans i de två inre fjärdedelarna av bilden...?

Var hittar man Cromatek-filter?
 
Jag har både Cromateks och Hitechs avtonade filter till min Cokin P hållare. Skillnaden mellan dem är att Hitechs övergång mellan helt klart och grått är mycket snabbare (zonen är cirka 5 mm, på Cromatek är den 15mm).

Enligt ett test för några år sedan i Foto var Cokins filter inte färgneutrala, men Cromateks var det (har ännu inte hunnit att testa Hitechs filter ännu).

Hitech säljs av http://www.dito.se/ (dom sålde tidigare Cromatek).

Cromatek säljs av http://www.aifo.se/

-- Nicke
 
Cokin P har adapterringar upp till 82mm. Ska du köpa fler filter och kanske lite annat lull-lull rekommenderar jag www.speedgraphic.co.uk som har ett stort sortiment. Beställ deras katalog så får du en trevlig läsning.

Jag arbetar nästan vägg i vägg med föregående talare Nicke och vi har jämfört Hitechs hårda övergång med LEEs hårda övergång, båda med två stopp. Hitechs övergång är mycket snabbar än LEEs, och jag kan tänka mig att Hitechs kommer att passa mycket bättre till smålbildsformatet.

Jag rekar att du köper Hitechs hårda övergångar från Dito, det svider lite i plånkan, men P-filtren är inte lika dyra som 100-filtren.
 
Jag handlade på Terjes rekomendation
2 st grad 2 och
1 st grad 1.

På det viset får man ända från 1 till 5 om man vill. Jag har haft stor användning av mina filter och ångrar mig inte ett dugg. Jag använder Cokin.

Det finns säkert liknande lika bra.
 
Hur är Cokins avtoning då? Är Gradual Gray G1/G2 mjuk eller hård övergång?

Rekommenderar ni alltså hård övergång till småbild?
Hur stor del av sökaren upptar en övergång på 5 respektive 15 mm?

Är det möjligt att jag behöver en mjuk övergång till såna motiv som t.ex. mina "Bergsbilder"? Jag menar när någonting sticker upp över horisonten. Jag antar jag kommer att måsta offra lite teckning precis vid horisonten...
 
ANNONS