Annons

ND Grad filter - Soft eller Hard edge??

Produkter
(logga in för att koppla)

Gripen73

Aktiv medlem
Ska under nästa vecka beställa ett grad filter från Lee, men har svårt att besluta om jag ska välja ett med hård eller mjuk övergång. Fotar mest landskap. Antar att ett med mjuk övergång passar om horisonten inte är rak eller så, men skulle mjuk även funka när man fotar vid havet?

Vilket av dessa skulle vara mest användbart?
(Fotar med en Canon Eos 650D och ett 17-85 objektiv)

Behöver lite råd och hoppas att det finns nån därute som kan ge lite svar. :)

Tack.
 
Ska under nästa vecka beställa ett grad filter från Lee, men har svårt att besluta om jag ska välja ett med hård eller mjuk övergång. Fotar mest landskap. Antar att ett med mjuk övergång passar om horisonten inte är rak eller så, men skulle mjuk även funka när man fotar vid havet?

Vilket av dessa skulle vara mest användbart?
(Fotar med en Canon Eos 650D och ett 17-85 objektiv)

Behöver lite råd och hoppas att det finns nån därute som kan ge lite svar. :)

Tack.

Jag tycker att mjuk övergång är mer användbart. Om horisonten är spikrak så kan man få en gradienteffekt på himlen, men det är inte lika störande som en hård övergång ger när horisonten inte är rak.
 
Generellt: Ju mindre sensorn är, desto oftare är mjuk övergång fel och hård rätt, på stor och mellanformat är det tvärt om. I de här sammanhanget är en sensor som är lite mindre än halvformat pytteliten. Det beror dock på annat också, som ljus vid fototillfället, ditt motiv, brännvidd, avstånd mellan filter och frontlins och storleken på frontlinsen på objektivet du har på vid fototillfället tillfället.
 
Generellt: Ju mindre sensorn är, desto oftare är mjuk övergång fel och hård rätt, på stor och mellanformat är det tvärt om. I de här sammanhanget är en sensor som är lite mindre än halvformat pytteliten. Det beror dock på annat också, som ljus vid fototillfället, ditt motiv, brännvidd, avstånd mellan filter och frontlins och storleken på frontlinsen på objektivet du har på vid fototillfället tillfället.
Kan bara hålla med. Och köp glas. Plastfilter repas och bildar flares vid minsta motljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.