Annons

ND-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

rolfmm

Aktiv medlem
Nån som har provat B+W gråfilter typ ND106 / ND110? Vill ju helst köpa LEE Little / Big Stopper men det räcker ju inte bara med filteret. Måste ju också köpa filterhållare och anpassningsring till - som kostar mera än filteret kostar. B+W brukar väl ha bra filter.....
 
Jag har B&W ND110, men har hittills använt det bara en enda gång, då utan några problem.

Har du en vanlig DSLR-kamera får du dock ett problem. När du har skruvat på det ser du inte ett smack, vilket förstås är ett rejält handikapp. Har du en spegellös kamera med en BRA EVF, så uppstår inte detta problem. Inte heller med en Sony OLED/EVF/SLT-kamera, som var vad jag själv använde med detta filter. Sökarbiblden är lika ljus och fin med som utan filter (såvida det inte är väldigt dåligt ljus, men i sådana fall har svårt att se att man skulle ha någon användning för något 10 EV-steg gråfilter).
 
Det Gunnar skriver gäller förstås alla andra kameror med elektronisk sökare också, som Samsung, Olympus och Panasonic. Generellt är det så att dessa filter monteras precis innan exponering så det gör inget att sökaren blir mörk, och det där med elektronisk sökare gör inte någon större skillnad i användbarhet - också elektroniska sökare får problem i såna lägen.
 
Jo, jag ser problemet med svart sökar. Jag tänke skruva på det försiktig innan exponering. Det behöver väl heller inte skruvast helt inn? Jag tänket först o fremst på evt. färgstikk på B+W-filteret....
 
Hej, jag har ett B+W ND110 som jag använder tillsammans med olika objektiv på en 7D. Det funkar bra att komponera i liveview med filtret på (men inget vidare genom sökaren).

När det gäller färgstick så drar bilderna i obehandlat skick ganska skumt åt rött, men till allra största del går det att kompensera bort i råframkallningen.
 
Det Gunnar skriver gäller förstås alla andra kameror med elektronisk sökare också, som Samsung, Olympus och Panasonic. Generellt är det så att dessa filter monteras precis innan exponering så det gör inget att sökaren blir mörk, och det där med elektronisk sökare gör inte någon större skillnad i användbarhet - också elektroniska sökare får problem i såna lägen.

man ser med tex fuji xt-1 med big stopper o kan justera exponeringen o skärpa däremot kör jag tex D800 då måste man sätta skärpan innan o kolla på exponeringskortet hur lång tid det beräknas till mot den tiden jag har på kameran innan jag sätter på filtret.

har du tex en tid på (några exempel bara)

1 sek=16 minuter
1/60 = 15 sekunder


det är betydligt lättare att köra fuji xt-1 med big stopper än D800 egentligen två olika sätt bara.
 
jag köpte lite andra märken än lee big stopper från början pga att big stopper var slut o överlag så var det antingen taskiga motljusegenskaper eller konstiga färgstick med dom. Finns tester på nätet men jag rekommenderar big stopper.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.