Annons

ND-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

gege87

Aktiv medlem
Har tänkte införskaffa mig ND-filter. Vad jag förstått efter att ha läst en del så är det smartare att satsa på en separat filterhållare där filtret kan flyttas, Jag hittade detta på Ebay:


http://cgi.ebay.com/10pcs-Landscape...AU_Filters&hash=item1c14b8f8c3#ht_4282wt_1139

Mina instinkter säger mig att detta bara är skit, men hur är det egentligen? Är det bättre att satsa på exempelvis flera vanliga ND-filter? Det jag primärt vill åt är att dämpa himlen, dvs exponera efter marken.
 
Cokin är ok.

Jag hade ett Cokinsystem på den analoga tiden.
Nu är jag ju bara amatör, men jag tyckte systemet var bra, och framför allt var det billigt. Jag har även hört professionella fotografer som tyckt det var OK.
Det var mest gulfilter, och rödfilter som användes till svartvitt foto på den tiden.
Jag vill gärna medge att all plast kan KÄNNAS lite billilg ibland, men et funkade utmärkt !
Ett filter är ju igrunden mest ett stycke färgat transperant material.......

Men det kan vara problematiskt att kombinera med soljuskydd.

I dag har jag oftast ett UV på kameran. Jag vet inte om jag skulle tycka det var så praktiskt att springa omkring med en filterhållare på kameran jämt. Men den kan väl placeras utanpå uv-filtret tror jag....

Jag har heller aldrig provat deras polfilter, så dem vet jag nget om.

Systemet har för och nackdelar, men det är bestämt inte rent skräp på nått sätt.
I dag har mina gamla filter försvunnit nånstans.... och jag har bara hunit köpa ett enda UV hitils. Vad jag köper när jag köper nytt vet jag inte helt ännu....
 
Jag hade ett Cokinsystem på den analoga tiden.
Nu är jag ju bara amatör, men jag tyckte systemet var bra, och framför allt var det billigt. Jag har även hört professionella fotografer som tyckt det var OK.
Det var mest gulfilter, och rödfilter som användes till svartvitt foto på den tiden.
Jag vill gärna medge att all plast kan KÄNNAS lite billilg ibland, men et funkade utmärkt !
Ett filter är ju igrunden mest ett stycke färgat transperant material.......

Men det kan vara problematiskt att kombinera med soljuskydd.

I dag har jag oftast ett UV på kameran. Jag vet inte om jag skulle tycka det var så praktiskt att springa omkring med en filterhållare på kameran jämt. Men den kan väl placeras utanpå uv-filtret tror jag....

Jag har heller aldrig provat deras polfilter, så dem vet jag nget om.

Systemet har för och nackdelar, men det är bestämt inte rent skräp på nått sätt.
I dag har mina gamla filter försvunnit nånstans.... och jag har bara hunit köpa ett enda UV hitils. Vad jag köper när jag köper nytt vet jag inte helt ännu....
Jättetack, det låter ju bra! Jag kikade runt lite mer, och är nu inne på följande:

Filterhållare:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6829881

Anpassningsring:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1559717

Sedan dessa filter:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1559731

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1559736

Vad tror ni om detta?
 
Om Cokin fått ordning på sin produktion och numera tillverkar neutrala gråfilter utan färgstick så fungerar de bra men sist jag kollade var det mest skräp. Det finns en gammal tråd om Cokin, Hitech och några andra märken med flera exempel på taskig färgåtergivning, skall se om jag kan hitta den.

Hitech-filter kostar inte mycket mer än Cokin och passar i samma hållare men är betydligt mer neutrala, dvs de påverkar inte färgerna på samma sätt. Köper du dem i Sverige kostar de en slant men tillverkaren har en egen webshop på www.formatt.co.uk där man också kan handla, det blir betydligt billigare. När jag köpte mina filter stämde inte portoavgiften, den blev betydligt lägre än vad det stod på hemsidan men det går alltid att maila och fråga om frakten. Tänk på att priserna på deras hemsida är ex moms, dvs det tillkommer ca 20% engelsk moms.

Du kan t.ex. köpa ett set med tre valfria ND-gradfilter för ca £43, det är mindre än två Cokin från ScP. Formatt säljer även olika filterhållare i plast eller metall och anpassningsringar.
 
Om Cokin fått ordning på sin produktion och numera tillverkar neutrala gråfilter utan färgstick så fungerar de bra men sist jag kollade var det mest skräp. Det finns en gammal tråd om Cokin, Hitech och några andra märken med flera exempel på taskig färgåtergivning, skall se om jag kan hitta den.

Hitech-filter kostar inte mycket mer än Cokin och passar i samma hållare men är betydligt mer neutrala, dvs de påverkar inte färgerna på samma sätt. Köper du dem i Sverige kostar de en slant men tillverkaren har en egen webshop på www.formatt.co.uk där man också kan handla, det blir betydligt billigare. När jag köpte mina filter stämde inte portoavgiften, den blev betydligt lägre än vad det stod på hemsidan men det går alltid att maila och fråga om frakten. Tänk på att priserna på deras hemsida är ex moms, dvs det tillkommer ca 20% engelsk moms.

Du kan t.ex. köpa ett set med tre valfria ND-gradfilter för ca £43, det är mindre än två Cokin från ScP. Formatt säljer även olika filterhållare i plast eller metall och anpassningsringar.
Okej, lite andra bud här alltså. Tack! Kan jag alltså beställa hållaren samt anpassningsringen från Scandinavian och sedan filtret därifrån? Vilken storlek ska man ha då, såg att det fanns 85 och 100mm?
 
Ja, de går att kombinera. Cokin P är 85mm, Cokin Z-pro är 100mm. Bägge lär vara kompatibla med Hitech men jag har själv bara provat med 85mm-varianten. Om du har extremvidvinklar, dvs under 20mm på fullformat rekommenderar jag starkt att du väljer 100mm-filter, jag kör med 85mm på min D300 med 17-55 och då har jag slipat ner min filterhållare till ett enda fack för att slippa vignettering.

Fast varför betala mycket mer och frakt två gånger? Hitechs filterhållare i plast kostar bara £7,50 och är likadan som Cokins, adapterringen kostar £14, hos ScP kostar Cokin-grejerna 350kr.
 
Ja, de går att kombinera. Cokin P är 85mm, Cokin Z-pro är 100mm. Bägge lär vara kompatibla med Hitech men jag har själv bara provat med 85mm-varianten. Om du har extremvidvinklar, dvs under 20mm på fullformat rekommenderar jag starkt att du väljer 100mm-filter, jag kör med 85mm på min D300 med 17-55 och då har jag slipat ner min filterhållare till ett enda fack för att slippa vignettering.

Fast varför betala mycket mer och frakt två gånger? Hitechs filterhållare i plast kostar bara £7,50 och är likadan som Cokins, adapterringen kostar £14, hos ScP kostar Cokin-grejerna 350kr.
Kan du länka mig till dem? Hade lite svårt att navigera där. Filtren ska användas på min Tamron 28-75, således ingen extrem vidvinkel. Kan man använda två filter samtidigt, typ ett grad. ND-filter lite starkare på himlen och ett lite svagare på marken exmpelvis?
 
Letar för ett speciellt ändamål ett gråfilter (för 72 mm 890:- resp 77 mm ca 950:) enligt nedanstående specifikation:

"B+W ND110 72 mm
Ett gråfilter/ND-filter med filterfaktor 1000x, dvs ca 10 bländarstegstegs minskning av ljusinsläppet. Detta motsvarar t ex en förlängning av slutartiden från 1/1000 sekund till en sekund.

Detta är ett mycket mörkt gråfilter som främst används för vetenskapligt eller industriellt bruk, för att följa/dokumentera extremt ljusstarka processer. I normal fotografi är användningsområdena mycket begränsade. Den höga filterfaktorn/låga ljusgenomsläppligheten gör att transmittansen skiftas mot längre våglängder, dvs genomsläppligheten i röda/infraröda området blir relativt sett högre. Detta leder till att bilderna får en varmare färgton än normalt.

Med reservation för prisförändringar eller eventuella fel

© CyberPhoto AB"

Vet någon om det finns flera företag som säljer dessa? Behöver ett sådant för att kunna exponera upp till 20 minuter i dagsljus med ISO 100 och f:8-11. Någon som har erfarenhet av ett sådant kraftigt gråfilter?
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2011-06-20 kl. 14.36.44.png
    Skärmavbild 2011-06-20 kl. 14.36.44.png
    41.4 KB · Visningar: 903
Kan du länka mig till dem? Hade lite svårt att navigera där. Filtren ska användas på min Tamron 28-75, således ingen extrem vidvinkel. Kan man använda två filter samtidigt, typ ett grad. ND-filter lite starkare på himlen och ett lite svagare på marken exmpelvis?
Du hittar alla delar här (85mm) resp. här (100mm). Filter finns här (välj storlek i resp drop down-lista och lägg i korgen).

Du behöver en hållare (85mm i plast eller metall, 100mm endast i metall) och en "front screw adapter" för varje objektivdiameter du har (52mm, 67mm, 77mm etc). Filter finns som paket eller styckvis; deras trepack valfria nd-grad är väldigt prisvärda, du kan t.ex. ta 2 steg och 3 steg hård övergång och 3 steg mjuk om du vill. Hård övergång används till raka horisonter, t.ex. över hav. Mjuk övergång används där det är lite svårare att säga exakt var övergången är, trots det använder jag ffa hård övergång när jag fotograferar.

ND-grads använder man ffa för att jämna ut kontrastförhållandet mellan himmel och mark så antalet situationer man behöver filter på både mark och himmel är nog ganska begränsat, jag kan faktiskt inte tänka mig någon. Det går naturligtvis men varför?

[...] Vet någon om det finns flera företag som säljer dessa? Behöver ett sådant för att kunna exponera upp till 20 minuter i dagsljus med ISO 100 och f:8-11. Någon som har erfarenhet av ett sådant kraftigt gråfilter?

Jag har ett 6-stegs B+W som jag köpte från www.maxsaver.net för några år sedan. Betydligt lägre pris och bättre tillgång än i Sverige, frakten tog sin lilla tid men jag slapp betala tull och moms.

Redan med 6 steg får man problem med färgåtergivningen och det blir ännu värre med 10 steg pga sensorernas IR-känslighet, bilderna drar åt det rödbruna hållet när exponeringarna blir så långa i dagsljus. Jag använder framförallt mitt filter i gryning och skymning för att smeta ut vatten så ljuset är extra blått vilket minskar problemet med färgåtergivningen. I fullt dagsljus (solsken) blir det dock ganska märkbart även med 6 stegs dämpning. Lättaste sättet att komma runt problemet är att konvertera bilderna till svartvitt.
 
Du hittar alla delar här (85mm) resp. här (100mm). Filter finns här (välj storlek i resp drop down-lista och lägg i korgen).

Du behöver en hållare (85mm i plast eller metall, 100mm endast i metall) och en "front screw adapter" för varje objektivdiameter du har (52mm, 67mm, 77mm etc). Filter finns som paket eller styckvis; deras trepack valfria nd-grad är väldigt prisvärda, du kan t.ex. ta 2 steg och 3 steg hård övergång och 3 steg mjuk om du vill. Hård övergång används till raka horisonter, t.ex. över hav. Mjuk övergång används där det är lite svårare att säga exakt var övergången är, trots det använder jag ffa hård övergång när jag fotograferar.

ND-grads använder man ffa för att jämna ut kontrastförhållandet mellan himmel och mark så antalet situationer man behöver filter på både mark och himmel är nog ganska begränsat, jag kan faktiskt inte tänka mig någon. Det går naturligtvis men varför?
.
Jättetack! Om jag beställer denna:

http://www.formatt.co.uk/stills-filters/hardware-100mm/mk4-aluminium.aspx

och denna:

http://www.formatt.co.uk/stills-filters/hardware-100mm/front-screw-adaptor.aspx

Sedan dessa filter:

http://www.formatt.co.uk/stills-fil...kit-4-nd0-3-nd0-6-nd0-9-filter-graduated.aspx


Detta bör man väl bli nöjd med? :)
 
Jag har ett 6-stegs B+W som jag köpte från www.maxsaver.net för några år sedan. Betydligt lägre pris och bättre tillgång än i Sverige, frakten tog sin lilla tid men jag slapp betala tull och moms.

Redan med 6 steg får man problem med färgåtergivningen och det blir ännu värre med 10 steg pga sensorernas IR-känslighet, bilderna drar åt det rödbruna hållet när exponeringarna blir så långa i dagsljus. Jag använder framförallt mitt filter i gryning och skymning för att smeta ut vatten så ljuset är extra blått vilket minskar problemet med färgåtergivningen. I fullt dagsljus (solsken) blir det dock ganska märkbart även med 6 stegs dämpning. Lättaste sättet att komma runt problemet är att konvertera bilderna till svartvitt.[/QUOTE]


Tack för info, hade tänkt mig just för svartvitt då jag förstått att färgerna sticker iväg mycket. Tänkt mig framför allt naturbilder vid vatten. Har letat lite priser på dessa kraftiga filter men det verkar (just nu iaf) det bara vara CyperPhoto som säljer dem. Någon som vet andra inköpsställen?
 
]...] Detta bör man väl bli nöjd med? :)
Ja, det bör du. Se bara till att få rätt diameter på anpassningsringen, jag vet inte vad ditt objektiv har för storlek men det brukar stå på dem (troligen 67, 72 eller 77mm).

[...] Har letat lite priser på dessa kraftiga filter men det verkar (just nu iaf) det bara vara CyperPhoto som säljer dem. Någon som vet andra inköpsställen?
Aifo har agenturen för B+W i Sverige och säljer också direkt i sin webshop, 1165kr för 77mm. Det finns dock inte i lager just nu. Inte heller hos ScP, 1295kr.
 
Letar för ett speciellt ändamål ett gråfilter (för 72 mm 890:- resp 77 mm ca 950:) enligt nedanstående specifikation:

"B+W ND110 72 mm
Ett gråfilter/ND-filter med filterfaktor 1000x, dvs ca 10 bländarstegstegs minskning av ljusinsläppet. Detta motsvarar t ex en förlängning av slutartiden från 1/1000 sekund till en sekund.

Detta är ett mycket mörkt gråfilter som främst används för vetenskapligt eller industriellt bruk, för att följa/dokumentera extremt ljusstarka processer. I normal fotografi är användningsområdena mycket begränsade. Den höga filterfaktorn/låga ljusgenomsläppligheten gör att transmittansen skiftas mot längre våglängder, dvs genomsläppligheten i röda/infraröda området blir relativt sett högre. Detta leder till att bilderna får en varmare färgton än normalt.

Med reservation för prisförändringar eller eventuella fel

© CyberPhoto AB"

Vet någon om det finns flera företag som säljer dessa? Behöver ett sådant för att kunna exponera upp till 20 minuter i dagsljus med ISO 100 och f:8-11. Någon som har erfarenhet av ett sådant kraftigt gråfilter?

Jag har kollat på men inte köpt just detta. Problemet är det filer släpper igenom för mkt IR och rött. Dvs du kan i praktiken bara ta svartvita bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.