Annons

ND filter till Sony RX100 vii

Produkter
(logga in för att koppla)

Cygni

Aktiv medlem
Jag har hört att 52mm ska ge vinjetering vid full vidvinkel. Är det någon som har erfarenhet av att ha ett 55mm filter istället. För och nackdelar.
 
Korrigerar mitt tidigare svar som jag skrev här. Sony RX100 VI har ju ingen filtergänga så det blir till att köra adapter. Ett alternativ är då NiSis filterhållarkit för Sony RX100 VI som garanterat inte ger vinjettering. I det ingår dels ett ND8 filter men dessutom graduerat ND-filter, polarisationsfilter och Natural Night filter för nattfotografering. Rätt prisvärt.

 
Senast ändrad:
Sony RX100 IV har 52 mm filtergänga och så länge filtret har tunn ring tror jag inte att det ger vinjettering. Ska du gå upp i storlek får du skaffa en 52 mm till 55 mm stepring. Ett alternativ är annars NiSis filterhållarkit för Sony RX100 IV. I det ingår dels ett ND8 filter men dessutom graduerat ND-filter, polarisationsfilter och Natural Night filter för nattfotografering. Rätt prisvärt.

Jag var otydlig i min fråga. Det jag funderar över är om jag köper ett Magfilter adapter. Vilken är bäst 52mm eller 55mm.
Vad jag har förstått är att 52 ger vinjetering i vidvinkelläget men 55mm blir stort och är inte i linje med kamerans botten. (vet inte hur jag ska förklara det bättre).
 
Sony RX100 IV har 52 mm filtergänga och så länge filtret har tunn ring tror jag inte att det ger vinjettering. Ska du gå upp i storlek får du skaffa en 52 mm till 55 mm stepring. Ett alternativ är annars NiSis filterhållarkit för Sony RX100 IV. I det ingår dels ett ND8 filter men dessutom graduerat ND-filter, polarisationsfilter och Natural Night filter för nattfotografering. Rätt prisvärt.


Finns motsvarande paket för RX100VA, eller är det samma som gäller?
 
Finns motsvarande paket för RX100VA, eller är det samma som gäller?
Nej det paketet finns bara till Sony RX100 modellerna med lång zoom. Filterhållaren träs över objektivet så passformen är A och O. RX100 VA har en kortare och ljusstarkare zoom med större frontdiameter så därför passar inte den här hållaren.
 
Jag var otydlig i min fråga. Det jag funderar över är om jag köper ett Magfilter adapter. Vilken är bäst 52mm eller 55mm.
Vad jag har förstått är att 52 ger vinjetering i vidvinkelläget men 55mm blir stort och är inte i linje med kamerans botten. (vet inte hur jag ska förklara det bättre).

Hajar. I det fallet är det ju bara att välja mellan två alternativ som inte är optimala för dig oavsett. Jag skulle hellre ta besväret med ett filter som sticker ut nedanför kamerans botten än riskera vinjettering.
 
Hajar. I det fallet är det ju bara att välja mellan två alternativ som inte är optimala för dig oavsett. Jag skulle hellre ta besväret med ett filter som sticker ut nedanför kamerans botten än riskera vinjettering.
Jo det lutar åt det hållet. Det är inte några större pengar det rör sig om man inte blir nöjd. Tack för input. :)
 
20210324_170204.jpg
På gamla RX100 är förstås bildvinkeln snävare (motsvarande 28mm). Med lensmate-fäste för 52mm och polfilter finns inga tecken på vinjetteringar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.