Annons

ND-filter eller gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

robka144

Medlem
Hej!

Jag har tänkt mig att ta lite strandbilder vid dagsljus/kvällsljus under en resa till Indien. Jag skulle vilja uppnå den mjölkiga stilen på vattnet mha längre slutartid, men vill ju inte få utfrätt himmel.

Min kamera klarar upp till 30 sek exponering och det är ett Nikon 50mm f1,4-objektiv med filterdiameter 58mm som jag tänkt använda. Någon som har tips på vad jag bör köpa för filter?

Du bör nog satsa på ND-filter.
Din beskrivning av himmel, sjö och månne land i förgrunnen talar för Graderad ND i olik ljusreduktion.

Lee eller Cokin öppnar för många anv. områden; men det finns graderade ND med "normal" skruvfatning.

Nja, nu var det ju mjölkigt vatten med hjälp av lång slutartid som Robin var ute efter. Då är det enfärgade ND-filter som behövs i kombination med lågt ISO och så liten bländaröppning som möjligt utan att det blir för mycket diffraktionsoskärpa. För kvällsbruk räcker säkert ett ND8x, som ger tre stegs dämning av ljuset. Ett flertal tillverkare gör såna. Mitt på dagen på sydliga breddgarder blir det värre. Jag vet att åtminstone B+W gör filter med 6 stegs dämpning. Kan kallas ND64x. Det borde räcka, men det beror förstås på hur mjölkigt du vill att vattnet skall vara.

Olle

Edit: Jag glömde påpeka att man förstås kan använda två filter om man vill ha mycket lång slutartid. Risken är att man får vinjettering med vidvinkelobjektiv och att ju fler filter man använder, ju större påverkan på den tekniska bildkvaliten har de.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar