ANNONS
Annons

ND eller Polfilter ?

Produkter
(logga in för att koppla)

MARKY-MARK

Aktiv medlem
Hej ! Står inför valet mellan 77mm ND filter eller Polfilter (cir). Vad tycker ni gällande Pris, egenskaper och valuta för pengarna.
Tack på förhand !
Mark

De har ju inte samma användningsområde, så det känns knepigt att rekommendera det ena eller det andra.

Polfilter går inte att emulera i Photoshop. Avtonade gråfilter går att emulera genom att kombinera flera exponeringar i Photoshop. Det är ett argument för polfiltret.

Skulle jag själv tvingas välja mellan dem skulle jag välja det avtonade gråfiltret eftersom jag använder det betydligt oftare.

Nu ser jag förresten att det inte är ett avtonat gråfilter du funderar på, utan ett vanligt gråfilter. Personligen har jag aldrig haft behov av ett sånt. Om man behöver dem för att sudda ut vattenytor tycker jag att att man är ute i fel typ av ljus. Men det är ju personligt och beror på vad och hur man fotograferar.

Vad har du tänkt ha filtret till? Är det något särskilt syfte som gör att du ska köpa filter?

ND-filter har jag knappt använt nån gång men kan ju vara användbart om man vill ha längre tider eller kortare skärpedjup.

Hej !
Kanske borde ha sagt att jag ska fotografera landskap och natur och vill ha en filter som tar bort reflektioner samt ger bra färg atergivandet.
Men jag kaske är hel fel ute med val av filter.
Mark

MARKY-MARK skrev:
Hej !
Kanske borde ha sagt att jag ska fotografera landskap och natur och vill ha en filter som tar bort reflektioner samt ger bra färg atergivandet.
Men jag kaske är hel fel ute med val av filter.
Mark

Då är det främst ett polfilter du behöver. Avtonade ND-filter kan vara bra också för att t ex utjämna kontrasterna mellan mark och himmel (för att få detaljer i moln etc). För att ta bort reflexioner så är det ett polfilter du ska ha.

De dyrare modellerna (som t ex b+w) har bättre antireflexbehandling och vissa mässinggänga som inte fastnar lika lätt. Dock ser man i regel i praktiken liten eller ingen skillnad i resultat mellan billiga och dyra polfilter.

MARKY-MARK skrev:
Med detta i åtanke är det snarare ett polfilter än ett ND-filter som skulle kunna vara aktuellt.

ND-filtret gör ingenting för detta ändamål, det minskar bara mängden ljus som släpps igenom och tvingar dig använda större bländaröppningar eller längre slutartider för att få motsvarande exponering.

När det gäller färgåtergivning så kan du börja med att se till att du inte får reflexer i optiken. Antingen använder man motljusskydd eller min favoritmetod, skugga frontlinsen med en keps eller tidning. Extra enkelt om kameran är på stativ. Titta bara i sökaren så föremålet du skuggar med inte syns i bild.

Jag äger båda, men det jag använder nio gånger av tio är Polfiltret, så mitt råd är att du köper Polfiltret först.

kent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar