Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Navigationshjälp i kemijungeln

Produkter
(logga in för att koppla)

FunkerSven

Aktiv medlem
Hej

Jag har sedan något år tillbaks tagit över en nerlagd studiecirkel i foto, med tillhörande fotolabb. Då de som drev cirkeln tidigare hade flytt från stan så fick jag sålla bort gammalt skräp och köpa in nytt efter bästa (o)förmåga.
Detta innebar att jag kikade lite på vad för tomflaskor och annat som funnits tidigare och valde inköp av kemi därefter. Detta har inneburit att vi har kört med följande produkter:

T-max film.
T-max filmframkallare
T-max filmfix
Kodak stoppbad
Ilford papper
Polymax pappersframkallare
Polymax pappersfix

Nu börjar dock kemin tryta, och det är snart dax att köpa ny, men då kommer frågan, vad skall man välja för typer av kemi?
Det finns ju en uppsjö av olika varianter där ute, och väldigt ont om vettiga jämförelser på vad de olika kemikalierna är bra på.
T-max/polymax kemikalierna är ju ganska så smidiga att hantera då fixet generellt har samma livslängd som framkallaren, men jag antar att det är långt i från det bästa ur ekonomisk synvinkel.

Till saken hör att vi dessutom har fått en stor donation av fotopapper i gott skick, främst forte, men även en del andra märken. Likaså har jag och en del andra provat på andra märken vad det gäller film (forte & efke) Vad är optimalt för dessa typer av papper och film?

En liten sammanfattning av kemikalier och vilken nisch de är kungar på vore trevligt.
 
Om jag skulle driva en studiecirkel för nybörjare skulle jag försöka använda så mycket av "standardprodukter" som möjligt:

Tri-X film. (Inte lika känslig för exakt framkallningstid som TMax. Och billigare.)

Pulverframkallare, exempelvis D76, som blir billigare och dessutom fungerar bra för alla filmer, om man vill experimentera.

5-litersdunkar med snabbfix. Exempelvis Tetenal Superfix. Funkar till både film och papper.

När det gäller pappersframkallare skulle jag köpa Dektol i 5-litersdunk. Jag har ingen erfarenhet av Polymax. Men Dektol blir helt ok på forte-papper i alla fall.

Till stoppbad tar jag bara lite citronsyra i vatten för att slippa ättikslukten.
/m
 
Beror lite på nivån på deltagarna. D76 och Tri-X är perfekta nybörjare kombinationen som tillåter misstag. Tider finns till alla möjliga filmer.

Vill du vara lite miljö vänligare så är Xtol att rekommendera men den kräver tålamod och noggrannhet när man blandar den och efter 6 månader så kan den plötsligt dö. Du får ut minst 30 rullar ur en påse om du kör den som engångs framkallare (1:1) och ännu mera om du kör full styrka och framkallar flera rullar på samma soppa. Själv har jag mest kört den som engångs framkallare för det har varit lättare.

"Agfa" Rodinal är klassiker som ger lite grövre korn och lite skarpare bilder men tycker att den passar mellanformat bättre för det blir lite för mycket av det goda kornet på 135...

Men är du inkörd med T-max så fortsätt med det.

Du kan även köpa in fix förstörare exempelvis Kodak Hypo Clearing Agent (HCA) så kan du korta ner skölj tiden efter fixeringen på papper/film.
 
ANNONS