Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Natursköna ställen i skåne som går att nå med tåg

Produkter
(logga in för att koppla)

coolfredde

Medlem
Hej,

Nu när det är sommar och allt tänke jag och en vän bege oss ut i skåne för att fota. Vi tänke oss främst dagsutflykter, alltså inte någon övernattning.

Men, vi har inget begrepp om natursköna ptatser som går att nå med tåg.

Så nu vänder vi oss till er, vart bör vi åka, eller gå, för att nå natursköna platser i skåne med tåg?

Med natursköna menar jag platser så som skogar, ställen likt kullen, vid helsingborg och andra platser som påminner om denna.
 
Ale stenar är coolt. Nedanför i fiskehamnen kan man äta god stekt sill med potismos! :) Man åker tåg till Ystad och sen buss därifrån, har jag för mig!
 
Vi fortsätter från Ystad - mot Simrishamn. Ett tips - ta med er cyklar så får ni se lite mer.

Tomelilla - cykla tillbaka mot Malmö, ca 1 km, vid järnvägsspåren: hyr en dressin och tar er till Fyledalen. Vackrare än så blir det inte.

Simrishamnsområdet - cykla upp mot Kivik och Stenshuvud och ni kommer att passera några riktigt fina byar på vägen (Baskemölle, Vik, Rörum).

Alternativ 1:

Vid Rörum kan ni fortsätta mot Kivik och Stenshuvud. Från Simrishamn till Stenshuvud = 1.8 mil. Tre vandringsleder: ner till standen (1km), upp mot Stenshuvud (norr) och Kortelshuvud (söder). Slingan till Kortelhuvud är finast för fotografering - bättre blandning av fälad, lövskog och åkermark samt en chans att bli jagad av korna. De två sistnämda spåren är ca 3 km långa, tar ca en timme om man inte stannar...

Alternativ 2:
Om ni inte orkar de sista 7-8 km till Stenshuvud från Rörum - sväng in till Rörum, ta av mot Ö Vemmerslöv - halvvägs uppför backen (ca 1 km) passerar ni en bondgård och därefter en pakering. Gå över hagen, in i bokskogen håll vänster till Sträntemölla: ett gömt litet guldkorn - där finns en liten fors och vattenfall samt en liten damm.

Med Sträntemöllan i ryggen - ta vägen upp till höger ut genom skogen ut på ängarna som ligger uppe på kullarna, där fåren glatt kommer att jaga er. Överlever ni kan ni ta er över kullarna till Djupadal och Mandelmans trädgårdar där ni kan fika och njuta av en riktigt fin trädgård. Tar ni istället till vänster vid Sträntemöllan, passerar ni fina äppelodlingar och kommer ut på vägen igen. Nedförsbacke till Rörum...

Ni kommer med buss till Rörum och Kivik, men vet inte om bussen går upp mot Stenshuvud. Om inte är det en ganska bra bit att gå från vägen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.