ANNONS
Annons

Naturfotografering, tabun osv...

Produkter
(logga in för att koppla)

sevenfour

Ny medlem
Hej!
Detta är mitt första inlägg här. Denna sida (fotosidan med forum) verkar vara ett kanonställe med mycket info, trevligt trevligt!
Men nog om det, jag har endast några funderingar ang. fotografering i natur, och det är väl mest vad som gäller. Lite vett har man ju att inte skrämma djur osv (läste nyss tråden om rådjursfotografering, där lärde man sig mycket) men om det finns speciella tidpunkter på året man skall visa hänsyn till, behövs tillstånd av markägare osv. Som sagt, lite vett har man väl, men det finns säkert mycket man inte tänker på.

Förövrigt tycker jag det verkar otroligt kul att sitta på lur i skogen och vänta på ett gyllene tillfälle att få ta några fina fotografier..!

Ha det!

Allemansrätten!

Det gäller förstås att visa hänsyn mot viltet.
Inte röra ungar t.ex. eller medvetet skrämma djuren.
Annars tycker jag att man ska röra sig fritt och följa allemansrättens regler!
http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/
Det innebär att du kan plåta vad du vill förutsatt att du inte fotograferar på annans tomt.
Du får däremot inte olovandes använda jakttorn el. jaktkojor/gömslen!

under våren och försommaren ska man vara extra försiktig då många djur har ungar under denna periond. då är de extra känsliga för störningar i sin omgivning. så om du ska fota på våren så undvik hondjur med ungar, de är gulliga men de blir lätt störda och stressade.

att fuskfota, dvs köra längs skogsvägar med bilen och hålla utkik över fält och inägor, är nästan att föredra om du növändigtvis vill fota djurungar med mammor.

Var extra försiktig med häckande fåglar. En del går bra att fota, men det gäller att vara väl insatt så att man inte tar några risker. Fotade grågås på ägg under påsken, men med 1120mm och en halv sjö mellan mig och honan, bara för att jag inte vet hur störningskänsliga de är.

/Pontus

Jag är också intresserad att plåta fågel och djur och det jag lärt mig hittills om exv rovfåglar är att om man ser ett bo så är man för nära! Örnarna är väldigt störningskänsliga under ruvningen. Jag försöker de få gångerna jag försökt att få fåglar och djur att komma till mig istället för tvärtom.

Bilen är ett bra gömsle som redan nämts. Båtar är också bra, då många havsfåglar är relativt vana vid dem. Dock är det inte okej att brumma rakt in i en vik med massor av häckande fågel.

Ta kontakt med lokala fågelklubben och lokala jägarförbund eller liknande och fråga på, den respons jag fått är väldigt positiv och mötts av oerhört kunniga och intressanta personer!

Hänsyn är nyckelordet genomgående i all vistelse och under alla aktiviteter ute i naturen.

Lagen är lite diffus på området som diffuseras ytterligare av den luddiga allemansrätten,,

Att vandra omkring med en kikare enbart för att studera ex rådjur ÄR enligt lagen en typ av jaktlik aktivitet och kräver således markägarens tillstånd....ngn licens på kikaren/kameran är det ju förståss tur att vi slipper:)
Att ha kikaren med på den dagliga skogspromenaden kräver såklart inget tillstånd och vart linjen dras i lagen mellan olika aktiviteter kan nog bli väldigt diffus..

Nu är ju detta ngt som knappast tillämpas i realltieten,, och själv så har jag under åtskilliga timmar studerat och rekognoserat både med och utan kikare och kamera och det utan speciella tillstånd,,,

Detta låter konstigt ja men enligt mig inget att bry sig för mycket runt Om man för övrigt visar hänsyn och respekt för miljön generellt under sin vistelse ute i naturen.

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Som några har sagt här, att fota från bilen kan många gånger vara ett bra alternativ. Det är ett bra alternativ av samma anledning som det är förbjudet att jaga från fordon. När du sitter i bilen så är många djur inte rädd för dig. Fordon uppfattas inte av djur som något att vara rädd för (en predator), i synnerhet inte om det bullrar. Men så fort något av kött o blod rör på sig, i synnerhet om det rör sig tyst, då tar djuren till flykten illa kvickt, för då uppfattas du lätt som ett jagande rovdjur som smyger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar