Annons

Naturfoto - Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

JSL

Aktiv medlem
Kunde slentrianmässigt slängt in ett meddelande i Uppsalatråden med samma team, tror dock att den riktade responsen blir bättre såhär.

Syftet är att jag tycker att alldeles förmånga helger bara springerförbi utan att det blir något fotograferande. Så jag söker nu några likasinnade som kan tänka sig att under enklare former ta sig ut helgvis i Stockholms natur (samt dess närförorter). Så om du har lust att haka på hjälptill att sätta ihop en lista på lämpliga ställen så att vi kommer ut. Själv tycker jag att Tyresta alltid är gångbart.
 
Tyresta är så pass stort att man skulle kunna göra en egen tråd om bara den skogen, glöm inte att skogen runt nationalparken är betydligt större än vad parken själv är.

Jag brukar starta vid följande platser, sorterad från norr via östra sidan:
- Nyfors / Gamelström om det är gran och tallskog på schemat
- Alby om det är vintertid så att man kan röra sig på sjöarna
- Ute på tyresö om jag vill komma till Stensjöns nordsida fortast(stenålders borgen)
- Vissvass om jag vill komma till stensjöns sydspets
- Vägen in via Åvaviken för stensjöns sydspets och närmanste vägen till brandområdet
- Tyresta by om man vill komma till Urskogen
- Höjdenstugan om man vill komma upp till lite öppnare stenlandskap samt brandområdet från öster.
- Månberget vid Trollbäcken(Tyresö) nästan samma område som vid Gamelström.

Eftresom jag bodde i Tyresö under min uppväxt så startar jag vanligtvis från norra sidan, med cykel eller på skidor/skridskor så kommer man snabbt till de områden som man önskar norr om stensjön/långsjön, därefter tar det ca 1-2h att ta sig tvärs för Tyresta by eller Åva viken.
 
Om man vill sortera områderna efter vad som önskas så kan följande platser vara intressanta:

Levande vatten:
Vattnet från Drevviken rinner långsamt via Långsjön, Tyresö flaten, Nyfors, Albysjön för att mynna ut på två ställen i Kalvfjärden. Antingen via fatburen ut till Tyresö slott eller via Uddby kraftverk.
Vid gamelström så är det bra fart på vattnet under snösmältning, Nyforrs erbjuder ett mäktigt vattenfall året runt, Fatburen är aktiv under våren, Uddby är numera helt tillslutet för kraftproduktion.

Stilla vatten och andra sjöar:
Speciellt Långsjörana och Lanan på Stensjön gör sig bra eftersom de är långa.

Öar:
Både Albysjön och Stensjön har några små öar som kan göra sig bra om det är lite tendenser till dimma. Att fota från norra sidan på stensjön gör att man kommer upp ca 20 ovanför vatten ytan.

Urskog finns söder och öster om stensjön, i princip helt oframkomligt, men mycket John Bauer känsla som ljuset ligger på.

Brandområdet är väldigt svårt att röra sig i, i princip är det bara utstakade leder som är framkomliga.

Öster om Långsjön så finns det en "högplatå" med tallskog, eftersom det är glesare mellan träden så blir det naturligt ljusare, det finns även några högmossar som samlar på sig fåglar.
 
Strålande info, så vad tror du passar bra såhär på hösten eller kanske lite senare på vintern ?
 
På hösten är det lövskog som ger bäst färger, så varför inte ta bilen ut mot vissvass (kör mot gamla tyresö, Tyresöslott och förbi Uddbykiosk, man passerar en stor båtklubb efter någon km och där efter så finns det ganska många småparkeringar och avfarter ända fram till vissvass. Det är ganska mycket lövskog och öppna landskap blandat med lite gran.

Köp Gröna kartan så att du kan planera din promenad. Man behöver sällan gå tillbaka samma väg som man kom.
 

Bilagor

  • tyresta.jpg
    tyresta.jpg
    24.2 KB · Visningar: 309
Gröna kartan har jag redan.

Så är det någon som är intresserad av att haka på, förslagsvis i Tyresta, lördag 22 oktober ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.