Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturfoto kring Sälen/Mora?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag ska förmodligen upp till trakterna kring Sälen/Mora om några veckor (det är ju Vasaloppsveckan..) för att stanna där under 3-4 dagar. Jag ska inte åka vasaloppet själv utan tänkte istället passa på att utforska naturomgivningarna med kameran. Har ni några tips på specifika naturområden i närheten av Sälen/Mora?

Under själva loppet tänkte jag dock hålla mig längs spåret för att fotografera skidåkare (bla far och bror) "in action". Passar därför på att höra om det är fler än jag som har tänkt att vara på plats med kameran under loppet "ÖPPET SPÅR"?

Kommer inte att vara där under just "Öppet Spår" utan endast i samband med "riktiga" Vasaloppet. Däremot kan jag tipsa om ett par hyfsade ställen att stå och fota skidåkarna på. Dels finns det ett ställe vid sjöområdet mellan Risberg och Evertsberg där man kan stå precis vid vägen och se på långt håll när den man "bevakar" kommer. Dels strax efter Hökberg. Jag bevakade min syster förra året och kommer att bevaka min far i år (han åkte ju ifrån min syster så jag kunde bara bevaka en då, tar igen det i år med andra ord).

Vad gäller naturfoto runt Sälen o Mora så har jag inga direkta tips då jag inte är så bevandrad i skogarna däruppe - tyvärr!

Jag kommer att vara på plats under Öppet Spår men befinner mig i spåret. Har funderat på att ta med en Olympus My för att dokumentera dagen, men jag kanske har nog med problem att ta mig de 89 km, utan att behöva tänka på komposition, bildvinklar mm...

De små plättarna med kalfjäll i Sälenområdet brukar vara fina att ta kort i på vintern. Området har många små fjällträd som bilder fina snöskulpturer vintertid. En tur till Mellanfjällsstugan eller Hemfjällstangen rekommenderas.

mvh Mattias

I Orsa inte långt från Mora, har du ju Ämåns kanjon med 30 meter höga sandstensväggar. En bro med inlandsbanan går 34 meter över ån vid ett ställe som heter Storstupet. Längs samma å finns även Helvetesfallet.Kanske kan va nåt. Men jag vet inte hur det är med stigar dit vintertid.

Bob_Zemco skrev:
I Orsa inte långt från Mora, har du ju Ämåns kanjon med 30 meter höga sandstensväggar. En bro med inlandsbanan går 34 meter över ån vid ett ställe som heter Storstupet. Längs samma å finns även Helvetesfallet.Kanske kan va nåt. Men jag vet inte hur det är med stigar dit vintertid.

Till Helvetesfallet finns det en stig även på vintern. Var dit för ca ett år sen (nyårsdagen 2003) och då gick det bra att ta sig ner till fallet från vägen. Storstupet vet jag däremot inte hur det är med så här på vintern.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar