Annons

Naturens egna gråkort

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
De flesta känner ju till att kameran exponerar rätt om man mäter ljuset mot ett gråkort, dvs. en yta som reflekterar 18% av infallande ljus. Men hur ofta tar man med sig ett gråkort ut i naturen? Erfarna fotografer använder istället naturens egna gråkort, eller hur...?

Här är några förslag på naturliga gråkort:
  • Tydligt solbränd hud
  • Djupblå himmel
  • Vårgrönt gräs eller grönska
  • Tydlig skugga i snö
  • Väderbitet trä
  • Våt ljus sand
  • Rött tegel i gamla hus
  • Oranga apelsiner (ha alltid en apelsin i fotoväskan! ;-) )
En annan bra metod är att mäta mot handflatan. Min handflata är ganska exakt ett steg ljusare (+1 steg) än ett gråkort. Jag mäter då mot en utspänd handflata som jag håller parallellt med filmplanet. Fokuseringen har jag förinställt på avståndet till motivet - jag fokuserar alltså inte på handflatan.

Vilka naturliga gråkort använder du?
Hur vita är dina handflator? ;-)
 
Senast ändrad:
Jag har hört om fotolärare som i flera års tid låtit sina studenter jämföra handflatan med gråkort. Så gott som alla (oavsett den ''vanliga'' hudfärgen) har haft en handflata som varit ett steg ljusare än gråkortet. Den stora fördelen med att mäta mot handflatan är att man alltid har den med sig. Nej, jag vill inte ha några apelsiner i fotoväskan och om jag hade haft det så hade jag bara ätit upp dem.
 
Hur kan djupblå himmel motsvara ett gråkort?
Det är väl i regel från himlen ljuset kommer ju...

Eller har jag missat definitionen på "djupblå"?
 
Använder handflatan som ett gråkort. Men min hand är ca ett och ett halvt steg ljusare.
Man är väl ovanligt blek bara gör att man jobbat inomhus på sommaren. ;-)
 
LeadHead skrev:
Hur kan djupblå himmel motsvara ett gråkort

Gå ut en absolut klar dag och ställ dig med solen i ryggen. Mät ljuset snett upp mot den mörkblå himlen i norr. Mätvärdet du då får motsvarar vad du skulle ha fått med ett gråkort i fullt solsken. Mäter du vid bländare 16 så får du en tid motsvarande 1/ISO-talet. Det är det man brukar kalla soliga-16-regeln.

Varför himlen råkar motsvara ett gråkort? Ingen aning faktiskt, fast jag är fysiker. Det går säkert att räkna ut, men nu har jag ju semester... :)
 
Jörgen skrev:
Den stora fördelen med att mäta mot handflatan är att man alltid har den med sig.

Ofta rätt, men ibland fel...
Tänk dig att du plåtar något som ligger mycket längre bort än en armlängd, och att ljuset varierar i tiden och i rummet. Då önskar man att handflatan vore löstagbar. ;-)

Exempel: Landskapsfoto med disig eller halvmulen himmel.
 
acke skrev:
Ofta rätt, men ibland fel...
Tänk dig att du plåtar något som ligger mycket längre bort än en armlängd, och att ljuset varierar i tiden och i rummet. Då önskar man att handflatan vore löstagbar. ;-)
Sant, men det är en brist i den mätmetoden som vi diskuterar och inte i handflatan. Du kan mäta på en apelsin om du vill det men den måste befinna sig vid motivet och inte vid kameran...
 
Jag har också ett tips som jag gärna delar med mig.
Det med apelsiner fungerar ju ok, men eftersom storleken har betydelse så rekommenderar jag istället vattenmeloner! :)
[ironi]
 
En vattenmelon i fotoryggan, jo jag tackar! :-D
Men skalet på melonen är väl mörkare än medelton? Det röda fruktköttet funkar nog bättre. Det får alltså bli en halv melon i ryggan. Skönt, då behöver man inte längre släpa på gråkortet! ;-)

Skämt åsido, min tanke med tråden var att spåna fram naturens egna gråkort, dvs. vanliga objekt som håller medelton. Finns det fler tips?
 
Men om handflatan inte är ljushyltad?
Ett annat perfekt gråkort är ett bildäcks utsida,vilket jag erfarit.
 
steinick skrev:
Ljuset kommer från solen, Erik, inte från himlen!

Jotack, det är jag faktiskt medveten om.
Dock är det ju så att solljuset kommer in genom atmosfären och bryts lite hursomhelst så jag skulle nog inte lita på himmeln som gråkort.

Hur ofta har man en "helt klar dag"?
 
Inuti filmkartongerna...

Många filmer har ju en liten förteckning över olika bländare/slutartider på sina kartonger.
Dessa stämmer faktiskt väldigt bra.

Ett bra exempel är bländare 16, slutartid 500 med en 400 film en helt molnfri solig dag.
Stämmer till 90%.
 
LeadHead skrev:
Hur ofta har man en "helt klar dag"?

Kanske inte så ofta i Sverige, men visst händer det. Senaste dagarna här i Göteborg har iaf varit typiska sunny-16-dagar.

Och många reser ju regelbundet till sydliga breddgrader, där det ofta är "helt klara dagar".
 
Ljusmätning

Det håller allt som oftast att göra en mätning mot marken, krångligare än så behöver det inte vara! För mig har det fungerat utmärkt i 30 år...
 
Jo, om marken håller medelton. Men om marken är täckt av nysnö eller nylagd asfalt, då blir det inte så bra... ;-)

Skämt åsido, att medelvärdesmäta mot marken fungerar bra för färgnegativ film som har stor exponeringstolerans. Men för diafilm är det en osäker metod. Bättre då att spotmäta mot någon yta som är "medelgrå".
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.