Annons

Natur i Kronoberg/Växjö?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Såsom relativt nyinflyttad till Växjö undrar jag om det finns några fotosidanmedlemmar som har några smultronställen, vad gäller främst djur/fåglar, men också natur, att bjuda på?

Tänkte försöka bli lite mera aktiv med kameran framöver, men har inte hunnit läsa på ordentligt. Kanske är det någon som har några bra tips?

Med vänlig hälsning,
Pontus Gustavsson

Bokhultet ligger ju alldeles inpå stan men annars är det ju inte långt till Åsnenområdet där du kan hitta det mesta i fågelväg, t.om häckande Havsörn.

Ja, åsnen ska jag åka till snarast! Men det blir mycket långa håll antar jag. Vad finns i Bokhultet? Tack för tipsen!

/Pontus

Bokhultet är en lövnaturskog med mycket bok. Finns nog en del sångare och hackspett där, både större och mindre. Vet inte så mycket om Bokhultet men Lars Andersson på Växjö kommun kan nog ge dig mer info. Mejla honom. Kronoberg, Evedal med Hissö är också fina områden i Växjös närhet med en del löv och bok. Skir och Osaby är också fina områden men på Osaby har väl all reservatskog blåst ned? Ligger söder om Växjö. En som vet mycket om naturen kring Växjö är Börje Svensson på Kronobergs FHS.

Tusen tack för informationen!
Tror vid närmare eftertanke att jag sprungit i Bokhultet, om det är bokskogen som inte ligger långt från Växjö-sjön, vid söder. Hörde en mindre hackspett i alla fall. Ska dit igen och se om jag kan hitta honom. Hissö var jag till i helgen. Rätt fint men en del nerblåst där också. Såg bara gräsänder och större hackspett, t ex den här:

Bilagor

• större_hackspett03_small.jpg
    större_hackspett03_small.jpg
    48.8 KB · Visningar: 325
Hej!
Åsnen/Skatelövsområdet är verkligen fint! Mkt fågel och fina kulturområden.
Även områdena runt Lidhemssjön är värt ett besök.
I vinter kan du räkna med att plåta havsörn, då det brukar hålla till över 50 st i Åsnen.
Lite fler tips kan du nog hitta på www.kofnet.org (Kronobergs ornitologiska förening).
Lycka till! /E

Och glöm inte bort kringliggande län. 1 timmes bilresa och du är vid havet.

Varför inte besöka blekinge, sveriges trädgård.

Andreas

Jag är själv nyligen inflyttad till trakten, och har haft turen att hamna på braås herrgård. Vi har i närheten, förutom ett otal historiskt rent ovärderliga platser, dessutom en mångfald av såväl däggdlur och fåglar som insekter och fauna. Det mesta är naturreservat. Jag själv stortrivs med mitt fotograferande, (älgar 50m från vårt hus varje dag), och som sagt, vi är naturreservat pga vårt ovanliga utbud av mer eller mindre allt.

Klart värt ettbesök, helt utan att göra reklam eftersom vi helst slipper övernattande turister!

Johan, jag sitter just och försöker placera Braås herrgård med hjälp av PG Vejdes gamla böcker med bilder "Kronobergs läns Herrgårdar I och II" men hittar inte Braås herrgård där. Tror du att du kan placera ditt smultronställe lite mera? Kunde vara värt en tur dit i dessa prunkande tider.
Hälsn, Nils.

Jag har fått för mig att Vejde bara tar upp sätesherrgårdar, vilket Braås inte är, utan en bruksherrgård. Men jag kan ha fel, i vilket fall som helst så finns gården, som namnet på ett så fyndigt sätt antyder, vid byn Braås, precis på stranden vid sjön Örken (ja, den heter så, höll själv på att dö när jag hörde det först). Ett besök är det förbaskat värt, tycker iaf jag själv.

Att skriva allt som jag skulle vilja skriva för att skryta om vad här finns som gör det värt ett besök skulle bli för mycket för att skriva här, men jag kan skicka dig ett mail om stället om du vill. Kanske inte just nu, men nu i veckan iaf. Så kan du få mer exakta beskrivningar av läget och vad det är för ett ställe.

Tack för alla svar!
Johan, räkna gärna upp några saker du tycker är speciellt bra med Braås och Örken!

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar