Annons

Natur i göteborgs trakten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kheldoron

Aktiv medlem
Tjena!

Vill så gärna ge mig ut och försöka få lite roliga naturbilder och förhoppningsvis kanske nått djur med på nått hörn också.

Men, jag har ingen bil och jag vet inte vart jag ska dra mig. Jag bor ute i Bohus (ale) och har funderat på om det kan vara ide att ta sig över på andra sidan älven, finns ju lite ängar och sånt där.

Men jag vet inte? Någon som antingen vet nått hyffsat ställe som man kan ta sig till med buss eller som kanske rent av ska ut någon dag snart och vill ha lite sällskap? :)

tackar för svar
/Kim
 
Vet inte om du finner så många spännande djurarter i Kungälv men annars är det ju väldigt vackert där med dess fästning och älvdelta. Även trevliga småskogar.

Djur finner du annars vid slottskogen och längst med avenyn efter 01:45 :)
 
Hela Delsjöområdet är ju ganska trevligt och med ett visst djurliv... sedan har du ju slottsparken där du kan fotta sälar, älgar, pelikaner, flamingos, kronhjort, ankor, svanar, myror, fiskar, lamm, gris, och en massa andra konstiga saker.
 
Det finns faktiskt vilda djur i slottskogen. Har bland annat sett rådjur och harar. Har ioförsig bara sett harar en gång och det var när jag gick på dagis...
 
finns det så mycket grejjer i stlottsparken?

Dit kanske jag skulle ge mig imorgon då..
Delsjö området? Jag är ganska så nyinflyttade.

/Kim
 
slottskogen är en gigantiskpark med inhängda djur. Kostar natruligtvis inget att gå dit. Mkt populärt på sommaren för hippa unga määäniskor att spela brännboll eller kubb på parkernas grönområden eller pka inlines osv.. vissa spelningar görs även där. Sedan har dom då en himla massa vanliga och ovanliga djur i parken, vissa strövar fritt men de flesta är av naturliga orsaker bakom staket.

Finns en massa saker man kan fotta där. Om inte olika typer av människor även om det kanske är lite glest nu på hösten. kan tänka mig att detär en massa höstfärger i parken nu. Åk dit o titta :)
Bill du fotografera blommor/träd kan botaniska trädgården vara ett tips.. ligger granngårds. kostar gratis för den snåle men dom vill att du stoppar en "gåva" iform av 20 kornors sedlar i bössan vid ingången har jag för mig
 
Hej Kim!
Om du tar cykeln över bron till Kungälv så finns det flera bra alternativ. Antingen cyklar du utefter Nordre älv mot Kastellergården, trevligare är nog att cykla Östra gatan norrut utefter Göta älv liten väg med en hel del trevlig natur. Du kan även ta dig på Hisingen bort mot Ragnildsholmen och vidare mot färjan som jag inte kommer ihåg vad den heter. Bort mot Ellesbo och bokskogen där eller sumpskogen utefter älven ser också lockande ut.

Good luck

/c
 
Jag tror inte att alla djur fortfarande är utomhus , bara så att du vet.
Men det kan fortfarande finnas en hel del intressanta djur att plåta.
 
Ett förslag är att gå på Bohusleden norrut mot Svartedalen. Kolla Västkuststiftelsen för karta. (Den borde finnas på turistbyrån i Kungälv.) Jag har vandrat mellan Bottenstugan och Göteborg några gånger och det är en trevlig sträcka, ja förrutom när man går över bron till Bohus då förstås. Det är ingen naturupplevelse direkt. Söderöver kan du ju alltid hitta Vättlefjäll. Jag har sett rumpan på en älg där en gång. ;)

//Johnnie
 
Som Ale-bo har du hur mycket som helst att välja på... Vättlefjäll och Risveden och Svartedalen på andra sidan älven.

Kolla www.vastkuststiftelsen.se och välj naturreservat och komun. Vi har flera fina, bra beskrivna områden här.

//Tomas - Alebo
 
Prova kusten nu när höststormarna drar in.
Öckerö och Hönö eller ta bussen till Marstrand och promenera till Skallen längst ut på Marstrandsön, med utsikt mot Pater Noster skären.
 
Bo i Bohus och fråga efter inspirerande natur...det är nästan för lätt !!!
Du har redan fått massor av bra tips.
Du har hela Vättlefjäll "bakom ryggen", tar du dig norrut så har du hela Risveden (Nordost om Älvängen) som är "gammelskog".
Gå över bron mot och sedan igenom Kungälv och därefter norrut så har du hela Svartedalen..
Det finns så mycket....

Ta en rygga och cykla runt, då hinner du upptäcka mer än med bil/buss..

;-) Go tur !!!

/ Magnus
 
Kheldoron skrev:
finns det så mycket grejjer i stlottsparken?

Dit kanske jag skulle ge mig imorgon då..
Delsjö området? Jag är ganska så nyinflyttade.

/Kim

Kan rekommendera "Svarttjärn" och "Härlanda tjärn"(fr allt det förstnämnda - där finns en häger som har bott där i flera år på vattenängen mittemot samt andra sjöfåglar)
 
PapaC skrev:
Hej Kim!
Om du tar cykeln över bron till Kungälv så finns det flera bra alternativ. Antingen cyklar du utefter Nordre älv mot Kastellergården, trevligare är nog att cykla Östra gatan norrut utefter Göta älv liten väg med en hel del trevlig natur. Du kan även ta dig på Hisingen bort mot Ragnildsholmen och vidare mot färjan som jag inte kommer ihåg vad den heter. Bort mot Ellesbo och bokskogen där eller sumpskogen utefter älven ser också lockande ut.

Good luck

/c

Färjan heter "Kornhalls färja".

Sen tror jag att "Svartedalen" till vilket ställe det finns en avtagsväg strax nordost om Romelanda (på vägen mot Lilla Edet från Kungälvs centrum, alltså som börjar vid norra avfarten och österut) är rätt så bra. Vet ej så mycket om djurliv där dock.
 
Jorik skrev:
Färjan heter "Kornhalls färja".

Sen tror jag att "Svartedalen" till vilket ställe det finns en avtagsväg strax nordost om Romelanda (på vägen mot Lilla Edet från Kungälvs centrum, alltså som börjar vid norra avfarten och österut) är rätt så bra. Vet ej så mycket om djurliv där dock.

Visst heter den så, blev helt blankt när jag skrev inlägget. Det kan nog vara en fin tur om man vill fotografera fågel att cykla vägen mot Kornahalls färja, över Nordre älv med färjan och tillbaka på andra sidan till kungälv på småvägar.

Svartedalen är fint men man skall nog ha gott om tid och helst övernatta om det skall vara värt något. Speciellt om man skall passa in de vilda djuren. Det finns gott om smått och stort där i skogarna. Jag har själv smugit mig på ett lodjur där en gång för länge sedan.

/c
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.