Annons

Nattporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Hej,

Har nu kommit till punkten att jag vill lära mig bemästra nattporträtt. Har ni några bra tips på tutorials etc (som är riktigt bra och verkligen förklarar och visar inställningar, tillvägagångssätt och hur ljussättningsutrustningen är uppsatt)?

Vi testade en del idag och när man väl kommer nedåt 1/100 och under börjar det knepiga (vid 85 mm). Hur gör man när det omgivande ljuset avtar att hjälpa till och belysningen runtom tar över?

Kör just nu spotmätning och ttl med trigger (samt gel vid behov). Funderar på om man ska tänka på samma sätt som under dagen - ställ personen i "skuggan" från den omgivande belysningen och belys helt och hållet med blixtljus dvs. lowkey med vissa ljus enbart i bakgrunden (utan inverkan på modellen).

Två exempel (ej i skärpa och nej inte rätt vitbalans) bara för att visa hur jag ligger till när det naturliga omgivande ljuset har avtagit:

_RHS8239.jpg
_RHS8214.jpg

Tidigare under dagen såg det ut t.ex. så här:
_RHS8106.jpg

Mottar tacksamt råd från er som har kommit över denna puckel som jag är vid :).
 
Hej,

Har nu kommit till punkten att jag vill lära mig bemästra nattporträtt. Har ni några bra tips på tutorials etc (som är riktigt bra och verkligen förklarar och visar inställningar, tillvägagångssätt och hur ljussättningsutrustningen är uppsatt)?

Vi testade en del idag och när man väl kommer nedåt 1/100 och under börjar det knepiga (vid 85 mm). Hur gör man när det omgivande ljuset avtar att hjälpa till och belysningen runtom tar över?

Kör just nu spotmätning och ttl med trigger (samt gel vid behov). Funderar på om man ska tänka på samma sätt som under dagen - ställ personen i "skuggan" från den omgivande belysningen och belys helt och hållet med blixtljus dvs. lowkey med vissa ljus enbart i bakgrunden (utan inverkan på modellen).

Två exempel (ej i skärpa och nej inte rätt vitbalans) bara för att visa hur jag ligger till när det naturliga omgivande ljuset har avtagit:

Visa bilaga 144656
Visa bilaga 144657

Tidigare under dagen såg det ut t.ex. så här:
Visa bilaga 144658

Mottar tacksamt råd från er som har kommit över denna puckel som jag är vid :).

No takers?
 
Hur gör man när det omgivande ljuset avtar att hjälpa till och belysningen runtom tar över?

Höj ISO, alternativt använd blixt.

Körde denna bild på ISO 800 och slutartid, 1/400 sek på 200mm f2.8 men vart nog aningen underexponerad. Funkar nog bättre på stillastående motiv så blir det nog mindre brus i bilden.

Med blixt kan du ju alltid blanda ljuset om du kör på minsta blixteffekt och högre ISO värden.
 

Bilagor

  • 00.jpg
    00.jpg
    36.1 KB · Visningar: 69
Jag har inte tagit steget att börja fota porträtt men förkovrar mig på youtube tills jag törs börja..
Tycker du lyckats rätt bra. Kanske det skulle vara lite mer ljus på modellen på det övre kortet. För att då bättre släpp mot den mörka bakgrunden behöver du lite ljus bakifrån. Finns det inget naturligt ljus så använd en till blixt som hårljus.
Titta en bit in på denna video https://youtu.be/J6Sz-gDvUZg
 
Höj ISO, alternativt använd blixt.

Körde denna bild på ISO 800 och slutartid, 1/400 sek på 200mm f2.8 men vart nog aningen underexponerad. Funkar nog bättre på stillastående motiv så blir det nog mindre brus i bilden.

Med blixt kan du ju alltid blanda ljuset om du kör på minsta blixteffekt och högre ISO värden.


Jag tror det hela handlar om att jag behöver exponera bakgrunden utan blixten aktiverad så att jag enbart ser en kolsvart siluett av personen som jag sedan fyller i med blixt. Det är mycket inverkan av omgivande belysning på de två bilderna jag bifogade misstänker jag (dock lite mindre på den andra som var på gränsen till ok). Ska lattja lite med low key o sendan testa i fält.
 
Jag har inte tagit steget att börja fota porträtt men förkovrar mig på youtube tills jag törs börja..
Tycker du lyckats rätt bra. Kanske det skulle vara lite mer ljus på modellen på det övre kortet. För att då bättre släpp mot den mörka bakgrunden behöver du lite ljus bakifrån. Finns det inget naturligt ljus så använd en till blixt som hårljus.
Titta en bit in på denna video https://youtu.be/J6Sz-gDvUZg

Lustigt :) - i FB-tråden jag kikade rekommenderade de samma video.
 
Du får nog fundera vad som gör nattkänslan i en bild.

Det blå ljuset och de stora kontrasterna (som gör att du får bokeh balls) är absolut bidragande. Hur kan du flytta det till personen du fotar? Hur hade du gjort en nattliknande ljussättning i studiomiljö? Finns det någon typ av existerande ljus du vill efterlikna? Neon, gatlyktor, skyltfönster,...

Var inte rädd för att sätta färgfilter på blixten och tänk över om det mjuka ljuset verkligen är rätt alla gånger.
 
Tänkte avsluta tråden med att det går bättre nu.

När det började skymma hade jag först 1/60 och det såg lite solkigt ut. Korrigerade då till 1/250-del vilket gjorde att siluetten blev svart på testbilden och sedan lade vi till blixt. Kan inte svära på att denna bilden var fri från inverkan då vi bytte plats/vinkel, men markant bättre i alla fall i naturlighetsavdelningen.

_RHS8619.jpg

Fortfarande en bit kvar innan det är samma nivå på nattporträtten som de övriga dock.

_RHS8490.jpg
 
Tänkte avsluta tråden med att det går bättre nu.

När det började skymma hade jag först 1/60 och det såg lite solkigt ut. Korrigerade då till 1/250-del vilket gjorde att siluetten blev svart på testbilden och sedan lade vi till blixt. Kan inte svära på att denna bilden var fri från inverkan då vi bytte plats/vinkel, men markant bättre i alla fall i naturlighetsavdelningen.

Visa bilaga 144684

Fortfarande en bit kvar innan det är samma nivå på nattporträtten som de övriga dock.

Visa bilaga 144685

Hur blir det om du höjer exponeringen något på raw bilden?
 
Tjena,

Jo, har inte suttit och pillat något på dem ännu. Hade blixtarna på 1/128 respektive 1/64 så kunde inte gå lägre och ville inte gå längre ifrån heller för catch lightsen blir så små då.

_RHS8619.jpg


Tips på hur man kan förbättra ytterligare?
ISO 250, 1/320s, f/2 med blixtar på 1/128 (vitt reflexparaply) och 1/64 (rectabox 30x120 m 2 diffusionspaneler).

Ser nu att kvaliteten på fotosidans forum är annorlunda mot min jpg... Lägger upp den på flickr så ni ser hur den ser ut egentligen:
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/36777186403/in/pool-streetportraitphoto/

Ska kanske nämna att vi står mitt på en upplyst gata med blandad butiksbelysning, så man kommer inte till så mycket längre slutartider än 1/200-1/250 om man vill hålla borta omgivande ljus på f/2 och ISO 250.


Kan man lösa problemet med att blixtarna är för starka på 1/128-del förutom att ställa dem längre bak och använda större modifierare för att bibehålla catch lights om man vill ljusa upp bakgrunden? Med en 200 cm reflexparaply kan vi få 4ggr den kreativa friheten egentligen pga dubbla avståndet, men det kanske finns enklare metoder.
Misstänker att vi kommer befinna oss i många situationer likt denna framöver.
 
Senast ändrad:
Jag undrar också det. Den övre bilden ser ganska underexponerad ut men balanserar ljus.
Ansiktet är helt klart lite för mörkt. Höj exponeringen av ansiktet med mer blixtljus.

Har du använt blixtautomatik eller manuellt inställd blixt?

Tillägg: jag missade att du hade en ny bild i inlägg #16. Den ser bättre ut. Har du ökat mängden blixtljus i den?
 
Ansiktet är helt klart lite för mörkt. Höj exponeringen av ansiktet med mer blixtljus.

Har du använt blixtautomatik eller manuellt inställd blixt?

Tillägg: jag missade att du hade en ny bild i inlägg #16. Den ser bättre ut. Har du ökat mängden blixtljus i den?

Tjena,

Nej, bara dragit upp hela exponeringen 1 steg (bör eg dras upp 2 steg, men bilden är en throwaway - testbild). Finns fortfarande justermån - huvudsaken är att personen och bakgrunden har ungefär den exponeringen i förhållande till varandra man vill ha tänker jag (om du tänker att jag drar upp exponeringen 1 steg till). Vi kom på att vi kan fälla ned den vita plasten på SB-900:eek:rna för att tappa lite mer blixtstyrka, så det kanske kan ge oss ett extra steg. Mitt största problem är att blixtarna är för starka om jag vill ljusa upp bakgrunden. Smackar jag på med blixtarna måste jag sänka bakgrundsexponeringen för att inte överexponera ansiktet så det är inte hållet jag tänkte gå. Ett annat alternativ är att chansa på att man hamnar tillräckligt nära den omgivande belysningen med sin gel och bjuda in det omgivande ljuset i exponeringen för modellen, men det känns lite risky.

Manuellt på 1/128 och 1/64.

OBS titta på flickrlänken istället för här på FS så ser man lite bättre.
 
Nej, bara dragit upp hela exponeringen 1 steg
Lägre slutartid eller större bländare? Ja, det borde jag ha insett eftersom bakgrunden också är ljusare. Med mer blixtljus hade bara modellen blivit ljusare. Tricket för att få till det är att balansera omgivningsljuset med blixtljuset så att det ser bra ut. Ibland kan det t.o.m. se naturligt ut. :)

Jag har mycket begränsad erfarenhet av Nikons blixtsystem, men det borde väl vara minst lika bra som Canons? Med Canon-blixtar kan man få bra sådana här bilder med hjälp av automatiken. Man behöver dock ibland ställa in blixtexponeringskompensation.
 
Lägre slutartid eller större bländare? Ja, det borde jag ha insett eftersom bakgrunden också är ljusare. Med mer blixtljus hade bara modellen blivit ljusare. Tricket för att få till det är att balansera omgivningsljuset med blixtljuset så att det ser bra ut. Ibland kan det t.o.m. se naturligt ut. :)

Jag har mycket begränsad erfarenhet av Nikons blixtsystem, men det borde väl vara minst lika bra som Canons? Med Canon-blixtar kan man få bra sådana här bilder med hjälp av automatiken. Man behöver dock ibland ställa in blixtexponeringskompensation.

Hehe - drog upp den i post bara så blir väl samma effekt som att dra upp ISO misstänker jag :).
Tyvärr blir det gott och blandat med TTL. Vi brukar gå till centrumvägd mätning för lite mer tillförlitliga resultat när det börjar skymma, men manuell styrka på blixtar och för exponering är mycket bättre.

Eller om du menar jämfört de första 2 jag postade så snabbade jag på slutarhastigheten så jag slapp inverkan av det omgivande ljuset på modellen helt - till 1/250 del och fick då kompensera en del med bländare och ISO.

Dagtid fungerar ttl och centrumvägt väldigt bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.