Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nattliga foton i Moskva - hur göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått möjlighet att fotografera från en kamrats balkong - och han bor på 21 våningen med en fantastisk utsikt över Moskva. Jag är en intresserad nybörjare, och vet inte riktigt hur jag bäst ska ta till vara detta. Jag vill gärna fotografera vid skymning eller natt. Använder naturligtvis stativ och fjärrutlösare.

Ska väl använda långsam film, men vilken? Hur ska jag bäst exponera. Tacksam för alla tips!

Min utrustning är
Minolta Dynax 60, objektiv 28-100mm/3,5-5,6
och
Nikon EM, objektiv 50mm/1,8

med vänliga hälsningar
Erik Petersson

Jag är iofs ingen hejare på att fota stadsvyer, men liten bländare och lång exponeringstid borde bli bäst. Om du googlar runt lite kanske du hittar några tips från nån som vet lite mer om saken.

Erik Petersson skrev:
Hej!

Jag har fått möjlighet att fotografera från en kamrats balkong - och han bor på 21 våningen med en fantastisk utsikt över Moskva. Jag är en intresserad nybörjare, och vet inte riktigt hur jag bäst ska ta till vara detta. Jag vill gärna fotografera vid skymning eller natt. Använder naturligtvis stativ och fjärrutlösare.

Ska väl använda långsam film, men vilken? Hur ska jag bäst exponera. Tacksam för alla tips!

Min utrustning är
Minolta Dynax 60, objektiv 28-100mm/3,5-5,6
och
Nikon EM, objektiv 50mm/1,8

med vänliga hälsningar
Erik Petersson

Om du har stativ, så kan du använda en film med låg ISO. 100 t.ex. då du endå har kameran stillastående. Sedan skulle jag med, som Mikael sa, använda liten bländare. och jag skulle nog ha 28mm i objektivet, för att få med så mycket som möjligt...

Automatikläge ger ofta väl ljusa bilder och utfrätta delar vid nattfoto. Kan man inte punktmäta på det man vill ha rätt exponerat så kan det vara idé att minuskompensera i olika steg.

Tack för tipsen!

Jag hade själv gissat att extra långa exponeringstider/stor bländaröppning vore nödvändiga eftersom film reagerar proportionellt långsammare vid långa exponeringar (reciprocitet, eller nåt). Men det problemet kanske inte hinner uppkomma?

hälsningar
Erik

Reciprociteten spelar in redan vid en sekund, och troligen lär du använda längre tid än så.
Dock vill kameran exponera det nattsvarta medelgrått, så den effekten gör bara att du får en korrekt exponerad bild.
Däremot om det blir riktigt långa (5sek+) slutartider så måste du lägga på mer.

Jag hade inte använt någon jätteliten bländare då ljuspunkterna blir så stjärnformade då.

/Henri

ANNONS