Annons

Nattfotografering/hemmabyggen?

Produkter
(logga in för att koppla)

bjosje

Ny medlem
Tänker ge mig i kast med att fota stjärnhimlen, och har därför snickrat lite på en rörlig utrustning som sveper med natthimlen i samma takt som himlen självt. Har inte byggt färdigt ännu, så ännu finns det utrymme för modifieringar om någon som har erfarenhet på området kan komma med tips.

Det jag har byggt ihop grundar sig på en timer (en sån där som man har till motorvärmaren på vintern), som roterar ett varv på 24 timmar. Den har jag för avsikt att rikta in mot polstjärnan, och på den roterande delen har jag byggt en anordning som (förhoppningsvis) är robust nog att fästa kameran på.

Är osäker på om det kommer bli himmel eller pankaka av resultatet, så nu vill jag veta hur ni gör?

Ett av dom säkraste sätten som dock är väldigt dyrt(tror jag) är väl att skaffa motorstativ av samma typ som till teleskop, dessa kan ju styras med timer, och olka program från en vanlig bärbar har jag för mig.

Men då försvinner ju hela den roliga biten med att bygga själv.

Annars skulle jag väl kunna tänka mig att en vanlig liten elmotor med rätt utväxling skulle kunna funka lika bra. Sen är ju frågan vad man ska ha för huvud att ha kameran på, men någon form av växelhuvud(tror jag det heter) kanske går att knåpa ihop.

Själva tjusningen ligger ju i att bygga själv. Har inte så stora förhoppningar att resultatet ska bli särskilt bra, men det vet man inte förrän man har försökt!
Och när man väl har konstaterat att det inte gick så kan man i alla fall glädja sig åt att det var roligt att bygga, och det kostade ingenting.

Gör en googlesökning på "barn door mount" och "scotch mount" så får du flera byggbeskrivningar och diskussioner om hembyggda kameravridare.

bjosje skrev:
..."Tänker ge mig i kast med att fota stjärnhimlen,"...

Clas Ohlson sålde en gång i tiden en bok som hette något i stil med "Mitt första teleskop", och som förutom hemtillverkining av linser(!!) tog upp just den här problematiken.

Om jag minns rätt fanns en ganska utförlig beskrivning på hur man "vred ihop" en sådan anordning och teorin bakom för att få det att fungera.

Kolla på biblioteket!

PS

PS: Vad Du ska ha kallas "ekvatorialstativ" eller "ekvatorialmontage". I engelsk litteratur ofta refererat till som "GEM", (German Equatorial Mount). DS

Tack för tipsen!

Ser inte riktigt ut som jag hade tänkt mig, men jag tror att min lösning kan funka den också. Apparaten är klar, så nu är det bara att invänta en stjärnklar natt. Blir resultatet bra så ska jag dela med mig av mina erfarenheter.

Re: Slutartid?

BMT skrev:
Hej, jag är undrar vad en ungefärlig slutartid är när man fotar stjärnhimlen?

Från min vilda experimenttid minns jag att för att slippa använda ekvatorialmontage och ändå få punktformiga stjärnor, gällde ungefär;
Film 600 (eller "pressad" dit)
50 mm objektiv f: 2.8 - 4, tid: 10 - 12 sek.
28-30mm objektiv tid: ca 20 sek.

Längre brännvidder krävde snabb film eller ekvatorialkompensator.

Ju närmare polstjärnan man siktade desto längre tid kunde man ha. ("spåren" blir ju kortare då)

Hoppas det duger som riktvärden, Du kommer säkert i "rätt härad" och kan spara en eller två rutor åtminstone :)))

intressant med sådan här bygge. Funderade själv på att göra ett liknande stativ, men tänkte då mer på en platta som drevs av en stegmotor med batteri. Tar man en vanlig timer måste man ju ha 220 volt tillgängligt, och det har man ju oftast inte där det är "mörkt", ute i skogen bortom bebyggelsen =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar