Annons

Nattfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag fick tips om en sida som hette nattfoto.se och som skulle handla om nattfotografering och om fotografering i svåra/mörka ljusförhållanden. Där läste jag då detta:

"Bilden nedan har jag valt Spotmätning på min kamera, Jag mätte mot den punkten i bilden som låg närmast 18% Grå vilket inte är helt lätt att se i nästan totalt mörker."

Men nu undrar jag om detta är det bästa sättet. Jag har för mig att man kan sätta EV +2 och sedan spotmäta på det ljusaste området i bilden för att på så sätt hitta den yta som då är likvärdig med ca 18 % grått. Vill man att lampor eller nått annat skall överexponera lite så mäter man på den punkten man vill skall vara den ljusaste korekt exponerade punkten.

Jag tycker detta fungerar ganska bra med min Minolta A1, men finns det andra små tips och trix för hur man exponerar i mårker och hur man tex ställer skärpan? För min Minolta har svårt att ställa skärpan när det skymmer och jag tror flera andra kameror har lite problem med AF i mörker.

Det är sällan jag använder skärpedjupet aktivt när jag tar nattfoto. Således kör jag med stort skärpedjup för att minska problemen med skärpan. Vad gäller exponeringen så mäter jag oftast det infallande ljuset men jag hade gärna kompletterat med spotmätning.

Att ställa in skärpan i mörker är no problemas
skaffa en laserpekare kostar en hundring kanske.

fördelen med en laser är att den funkar även långt avstånd

The Ghost skrev:

Ah, det var juh inte helt dumt, måste provas.

/Jocce

The Ghost skrev:

´
Med en Minolta A1 blir det problem då avstånds angivelsen ibland hoppar från två meter upp till oändlighet och att avstånds angivelsen är mycket o-exakt :-(

Men det var ett bra tipps som jag skall hålla i huvudet. Men hur långt kan en sådan mätare mäta och hur exakt är de på längre avstånd typ 10 till 20 meter?

Nekomy skrev:
Men det var ett bra tipps som jag skall hålla i huvudet. Men hur långt kan en sådan mätare mäta och hur exakt är de på längre avstånd typ 10 till 20 meter?
Han menade nog inte en avståndsmätare utan en simpel laserpekare, för att få något kontrastrikt i motivet att titta på.

De billiga avståndsmätarna som man får som väskryckarpremie om man prenumererar på dåliga tidningar är däremot inget att ha. De mäter med ultraljud och kräver en absolut fri skottbana utan hinder på sidan och med ett tydligt mål att studsa på. Sen funkar de inte på långt håll heller, och på nära håll ger de dålig precision. Bra om man fotograferar bollplank på en fotbollsplan på fem meters håll, men i andra mer realistiska situationer rätt uselt. Lasern i dem är dock en vanlig laserpekare, så den är ju användbar till den förstnämnda metoden.

jimh skrev:
Han menade nog inte en avståndsmätare utan en simpel laserpekare, för att få något kontrastrikt i motivet att titta på.

De billiga avståndsmätarna som man får som väskryckarpremie om man prenumererar på dåliga tidningar är däremot inget att ha. De mäter med ultraljud och kräver en absolut fri skottbana utan hinder på sidan och med ett tydligt mål att studsa på. Sen funkar de inte på långt håll heller, och på nära håll ger de dålig precision. Bra om man fotograferar bollplank på en fotbollsplan på fem meters håll, men i andra mer realistiska situationer rätt uselt. Lasern i dem är dock en vanlig laserpekare, så den är ju användbar till den förstnämnda metoden.
Se, för mycket glögg idag :)

Senast ändrad:
Kjells & Co har en bra lasermodul för 179:-. Går att driva på två AA(R6) batterier. Skulle vara lite coolt att bygga och sätta på den på blixtskon...

/A\

Teknikmagasinets pekare är rätt bra för sitt pris faktiskt. Har en själv. Dock är det små knappcellsbatterier så dom kostar ju lite, men när jag köpte följde det med.

Annars om du vill ha mer kraft kan du nog köpa en sån här.
http://64.252.62.40/lasershoppe/index.htm

Tveksamt om den är lagligt i sverige dock.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto