Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nattfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Hej. Jag bor ganska nära havet och har många gånger försökt ta fotografier nattetid; månens speglingar i havet osv. Detta har konsekvent misslyckats. Vad jag är osäker på är hur länge jag skall exponera filmen. Finns det räknetabeller el. dyl för nattfoto? Hur skall man veta hur länge man skall exponera? Min kamera är helt manuell och jag mäter vanligtvis med separat ljusmätare dagtid. Går det på något sätt att utnyttja denna vid nattfoto?

Mvh

/Lasse

I stället för att mäta ngt medelgrått kan du mäta en helt vit yta och sen öppna upp bländaren 2 1/3 steg mot vad ljustmätaren ger dej för värde. Det kan ju vara lättare att mäta ngt vitt när det börjar bli mörkt ute.

/Jacob vP

Japp, fenomenet kallas för reciprocitets"effekten" och innebär att om du mäter med din handhållna mätare och får typ 30" vid bländare 8 så är den riktiga tiden 2 minuter (Kodak EC100VS). Detta är lite olika för varje filmtyp. Även att tänka på är att månen rör sig sin egen diameter på 2 minuter...