Annons

Nattfoto!

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, var ute i helgen och provade lite nattfoto inne i Stockholm. Jag har fortfarande ingen trådutlösare, men med kameran på stativ blev det inte så illa som jag hade befarat ändå. Ett par av bilderna blev helt ok skärpemässigt. Men nu till frågan. Om man fotar en "skyline", är inte det väldigt svårt för kameran med den svarta himlen och svarta vattnet och sen alla lampor från vägar och hus? Jag tyckte att i proncip alla bilder blev "överexponerade" i de områden där det var mycket lampor. När det är riktigt mörkt ute kanske man ska göra en spotmätning på områdena med den belysning man vill ska återges så naturtroget som möjligt för att få bästa resultat. Men då får man ju å andra sidan "felexponerad" himmel, men den är ju iofs. svart i alla fall.

Hur gör ni? Undviker ni att fota när det är kolsvart ute och tar "skyline"-bilder i skymningen, eller finns det något knep att lyckas bättre med exponeringen?

MVH

Fredrik

-big kahuna- skrev:
...Hur gör ni? Undviker ni att fota när det är kolsvart ute och tar "skyline"-bilder i skymningen, eller finns det något knep att lyckas bättre med exponeringen?..

Jag tar alltid bilder i skymning/gryning när jag vill ha nattbilder. Numera är i Malmö lämplig tid runt 16.00 (cirka). Det går fort när ljuset skiftar, efter en kvart är himmelen för mörk.

Om man fotograferar med dia är lämplig exponering runt bl. 11 och 10 sekunder om upplysta fönster inte skall bli alldels utfrätta.
Jag brukar ha det i huvudet även för negfilm när jag mäter mot olika delar av motivet för att bestämma lämplig tid för fotografering.

Jag går ut med mätaren ställd på 11 och 10 sek. sedan går jag runt vid skymningen med hunden och mäter mot himmelen, gatan och annat för att se när ljuset är rätt. Då noterar jag tiden och återvänder med kamera någon annan gång.
Numera har jag digitalkamera så jag kan ta bilder när jag promenerar med olika exponeringar för att sedan hemma notera inställningar.
Nästa gång ljuset är rätt så springer jag ut med kamera och stativ.

Du kan också lägga ihop två olika exponeringar.
Här kan du läsa lite om hur jag lagt ihop två exponeringar.

Planering gillar jag som du förstår.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto