-big kahuna-
Aktiv medlem
Hej, var ute i helgen och provade lite nattfoto inne i Stockholm. Jag har fortfarande ingen trådutlösare, men med kameran på stativ blev det inte så illa som jag hade befarat ändå. Ett par av bilderna blev helt ok skärpemässigt. Men nu till frågan. Om man fotar en "skyline", är inte det väldigt svårt för kameran med den svarta himlen och svarta vattnet och sen alla lampor från vägar och hus? Jag tyckte att i proncip alla bilder blev "överexponerade" i de områden där det var mycket lampor. När det är riktigt mörkt ute kanske man ska göra en spotmätning på områdena med den belysning man vill ska återges så naturtroget som möjligt för att få bästa resultat. Men då får man ju å andra sidan "felexponerad" himmel, men den är ju iofs. svart i alla fall.
Hur gör ni? Undviker ni att fota när det är kolsvart ute och tar "skyline"-bilder i skymningen, eller finns det något knep att lyckas bättre med exponeringen?
MVH
Fredrik
Hur gör ni? Undviker ni att fota när det är kolsvart ute och tar "skyline"-bilder i skymningen, eller finns det något knep att lyckas bättre med exponeringen?
MVH
Fredrik