Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nattfoto och Juldekorationer

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnuz

Aktiv medlem
Jag har en mycket aktuell fråga, hur lyckas man med att få bra bilder i mörker på tex. stadsmiljö med juldekorationer och lampor? Jag tycker mig se ett problem i att lampor/ljusskyltar/juldekorationer blir för ljusa och överexponerade och allt annat blir för mörkt. Jag tänkte ev. ta bilder på jul på Liseberg och på stan´ och i och med att det är nattsvart när man slutar jobbet numera så är det ju dessa typer av bilder det blir, det optimala vore kanske att ta skymmningsbilder, men då sitter man på jobbet oftast. Jag jobbar med Canon EOS 20D digitalt, kan kanske Diafilm analogt fungera bättre på just dessa motiv?. I vissa lägen kanske man ska använda blixt även vid denna typen av foto?

Tacksam för svar och erfarenheter.

/Magnus

Det vanligaste är att exponera lite mindre och sedan dra upp de mörka delarna i datorn. Om kamerans dynamiska omfång skulle bli en begränsning kan man ta två exponeringar med ett par stegs mellanrum och sedan lägga ihop dessa till en bild senare.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto