Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nattfoto me digital systemkamera???

Produkter
(logga in för att koppla)

KRS

Medlem
hejhej!
jag undrar en liten grejj...
håller på att lära mig fota så det blir riktigt bra nattetid. å då läser man ju T.H´s artikel om detta, förståss....
å nu undrar jag om den såkallade
"Reciprocitetseffekten" och om samma gäller för digital fotografering...?
jag är tacksam för annat som kan var vettigt att tänka på åxå

MVH / Kim

Digitalkameror har ingen reciprocitetsavvikelse så du kan ignorera den tabellen. Det tycker iofs jag och många andra att man bör göra även om man använder film, tabellen stämmer inte.

jimh skrev:
Digitalkameror har ingen reciprocitetsavvikelse så du kan ignorera den tabellen. Det tycker iofs jag och många andra att man bör göra även om man använder film, tabellen stämmer inte.

Tack det var svaret på min fråga...=))

men nu undrar jag...
bör man använda lika långa slutartider stor bländare osv.

eller gäller annat för digialfotografeing??

KRS skrev:
Tack det var svaret på min fråga...=))

men nu undrar jag...
bör man använda lika långa slutartider stor bländare osv.

eller gäller annat för digialfotografeing??

Exponeringen är precis som vanligt, dock brukar de flesta underexponera vid nattfoto (gäller film och digitalt) för att skapa en nattkänsla. Om man exponerar efter vad ljusmätaren säger så får man normalexponerade bilder, och således ingen nattkänsla. Kan ju i.o.f.s. vara häftigt ibland också.

Vid långa slutartider ökar bruset dock markant, även vid ISO 100.
Ett vanligt problem är att längsta slutartiden är 30 sekunder på din kamera (EOS 300D), men det finns program som kan lägga ihop flera exponeringar för att simulera en lång exponering. Image Stacker är ett, Image Plus är ett annat.
En fördel med Image Stacker är att det har en brusreduceringsfunktion (Kanske finns i Image Plus också, har inte testat det).

Vad alla skriver i forumet ska man väl inte alla gånger lita på?

Ja enligt dpreview så har den i alla fall bulb men det kan ju vara fel också och jag äger inte kameran själv så jag vet inte.

Nej, det är sant. Men om Dpreview säger att den har det, så har den antagligen det.

Men en fördel med att använda Image Stacker (Även för exponeringar längre än 30s) är att den har brusreduceringsfunktionen, som gör att man får mindre brus än om man kör Bulb.

Med det programmet kan man även ta en bild med objektivlocket på, och sen använda den bilden för att reducera statiskt brus samt "hot pixels".

För bilder skapade av flera exponeringar ihopsatta med image stacker: http://www.tawbaware.com/maxlyons/cgi-bin/image.pl?gallery=8

ANNONS