Danlo skrev:
Nattbilder är mycket svårare att få till när man fotar digitalt.. färgerna blir ointressanta och blaskiga.. (detta löste filmen genom att ge färgstick åt olika håll pga alla olik-tempererade lampor och ljus tex i en stad)
Detta löser man enkelt digitalt genom att sätta vitbalansen på t.ex. skugga i.s.f. auto så får man liknande resultat som film. Man kan också labba med andra vitbalansinställningar för annorlunda färgstick. Lätt som en plätt.
Danlo skrev:
Det finns en stor hake med digitalfotografi, du måste lära dig Photoshop grundligt och plocka fram det du kände och såg när du tog bilden, fast i efterhand..
Nja, sanning med viss (stor) modifikation. Förvisso kan man naturligtvis få bättre resultat om man behärskar det digitala mörkrummet - liksom man kan få bättre bilder om man behärskar det analoga mörkrummet i stället för att lämna in sina bilder. Ställer man däremot in sin kamera rätt och exponerar lika noggrannt som man skulle gjort om man fotat dia så kan man få bra resultat direkt ur kameran.
De kunskaperna som behövs i Photoshop, Lightroom eller annat program är i princip bara levels, kurvor, färgmättnad och unsharp mask. Med det kan man göra 95% av alla justeringar som behövs göras med en bild. Självklart kan man åstadkomma ytterligare bättre resultat med andra tekniker, men med levels, kurvor, färgmättnad och unsharp mask kan man åstadkomma det mesta som behövs för de allra flesta bilderna.
Danlo skrev:
Sorry, men "straight out of the camera" är en myt skapad av människor med total avsaknad av självkritik och ett totalt ointresse för bild eftersom de aldrig tittat på några andra än sina egna bilder.. för då hade dom sett att de egna "straight out of the camera"-bilderna inte håller måttet för fem öre!
Nej, men att "straight out of the camera" skulle vara en myt är en myt skapad av människor som själva inte har koll på den digitala tekniken, och de enda straight out of the camera-bilder de sätt är av folk som antingen inte orkar bry sig om perfekt exponering och inställningar av kameran, eller som helt enkelt inte bryr sig för att de bara tar straight out of the box-bilder när de ska dokumentera, inte skapa bilder.
Med detta sagt så tar jag själv väldigt sällan bilder straight out of the box. Inte för att det inte går utan för att jag vill koncentrera mig på bilden när jag fotar. Det är bilden jag vill ha i huvudet, inte hur många steg det skiljer mellan den och den detaljen och en annan. Digitalkamerorna är lite mindre förlåtande än dia vad gäller exponering, och mycket mindre förlåtande än negativ film, så det är helt enkelt enklare och snabbare och ger mig möjlighet att fokusera på det väsentliga om jag lägga 2 minuter på att sätta svart/vit-punkt i efterhand och eventuellt lägga en kurva i s.t.f att tokmäta ljuset, gaffla som en dåre etc.
Om man däremot är noggrann och vill få bra bilder out of the camera så går det allderles utmärkt.