Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nattbilder med D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Millton

Medlem
Är det någon som är erfaren vad som gäller Nattbilder och Nikon D200 (min första Nikon kamera) hade Canon innan men av något konstigt själv så bytte jag till Nikon, kan inte få till Nattbilderna, fast jag kör med Långa slutartider och små bländare, kan någon vänlig själv ge mig lite trix här?

Mvh

Kim
 
Nattbilder är mycket svårare att få till när man fotar digitalt.. färgerna blir ointressanta och blaskiga.. (detta löste filmen genom att ge färgstick åt olika håll pga alla olik-tempererade lampor och ljus tex i en stad)

Det kan bli lättare att ge tips om du beskriver hur bilderna blir och/eller laddar upp en liten exempelbild..

Det finns en stor hake med digitalfotografi, du måste lära dig Photoshop grundligt och plocka fram det du kände och såg när du tog bilden, fast i efterhand.. Iofs gäller detta all fotografi idag. Utan att kunna efterbehandling så kan man aldrig få till några vettiga bilder... färgkorrigering och selektiv kontrastkorrigering samt selektiv skärpning är ett måste för att en digital bild ska se acceptabel ut.

Sorry, men "straight out of the camera" är en myt skapad av människor med total avsaknad av självkritik och ett totalt ointresse för bild eftersom de aldrig tittat på några andra än sina egna bilder.. för då hade dom sett att de egna "straight out of the camera"-bilderna inte håller måttet för fem öre!
 
Senast ändrad:
Nattbilder

Hej.
Har också en D200 och jag tycker att man kan få förvånansvärt fina resultat trots allt. Har tagit en del natt bilder och då har jag kört med ett ganska lågt ISO värde (kanske 200) och kamerans inbyggda brusreducering. Fönstret blir ju svart en stund (när brusreduceringen jobbar) och exponerings tiderna blir ganska långa men jag är ändå förvånad att kameran lyckas fånga ljuset så bra som den gör! Även min gamla D70s fixar det riktigt bra. Hur har du ställt kameran?


Mvh Anders.
 
Nattbilder

Hej Kim
Gå in på länken http://www.kenrockwell.com/och läs vad denne gode gentleman har att säga om din kamera. Han har en hel drös med tips som han redovisar under sin tekniklänk. Det finns en hel del människor som rynkar på näsan åt hans sida, men bry dig inte om dem. Han har på fötter i vad han säger och visar även bilder på detta. Gå igenom vad han säger om hur han ställt in sin kamera, bland annat att han sätter den på förstärkt färg. Personligen använder jag själv dock RAW inställningen och använder Adobe som färgbalans, men du får prova dig själv fram så gott det går. Rent allmänt kan jag säga att 200:an fungerar otroligt ofta på bara automatläget vad gäller både exponeringen och vitbalanasen. Här är den vida övelägsen vilken Canon som helst, i vart fall i mitt tycke. Lycka till med ditt fotograferande.
Mvh
JB
 
Hej!
Letade efter en bild jag tog i hammarbyhamnen för en tid sen.. Men den hittade jag inte nu. Gjorde ett litet test istället.

1. Under den gröna kameran i menysystemet Brusreducering ON.
2. ISO 100.
3. Kameran på stativ.
4. Bländar prioritering (A) kanske på bländare 8 beroende på skärpedjup.
5. Timer läget för att slippa skaka kameran vid avtryckningen (eller fjärrutlösare).
6. Automatisk vitbalans.

Slutartiden blir ju 10 sekunder eller mer och visst kan det bli lite färg-nyanser från olika typer av ljus om man fotar en stad eller nåt. Men det blir ändå fina färger om man fotar färgade lampor. Självklart blir ju resultatet inte samma som det blir på dagen men helt OK ändå tycker jag!

Hoppas att det gav nåt!
Hör gärna av dig!
Mvh Anders.
 
tack för alla råd, nu skall jag fota imorgon kväll/natt, så får vi se hur det blev ;) lite trött nu för läst manualen till kameran =)

Kim
 
Danlo skrev:
Nattbilder är mycket svårare att få till när man fotar digitalt.. färgerna blir ointressanta och blaskiga.. (detta löste filmen genom att ge färgstick åt olika håll pga alla olik-tempererade lampor och ljus tex i en stad)

Detta löser man enkelt digitalt genom att sätta vitbalansen på t.ex. skugga i.s.f. auto så får man liknande resultat som film. Man kan också labba med andra vitbalansinställningar för annorlunda färgstick. Lätt som en plätt.

Danlo skrev:
Det finns en stor hake med digitalfotografi, du måste lära dig Photoshop grundligt och plocka fram det du kände och såg när du tog bilden, fast i efterhand..

Nja, sanning med viss (stor) modifikation. Förvisso kan man naturligtvis få bättre resultat om man behärskar det digitala mörkrummet - liksom man kan få bättre bilder om man behärskar det analoga mörkrummet i stället för att lämna in sina bilder. Ställer man däremot in sin kamera rätt och exponerar lika noggrannt som man skulle gjort om man fotat dia så kan man få bra resultat direkt ur kameran.

De kunskaperna som behövs i Photoshop, Lightroom eller annat program är i princip bara levels, kurvor, färgmättnad och unsharp mask. Med det kan man göra 95% av alla justeringar som behövs göras med en bild. Självklart kan man åstadkomma ytterligare bättre resultat med andra tekniker, men med levels, kurvor, färgmättnad och unsharp mask kan man åstadkomma det mesta som behövs för de allra flesta bilderna.

Danlo skrev:
Sorry, men "straight out of the camera" är en myt skapad av människor med total avsaknad av självkritik och ett totalt ointresse för bild eftersom de aldrig tittat på några andra än sina egna bilder.. för då hade dom sett att de egna "straight out of the camera"-bilderna inte håller måttet för fem öre!

Nej, men att "straight out of the camera" skulle vara en myt är en myt skapad av människor som själva inte har koll på den digitala tekniken, och de enda straight out of the camera-bilder de sätt är av folk som antingen inte orkar bry sig om perfekt exponering och inställningar av kameran, eller som helt enkelt inte bryr sig för att de bara tar straight out of the box-bilder när de ska dokumentera, inte skapa bilder.

Med detta sagt så tar jag själv väldigt sällan bilder straight out of the box. Inte för att det inte går utan för att jag vill koncentrera mig på bilden när jag fotar. Det är bilden jag vill ha i huvudet, inte hur många steg det skiljer mellan den och den detaljen och en annan. Digitalkamerorna är lite mindre förlåtande än dia vad gäller exponering, och mycket mindre förlåtande än negativ film, så det är helt enkelt enklare och snabbare och ger mig möjlighet att fokusera på det väsentliga om jag lägga 2 minuter på att sätta svart/vit-punkt i efterhand och eventuellt lägga en kurva i s.t.f att tokmäta ljuset, gaffla som en dåre etc.

Om man däremot är noggrann och vill få bra bilder out of the camera så går det allderles utmärkt.
 
Hm.. jag har bara lyckats med "straight out of the box" när jag fotat dia, tyvärr har jag aldrig lyckats med skanning av dia, alla lågdagrar blir jättekorniga, trots att jag använt iso100.. :(
 
Hej.

Jag är långt ifrån specialist, men jag har en D200 som första systemdigitalare. Jag är lite road av nattfoto, och har använt "kit" gluggen 18-70. Jag tycker det funkat ganska bra, har kört på auto eller bländar automatik beroende på omständigheterna. Kan inte säga att jag gått vetenskapligt tillväga, men jag tycker resultatet har blivit rätt bra. (Har några bilder här på FS om du är intresserad). Jag har inte ändrat någon konfiguration såsom t.ex. brusreducering, men däremot är någon form av redigering i efterhand nödvändig. Själv kör jag PS Elements som jag tycker räcker till bra.

Däremot samlar jag pengar för att köpa ett ljusstarkare objektiv (Nikkor 17-55/2.8) för att jag tycker kitgluggen ovan inte är tillräckligt bra när det blir lite mörkt.
 
Millton skrev:
Är det någon som är erfaren vad som gäller Nattbilder och Nikon D200 (min första Nikon kamera) hade Canon innan men av något konstigt själv så bytte jag till Nikon, kan inte få till Nattbilderna, fast jag kör med Långa slutartider och små bländare, kan någon vänlig själv ge mig lite trix här?

Mvh

Kim

Du glömmer väl inte att underexponera jättemycket om du kör på nåt annat läge än helmanuellt? Annars förstår jag att bilderna blir trista (för ljusa).

Annars tycker jag helt enkelt du ska ställa kameran på ISO 100 (varför mer om man ändå ska plåta något som inte rör sig?) och M-läget. Sen ställer du bländare på något passande (kanske 10-12 eller mer om du vill ha ett vettigt skärpedjup) och laborerar med slutartiden tills du hittar en bra balans. Börja prova med en slutartid runt 1 minut. Det bästa är om du har tråd-/fjärrutlösare och kör på "- -" läget. Då kan du styra slutartiderna exakt och få längre tider än kameran annars tillåter (max 30 sekunder är det iaf på D80, men med bulb/- - är det oändligt).

Lycka till.
 
Re: Re: Nattbilder med D200

gsol skrev:
Du glömmer väl inte att underexponera jättemycket om du kör på nåt annat läge än helmanuellt? Annars förstår jag att bilderna blir trista (för ljusa).

Rätta mig om jag har fel, men att underexponera ger väl mycket onödigt brus. Bättre att exponera rikligt (utan att bränna ut) och dra ner nivåerna i PS. Kräver i o f s efterbehandling men ger bättre resultat.
 
Re: Re: Re: Nattbilder med D200

Arlemo skrev:
Rätta mig om jag har fel, men att underexponera ger väl mycket onödigt brus. Bättre att exponera rikligt (utan att bränna ut) och dra ner nivåerna i PS. Kräver i o f s efterbehandling men ger bättre resultat.

Hmm, är inte beredd att hålla med dig där, men vi kanske pratar om olika saker? Det jag menade är att dra ner exponeringskompensationen rätt mycket (säg kanske -3). Annars kommer bilderna inte bli så mörka som de ska vara - det kommer se mer ut som det är dag. När man drar ner exp.kompensation anpassar kameran slutartid eller bländare (beroende på vilket förval man kör) så den släpper in mindre ljus, och bilden blir mörkare. Förstår inte varför det skulle ge upphov till brus. Snarare borde det tvärtom ge mindre brus eftersom slutartiden blir kortare.

Det är inte samma sak som att dra ner exponeringskompensationen i efterhand i RAW-filen. Men detta gäller alltså när du kör nåt automatikläge (A, T eller P).

Jag säger kör helmanuellt och skit i exp.kompensation. Det tar max ett par exponeringar innan du testat dig fram till en bra inställning, och då kan du verkligen finjustera som du vill ha det. Det är roligare att fota manuellt!
 
Re: Re: Re: Re: Nattbilder med D200

gsol skrev:
Hmm, är inte beredd att hålla med dig där, men vi kanske pratar om olika saker? Det jag menade är att dra ner exponeringskompensationen rätt mycket (säg kanske -3). Annars kommer bilderna inte bli så mörka som de ska vara - det kommer se mer ut som det är dag. När man drar ner exp.kompensation anpassar kameran slutartid eller bländare (beroende på vilket förval man kör) så den släpper in mindre ljus, och bilden blir mörkare. Förstår inte varför det skulle ge upphov till brus. Snarare borde det tvärtom ge mindre brus eftersom slutartiden blir kortare.

Det är inte samma sak som att dra ner exponeringskompensationen i efterhand i RAW-filen. Men detta gäller alltså när du kör nåt automatikläge (A, T eller P).

Jag säger kör helmanuellt och skit i exp.kompensation. Det tar max ett par exponeringar innan du testat dig fram till en bra inställning, och då kan du verkligen finjustera som du vill ha det. Det är roligare att fota manuellt!

Det var det här jag tänkte:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=73312&highlight=exponera+till+h%F6ger
 
Först av allt vill jag tacka alla er som svarat, blev faktikst lite rädd när jag testade lite hastigt på torsdagskväll, bilderna blev INTE vad jag hade hoppats på, men klart, nu när jag testat råden jag fått så är jag imponerad igen :). Så ikväll är det foto som gäller. Än en gång, STORT tack till er. Om ni orkar så länka bilder som är tagna om natten, samt vilka inställningar ni haft :) tror det skulle uppskattas av många :)

//

Nybörjar Kim
 
Senast ändrad:
Nja, till Oscar och en del andra....fördelen med att plåta i RAW är just att du inte behöver bekymra dig om bland annat vitbalansen. Den ställer du (vid behov) in i efterhand via PS. Sedan har du möjlighet att använda dig av HDR tekniken och lite annat i PS. Bilden grundas fortfarande i kameran, men precis som förr måste det till ett bra och omfattande "mörkrumsarbete" för att bilden skall bli någonting att visa upp. Det går inte att här redogöra för ett sådant omfattande arbete, utan det är någonting man måste lära sig via andra eller kurser. Den som tror att det blivit "enklare" att bearbeta bilden i efterhand i och med att den digitala tekniken tagit överhanden misstar sig. Däremot erbjuder den digitala tekniken den kreaktive fotogragen, eller skall jag säga bildframställaren, en serie mer överblickbara och möjligen även större grad möjlighet att påverka det slutliga resultatet. Men fortfarande gäller att det är frågan om ett stort mått av hantverk där ens kreaktiva förmåga och idérikedom fäller avgörandet.
Mvh
JB
 
Jag tror att du missuppfattat mig. Fördelarna med att fota i Raw är många (fotar själv 99% i raw, så jag känner väl till dem), det jag ville komma till är att om man inte vill bildbehandla så går det att få bra resultat direkt ur kameran. Bara för att man fotar digitalt är man inte dömd till att efterbehandla alla bilder. Är man noggrann, ställer in vitbalans, kontrast, färgmättnad, uppskärpning och exponerar noggrannt så går det att få bilderna att se bra ut direkt ur kameran.

Man har valet - lägga tiden och engagemanget innan man tar bilden eller i "mörkrummet".

Att skjuta JPG är som att skjuta dia, man måste vara noggrann och har små möjligheter att korrigera misstag.

Att skjuta RAW är som att skjuta med negativ film och framkalla i eget mörkrum. Större kontroll och fler möjligheter att korrigera saker och ting i efterhand, men också mer jobb.
 
Jag äger en D200 och måste säga att den suger när det gäller natt/kvälls foto, men är helt underbar i dagsljus.
Får ibland grynighet i vissa objekt på bilden trots att jag använder ISO 100, och att använda ISO över 200 är inte att tänka på. Detta hände aldrig med min Canon EOS 300D där man kunde använda ISO 800 med ett godtagbart resultat.

Jag tackar den som uppfann RAW och kysser dennes fötter med största glädje.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar