ANNONS
Annons

Nattbilder med 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwi

Aktiv medlem
Jag har starka funderingar på att införskaffa en 20D. Jag kan då återanvända mina gamla EF-objektiv, samtidigt som jag helt går över till digitalt.

Men en sak undrar jag starkt över. Jag funderar på att börja fotografera nattbilder mycket mer. Har alltid imponerats över vilka fantastiska färger och känslor som finns hos bilder som tagits i skymning/gryning eller rentav mitt i natten.

(Själv tog jag en rolig bild för många år sedan mitt i natten, där jag hade en väääldigt lång exponering. När sedan fotolabbet gjort sitt, så satt jag där med en bild där fullmånen sken starkt som en sol och där himlen var ljusblå! Bara stjärnornas linjer p.g.a. Jordens rotation avslöjade att bilden inte var tagen dagtid.)

Frågan så: Efter sökningar på nätet och i detta forum, har jag tyckt mig förstå att det inte är alldeles problemfritt att ta långa exponeringar med digitalkameror. Dels krävs ett uthålligt batteri, eftersom bildsensorn måste jobba under så lång tid, och dels kan det uppstå artefakter p.g.a. bildsensorn kan "värmas upp" och därmed ge oönskade effekter i bilden.

Hur är det egentligen med 20D? Har någon tagit någon nattbild med kameran ännu och kan berätta om det blir några oönskade effekter och i så fall hur dessa ser ut. Kameran verkar ha ett väldans bra batteri - behövs det ett extrabatteri om man ska ta många nattbilder på raken tro?

Med "nattbilder" menar jag då bilder med exponeringstider på från 30 sek upp till 10-15 minuter.

/ Jan Kivisaar

___
Ljusstyrkan.se - en kampanj mot ljusföroreningar

Jag har begränsad erfarenhet av nattbilder. Jag har tagit sena kvällsbilder (skymning) med en exponeringstid på 30sekunder. Jag tycker resultatet blir mycket bra.

Dessutom har 20d, till skillnad från ex. 300d/10d en "inbyggd Neat Image". D v s vid exponeringstider mer än 1 sekund så stängs slutaren och kamerans processor
"tvättar" bilden från brus (den "tvättar" lika länge som den har exponerat). Denna funktion går att styra i "Custom Functions". Har du inte bråttom att ta flera bilder i sekvens så är detta en alldeles förträfflig finess.

Exempel på skymningsbild, dock ej 30 sek exponering (iso-400):

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=263792

Senast ändrad:
Med ett fulladdat batteri i kameran och ett extra i reserv (som jag alltid med mig..) klarar du mååånga nattbilder. Säkert en 500-1000 bilder, beroende på exponering och hur mycket du kikar på lcd:n naturligtvis. Jag kan inte se något problem med batterikapaciten. Jag tröttnar innan mina batteri iallafall...

FouFoto skrev:
Dessutom har 20d, till skillnad från ex. 300d/10d en "inbyggd Neat Image". D v s vid exponeringstider mer än 1 sekund så stängs slutaren och kamerans processor
"tvättar" bilden från brus (den "tvättar" lika länge som den har exponerat). Denna funktion går att styra i "Custom Functions". Har du inte bråttom att ta flera bilder i sekvens så är detta en alldeles förträfflig finess.

Detta låter ju väldigt bra!

Snygg bild Du länkade till. Verkligen!

:)

/ Jan Kivisaar

___

Jag hade förresten en fråga till. :)

Med min kompakta digitalkamera (Canon Powershot A40) på ynka 2 MP, så kan jag ta bilder med slutartider på upp till 15 sekunder. Men det tar minst lika lång tid innan kameran "tänkt färdigt" och jag kan se hur bilden blev på skärmen.

Kan detta tänkas vara en inbyggd "tvättfunktion" där kameran automatiskt tar bort brus ur bilden (utan att jag kan välja bort det) eller tar det helt enkelt så lång tid för processorn att behandla bilden?

Fast frågan är ju snarare, eftersom jag tänkte köpa en 20D, om det tar lika lång tid för 20D att "behandla" en bild som har så långa slutartider?

/ Jan K.

___

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar