Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

natt porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

PlawsWorth

Aktiv medlem
Kollat mycket på lastnightsparty.com, thecobrasnake.com, stureplan.se och blivit intresserad av hur fina bilder de får till stundvis trots mörka och ojämt belysta miljöer. vilken typ av ojbektiv och inställningar brukar Ni använda som har erfarenhet? såg att ngn av dem hade en stor blixt som var vinklad 45grader upp o till höger med diffusor...som sagt nyfiken på vad som behövs för nå så bra resulat som möjligt utan allt för mycket efter arbete.

Tycker inte att det var speciellt imponerande kvalitet, ljusförhållandena är förstås svåra i sådana miljöer. De bästa enligt mig var från stureplan.se.
Jag skulle tro att de sätter så högt ISO som kameran klarar utan att det blir för brusigt. Nikon D3 är optimal i de sammanhangen.
Men framför allt i de här sammanhangen får man de bästa resultaten och man synkar blixten på bakre ridån, sk "rear sync".

Det betyder att slutaren hålls öppen längre än vanligt för att suga upp befintligt ljus. Precis innan slutaren stängs fyras blixten av för att frysa rörelser. Det är det som menas med "bakre slutaren", det finns alltså inte två slutare som man skulle kunna tro.

På detta sätt slipper man kolsvarta bakgrunder och kritvita ansikten vid blixtfoto i dunkla miljöer.

Lite rörelseoskärpa får man dock stå ut med.

Alltså:
• så högt ISO man kan.
• Ljusstarkt objektiv
• Blixtsync på "rear"
• Blixten rakt upp (om det finns något vitt tak att reflektera mot) och med en bouncer monterad.

Vimmelbilder är inte särskilt svårt att ta. För att gå emot lite vad Mats säger så rekommenderar jag inte att synka blixten på bakre ridån. Varför?

Jo, för att man brukar ligga på rätt långa exponeringstider (0.5-1 sek inte ovanligt) och fotar man då några personer så tror de att bilden tas när förblixten slår (den som mäter ljuset) och vänder sig sedan bort, alternativt går i väg och de hamnar inte på bild.

Blir bilden sämre för att man synkar blixten på första ridån? Nej, det har åtminstone ingenting att göra med hur mörk bakgrunden blir.

Något ljusstarkt objektiv behövs inte heller. Testa köra ISO kring 400-1000, bländare runt 8 och en tid på runt halvsekunden. Blixten fungerar ofta utmärkt på automatik.
Med en sådan lite längre tid kommer miljöljuset att synas, i det här fallen discolampor kanske, men blixten fryser personerna som är inom räckhåll för den.

Mvh Markus - som har fotat en hel del vimmel.

Bilagor

• img_4707_.jpg
    img_4707_.jpg
    89 KB · Visningar: 790
Jag fotar väldigt mycket vimmel och tycker i grund och botten inte att det är så konstigt att man kan få till fina bilder i nattklubbsmiljö. Allt är logiskt. Med rätt inställningar kan du få med mycket färger och rörelse samtidigt som du fryser andra delar av bilden med blixten.

I de situationer jag vill ha en skarp välexponerad bild kör jag ISO 1000 och väljer slutartid därefter. I de situationer jag vill ha en "rörig" bild ställer jag istället ISO 100 och en slutartid på några sekunder.

Har en blogg med en hel del bilder jag tagit: www.mandrean.se

De flesta är tagna på uppdrag av Stureplan.se, men en del har även varit för ex. MTV, Café, Elle, Pause, Finest,Nattstad m.m.

Jag fotar med en EOS 30D, Tokina 12-24/4 och en Speedlite 580EX.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar