ANNONS
Annons

Natt/kvällsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

olleh

Ny medlem
Hej!
Har ingen systemkamera, men en Olympus SP-560 UZ som jag är nöjd med.
Jag har försökt, också med min gamla digitalkamera, att ta kvälls & nattbilder med samma resultat som man får på en analog kamera med diafilm. Då tycker jag man alltid får verklighetsnära bilder, men jag får inte med digitala kameror.
Vad gör man för fel? Det verkar som om kameran alltid försöker kompensera för mörkret.

Ett dåligt objekt, men visar vad jag menar. Det blir ibland, inte alltid, ett konstigt röd/orange stick i bilden.
Jag vet att gatubelysning kan ge felaktiga färgeffekter, men denna blir lite väl fel. Bilen närmast ska ha vitt/krämvitt tak.
Jag tycker att jag nästan aldrig misslyckades färgmässigt med dia, men när jag får så här vet jag inte vad/hur jag ska justera för att få det "dia-likt".
När jag tar kvällsbilder utan konstljus så blir dom lite bleka ibland, tycker jag. Där kan jag tänka mig att man kan experimentera med tid/bländare.

Bilagor

• nattbild.jpg
    nattbild.jpg
    35.8 KB · Visningar: 595
Våra gatlampor är ofta gjorda av natrium och det ger det karakteristiska röda/orangea ljuset. Prova med att ställa om vitbalansen. När jag tar nattbilder ställer jag alltid in vitbalansen på glödlampsljus. I min kamera motsvarar det 3200K och är den lägsta färgtemperaturen jag kan välja. När jag sen läser in bilden i datorn utgår jag från en färgtemp på 2500K. Detta tycker jag är ett bra utgångsvärde och justerar sen efter tycke och smak. Det är svårt att få "rätt ljus" när man tar nattbilder i städer.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar