Annons

Nat,Geographic

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hejsan!

http://www.nationalgeographic.com/photography/

Vi är väl många här som läser National Geographic lite då och då eller varje månad året runt.

Jag köper lösnummer ca 5+ ggr/år och sparar alla. Ser det som en bank av ackumulerad kunskap/vetenskap.. och bildkvalitet i världsklass.

Jag tänkte att vi i denna tråd kunde kommentera lite artiklar och speciellt bilderna i reportagen. Tipsa varandra om speciellt intressanta preportage osv,,

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Jag kan ju själv börja, med nivembernummret.

Jag gillar hela nummret, för en gångs skull. Ofta så är det ju så att man fastnar för delar av totalen.

Artikeln om det långa livets hemligheter är spec intressant tycker jag. Kanske klarar man av att leva 10 år till:)

Tänkte nämna bilden på sid 14, (eng version). En
pojke som bär ett litet lam på sina axlar, härligt foto som säger så mycket.

Bilden av familjegemenskap på sid 18!

Dubliet,s bilder..

Octopuses sid 106! se formerna..

Sid 98, som en annan värld:)!!

Otroligt skicklig fotograf!

MVH Niclas,

Hehe..verkar varav en tråd för dig och dina tvillingbröder ;)..

Ärligt så kan jag inte komma på något ur NG som fastnat..får nog återkomma efter en titt i "arkivet" :(

Mvh/Gunte..

gunte skrev:
Hehe..verkar varav en tråd för dig och dina tvillingbröder ;)..

Ärligt så kan jag inte komma på något ur NG som fastnat..får nog återkomma efter en titt i "arkivet" :(

Mvh/Gunte..

Hehe, ja det kanske är på det viset + att de tvillingarna inte är så många heller..

Jaja, ett tappert försök.

Mvh Niclas,

...annars kanske det helt enkelt är så att man blir mållös när man bläddrar i tidningen. Doubilet, Brandenburg, Klum...

Häromåret hade Jim Brandenburg en artikel där han visade EN RULLE film. En exponering om dagen, med 36 mästerverk som resultat på en dryg månad. Ifall han inte ljög lite grann, så måste det vara världshistoriens bäst utnyttjade rulle.

Ok, Niclas..jag har en...

Är personligen helårsprenumerant och jag måste säga att det är enbart de fantastiska bildreportagen som får mig att fortsätta läsa.

Har under en lång tid varit en FOTO läsare men tycker att de tajjat ur totalt...har därför övergett dem. Men nåja, det var inte därför jag svarade nu...spilla skräp över tidningen FOTO kan jg göra någon annan gång.

Det jag skulle säga var att jag fastnade personligen för artikeln "Vad döljs i sandhavet?" (NG, Nr 12). En bild som verkligen fastande på näthinnan var "helikopterbilden" över de vandrande dromedarerna (s.54)...helt fantastiskt skuggspel och en nästan surrealistisk effekt! Det är nog min favorit från de senaste numren.
/M

Ja, Brandenburg är en av de "stora" utan tvekan.

Det är också det att bidlerna "lever länge",, år efter år. Vilket är bevis på den kvalitet som fotograferna producerar.

Ocelotbilderna är spännande i det senaste nummret. Såg katt sex ggr på sex mån, bilder endast med självutlösare.. Uppoffring!
Det är väl bra kattbilder av just den arten som skulle få redaktörerna att höja på brynen:)

Serien på sid 68/69 där Oceloten hoppas från marken upp på en stubbe visar på smidigheten. Underbart att stillbilden kan förmedla den så väl. Se hur Oceloten balanserar på stubben, ser nästan viktlöst ut. Love it:)!

Mvh Niclas,

Säljer mina

Om någon är intresserad av att köpa har jag NG från 60-talet och framåt, den engelska versionen, och då i kompletta årgångar. Har inte alla årgångar dock, då vi (min far) höll upp i några år för att sedan återuppta prenumerationen. De står och skräpar i papperskassar i källarförådet och de tar alldeles för stor plats för att ha i min lägenhet. Kan kolla lite nogrannare ifall någon är intresserad.

Ja, National Geographic är min favorittidning. Fick en livstidsprenumeration 1964, då jag var 10 år, av min far. Måste vara den mest prisvärda prenumerationen i världshistorien. Kostade något som 100 - 150 USD då !
Jag har fortfarande nr som jag inte har tittat i, som jag vill fördjupa mig i. Det vore intressant att välja ut en favoritbild per nytt nr.

Permont skrev:
Jag har fortfarande nr som jag inte har tittat i, som jag vill fördjupa mig i. Det vore intressant att välja ut en favoritbild per nytt nr.

Dessa tidningar är rättså tunga i ämnet och innehållet, kan ta de upp igen efter ett halvt år och så.

Jag tycker också att vi kan välja en favvobild i varje nummer.. hade varit mycket roligt att höra vad andra väljer och vilken motiveringen ev är..

MVH Niclas,

Augustinummret -05

En solklar favorit:
Joel Sartore's bilder från Pantanal. Sid 51 (hägern), men även 68 (kaimanerna).

De blir som fastklistrade på näthinnan.

/Sofia

Decembernumret

Många bilder som är bra. Isbjörnarna i Canada, astronomibilderna. Men fotografiskt och för motivet, sidan 100 - 101. Buddisten som mediterar på järnvägsspåret utanför Auschwitz-Birkenau koncentrationsläger.

Så roligt att höra era "minnebilder" ur NG. Blir att kolla upp de som låter spännande och som man inte har sett!!

Spy på med fler godbitar bara! Hitta gärna länkar till de på internet (om de nu finns)!

MVH Niclas,

Tiden går. Nya kameramodeller. Doubilet består.

BengtJohnsson skrev:
Häromåret hade Jim Brandenburg en artikel där han visade EN RULLE film. En exponering om dagen, med 36 mästerverk som resultat på en dryg månad. Ifall han inte ljög lite grann, så måste det vara världshistoriens bäst utnyttjade rulle.
Oj, det har jag missat! I vilket nummer var det?

Har NGM komplett från sommaren-73 och mina är inte till salu.

I några av mina första nummer finns reklam för Minolta SR-T 101 och SR-T 303, Nikon F2, Nikkormat, Nikkormat EL, Yashica Electro i flera modeller, Olympus OM-1, Kodak XL55 och Bolex filmkameror, och Sony U-Matic videobandspelare.
I några av mina senaste nummer finns reklam för Nokia kameramobiler, Wildlife as Canon sees it, och Nikon D50.

1975 plåtar David Doubilet hajar i Mexico.
2004 plåtar David Doubilet tigerfish i Botswanas Okavangodelta.

Klipper och klistrar lite ur en äldre FS-tråd.

Har någon fått tag i "National Geographic special edition on Katrina" - se artikel och bilder hos Rob Galbraith om orkanspecialutgåvan.

Intressant i länken till New York Times - inloggning krävs - hur man jobbar på att komplettera (eller förändra?) National Geographic Magazines ganska tungfotade inriktning på vetenskap natur och expeditioner med mer dagsaktuella ämnen och snabbare pressläggning.
"We want to be great cocktail party chatter, a great informative read. We are not a textbook."

Brukar sällan köpa NG, men bläddrar gärna i tidningen om jag ramlar över ett exemplar. Och en sak som jag tycker är väldigt spännande är att spana in är hur de använder de klassiska reportagefoto-knepen för att bygga upp sina artiklar. Det vill säga hur de växlar mellan bilder på översiktsnivå ner till detaljbilder. Något som är både snyggt och lärorikt, men framförallt kan man se hur duktiga fotograferna är på att jobba på det sättet.

Det är nog väldigt roligt att jobba med reportagefoto.

/Joakim

Jag brukar köpa den engelska National Geographic i lösnummer men funderar på att börja prenummerera för att det är såpass mycket förmånligare.

Nu undrar jag om det är någon här som prenumererar på den engelska NG och i så fall kommer den inplastad hem i brevlådan eller finns det risk för att man får ett nummer som är förstört? Jag undrar även hur lång tid efter det att nummret släppts i US som det dimper ner i brevlådan här hemma i sverige?

Finns det förresten någon skillnad på den Engelska och den Svenska? Vilken ska man välja?

En sak ær sæker och det ær att det NG "skal" (enligt mit tycke) læsas på Eng och inte andra språk.

Nær jag køper ett løsnummer så får læsningen gærna ta lite længre tid, tænker efter och tar kanske ett reportage varje dag i en period... terapi kallas væl det:)

MVH Niclas,

MattiasStr skrev:
Nu undrar jag om det är någon här som prenumererar på den engelska NG och i så fall kommer den inplastad hem i brevlådan eller finns det risk för att man får ett nummer som är förstört? Jag undrar även hur lång tid efter det att nummret släppts i US som det dimper ner i brevlådan här hemma i sverige?
Kommer inte inplastad utan i brunt ganska kraftigt igenklistrat papperskuvert - hyfsat välemballerat.

Har inte fått någon skadat exemplar sedan jag började prenumerera -73, däremot försvann en tidning. Skrev ett brev (detta var innan e-mailen var uppfunnen) och beklagade mig och den saknade tidningen kom med vändande post.

Vet inte om det är någon tidsfördröjning mellan släppet i USA och Europa, tror inte det.

Naturligtvis ska du läsa National Geographic på engelska!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar