Poker
Aktiv medlem
Hej.
Denna typ av tråd har varit uppe många gånger förut men då vissa inlägg är snarlika har jag ändå en specifika frågor/funderingar.
Jag har nu som många andra bilder som ska sparas och göra backup på.
Bildantalet är sedan 2003 och min bildbank börjar närma sig mer än 30000 bilder och växer med ca: 1000 bilder/månad.
Därför måste jag nu snarast köpa en NAS.
NAS:en bör och måste gå att komma åt utifrån som t.ex. FTP, eller andra gränssnitt.
Att komma åt NAS:en via iphone är också bra.
Att göra användare där man styr rättigheter m.m.
Backup av NAS görs via en extern USB-Disk
Andra features är att NAS:en har eller stöder en tredje parts mjukvara som klarar av Inkrementell säkerhetskopiering då det är viktigt för att slippa dubbletter på filer.
Har jag glömt något viktigt?
De märken jag kikat på är
Drobo: Här har jag kikat på modeller Drobo S, Drobo FS.
tyvärr har ingen av de modellerna både USB, Ethernet då jag också vill göra backup av NAS:en.
Det som talar för är enkelheten med att byta ut och sätta in diskar och storleken ökas per automatik. Emot är att Drobos system tycks falera och krascha.
QNAP: Här har jag kikat på flera modeller som verkar intressant. bla så stöder QNAP SS-839 PRO All in One NAS Server 3:de parts backup mjukvarat: bl.a. LaCie Silverkeeper vilket är bra. Andra modeller är QNAP TS-412, QNAP TS-419P+
Synology: DS411+II, Är dåligt påläst när det gäller detta
märke men Synology verkar också vara en bra produkt.
Denna typ av tråd har varit uppe många gånger förut men då vissa inlägg är snarlika har jag ändå en specifika frågor/funderingar.
Jag har nu som många andra bilder som ska sparas och göra backup på.
Bildantalet är sedan 2003 och min bildbank börjar närma sig mer än 30000 bilder och växer med ca: 1000 bilder/månad.
Därför måste jag nu snarast köpa en NAS.
NAS:en bör och måste gå att komma åt utifrån som t.ex. FTP, eller andra gränssnitt.
Att komma åt NAS:en via iphone är också bra.
Att göra användare där man styr rättigheter m.m.
Backup av NAS görs via en extern USB-Disk
Andra features är att NAS:en har eller stöder en tredje parts mjukvara som klarar av Inkrementell säkerhetskopiering då det är viktigt för att slippa dubbletter på filer.
Har jag glömt något viktigt?
De märken jag kikat på är
Drobo: Här har jag kikat på modeller Drobo S, Drobo FS.
tyvärr har ingen av de modellerna både USB, Ethernet då jag också vill göra backup av NAS:en.
Det som talar för är enkelheten med att byta ut och sätta in diskar och storleken ökas per automatik. Emot är att Drobos system tycks falera och krascha.
QNAP: Här har jag kikat på flera modeller som verkar intressant. bla så stöder QNAP SS-839 PRO All in One NAS Server 3:de parts backup mjukvarat: bl.a. LaCie Silverkeeper vilket är bra. Andra modeller är QNAP TS-412, QNAP TS-419P+
Synology: DS411+II, Är dåligt påläst när det gäller detta
märke men Synology verkar också vara en bra produkt.
Senast ändrad: