Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nan som testat en flat bed scanner med dia scanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Timo Julku

Avslutat medlemskap
Hejsan, gubbar & gummor.
Jag har en fantastisk fraga som jag vill ha ett otroligt svar till. Det ar namligen sa att jag funderar pa att klippa en ny scanner. Tanken fran borjan varr att ta en film scanner da jag nastan te 100% bara skjuter slides. Men sa har jag da brillat pa flatt bed scanners med sma lampor man kan lagg ovanfor sa att man osso kan scanna slides etc. Och sa te fragan...
E det nagon som scannar med en liknande produkt.
Kan man printa storre an 8x10"
Banala fragor, men det hade vatt skont att fa svar...
Tackar pa forhand, Timo

Det finns ett flertal trådar sedan tidigare på just detta ämne, det du söker är väl en flatbäddscanner med diahållare?

Prova att använda den utmärkta funktionen "sök" :D

/malm

Har en Flatbäddsscanner Canon Canoscan D660U med dialock och filmhållare...Har ett par bilder (Velvia)som är inscannade på ovannämnda kan gå in och kika på mina bilder. Bilderna i fråga heter "Vid gamla bron" "Gamla bron i lövram"

Jag har scannat samtliga B/W bilder och med 4-5 undantag färgbilderna ( men de är alla dia ) jag har här i mina album med en Epson 1650 Photo flatbädd med dialock.
Us

Jag försökte en gång. Med en lampa åvanför och höll på och joxade efter ett tag. när jag fått in en egentligen oduglig bild ändrade jag på levels och kurvor och kontraster och sådan och när jag fick den som bäst blev det ungefär som en bild från en ultraljudsundersökning. (misslyckat alltså)

Andreas.

Andreas: ur kunde du misslyckas så om det finns flera andra här som fått jättebra bilder med sin??

SBS-fel???;)

Först och främst äger jg inget dia-lock. Sen vet jag inte riktigt med färg dia. Men jag prövade att scanna in svart/vitt negativ och där blev resultatet ja, man såg väl vad det föreställde. Kanske är färg scanning som är problem med. prövade också med färg neg. och det blev inte bra det heller.
Vanliga pappersbilder tar scannern utmärkt annars.

Andreas.

Jag har en Canon D660 precis som MrP och den funkar bra. Dialock för småbild.
lite problem med mörka delar av diat men det är inte så konstigt.

bilderna man får ut är 1700x1200 ungefär.
Skulle nog inte skriva ut bilderna iaf, men för webb och skärmvisning är det super.

Inget att jämföra med filmskanner alltså, har några bilder soim är inskannade med Jimhs filmskanner och det är skillnad. dels i upplösning men också i skärpa. och den pallar att lysa genom lite bättre också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar