Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

namnge fotografen trots att kunden "äger" bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim_N

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag funderar på det här med namngivelse av fotografen...läser i SFFs prislistor där det står "Vid användning av bild ska fotografens namn alltid anges, oavsett det rör uppdragsfotografering eller arkivbilder." Gäller det även när kunden "äger" bilderna, dvs när jag gett (eller sålt) hela användningsrätten till kunden? Kan jag ändå "kräva" att mitt namn ska anges varje gång de använder bilden?

Tack på förhand. /Kim
 
Ja. Om du är fotografen får kunden använda dina bilder bara om de lever upp till de krav du ställer. Du kan dock ha svårt att komma i efterhand och säga att de skall göra XXX (tex alltid ange ditt namn bredvid bilden). Det enklaste för alla parter är om alla villkor är klara innan man skriver ett kontrakt/avtal.
 
Tack för svar!
Ja jag sitter och försöker formulera offerten nu och då dök frågan upp..funderade på om det kändes "sniket" och om det ens är praktiskt genomförbart att alltid ange fotografens namn. Hur vanligt är det?

Ja. Om du är fotografen får kunden använda dina bilder bara om de lever upp till de krav du ställer. Du kan dock ha svårt att komma i efterhand och säga att de skall göra XXX (tex alltid ange ditt namn bredvid bilden). Det enklaste för alla parter är om alla villkor är klara innan man skriver ett kontrakt/avtal.
 
Beror väl på vilken typ av bilder det rör sig om. Hur ofta ser du fotografens namn på reklampelare? Hur ofta ser du fotografens namn i anslutning till nyhetsbilder?
 
Hej på dig Walle...inte igår. Allt bra? :)

Ja, det var precis det jag tänkte på också. På vissa bilder funkar det ju och på andra inte. Nu har jag i alla fall skrivit lite luddigt "där det är möjligt..." så får de väl avgöra själva. :D

QUOTE=Walle;1559979]Beror väl på vilken typ av bilder det rör sig om. Hur ofta ser du fotografens namn på reklampelare? Hur ofta ser du fotografens namn i anslutning till nyhetsbilder?[/QUOTE]
 
Hej själv! Allt bra! Själv?

Reagerade inte på att det var du först :) Ring mig nån gång snart! :) (0704-801551 om du har tappat det :))
 
Ja, det var precis det jag tänkte på också. På vissa bilder funkar det ju och på andra inte. Nu har jag i alla fall skrivit lite luddigt "där det är möjligt..." så får de väl avgöra själva. :D

Nu är jag ingen expert alls, men luddigt och avtal rimmar för mig väldigt illa. Då blir det väldigt olika tolkningar och jag gissar att det blir svårt för dig att avgöra om "det är möjligt" för dina bildköpare.

Det måste vara bättre att skriva om inget annat avtalas, och då måste de höra av sig till dig för att få klartecken att inte skriva ut namnet, eller?
 
Kom överens tydligt ifall du själv tycker det är viktigt att namnet alltid ska vara med.

Annars spelar det ju mindre roll. Själv tycker jag kunden oftast kan få bestämma, det passar inte alltid designmässigt i en trycksak t.ex. att ange extra information kring bilden. Är det publicering i en tidning tycker jag däremot namnet ska vara med. Men, som sagt, det är lite från fall till fall.
 
Skrivit "lite luddigt" ..?
Nja, så kan du inte hålla på.

Skriv snarare konkret ut dina krav:
"Korrekt fotobyline "Foto: CARL ROSENQVIST" skall alltid anges i läsbart skick intill publicerad bild så att detta ej kan förväxlas med annan bild, om annat ej är överenskommet."
 
Tack för alla svar, det uppskattas verkligen!

Nu har jag redan skickat iväg offerten...och jag håller med fler av er. Mest var jag väl inne på att det egentligen inte spelar så stor roll för mig (fast det kanske det borde?). Jag tog i alla fall bort "luddet"...:D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.