Annons

Nöjd med Canon skrivare helt enkelt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dimage7d

Aktiv medlem
Jag sitter och skriver ut lite grejjer och det slår mig att av alla skrivare som jag haft, det är väl inte världens största samling iofs, så är det utan tvekan Canon som jag är mest nöjd med.

Utan att bli alltför vetenskaplig så har både HP och Epson alldeles för ofta strulat med pappersmatningen, dom drar i sig papperet snett och det får till följd sneda utskrifter, mycket fult.

Både HP och Epson har också haft både dyra men också krånglande patroner i form av igentorkning.

Detta är somsagt inget vetenskapligt utan mer en känsla. De skrivare jag just nu har är Canon LaserShot LBP-1210 och Canon Pixma ip4000.

Lasern går som på räls, skriver och skriver, snabba och fina utskrifter.

ip4000 är en dröm, pappersmatningen och knapparna på fronten tillsammans med drivrutinerna är rena drömmen. Två pappersmagasin och förmåga att skriva på CD/DVD-skivor med otrolig kvalite. Snabb och tyst, hyfsat billiga patroner.

Jag kommer fortsätta med Canon framöver.

Mvh Mats
 
Får se om man vågar sig på en av de nya canonen, har själv en i850, som funkat väldigt bra förutom att den helt slutat att mata in papper :\

Får se om jag kan pilla till det. canons kundservice har ju varit varierande, alla på call-centret har varit hur trevliga som helst, men sen när det kommer till att lämna in på canon i växjö där jag bor så ringer jag dit först och möts av värdens suraste (nästan), orkade inte ens ta mig dit med fruktan att få en ordentlig avhyvling. Jaja har jag fixat min mamiya rz67 så ska jag nog kunna fixa en canon :)

Nu när jag gnällt lite så måste jag dock säga att deras skrivare är underbara, bara dom funkar :)

/Kalle
 
Om den slutat mata in pappret så har hjulen blivit för blanka, jag brukar ta ett fint sandpapper och rugga upp hjulen sen torka rent med t-röd, sen funkar den som ny.
 
ok, bra tips... var dock inte det som var felet, utan en av min dotters prylar som trillat ner i skrivaren. trodde jag först också men när jag damsög, vände upp och ner, skaka så kom det inget. var en tunn grej som kilat sig fast presis under gummihjulet. hur som hälst passa på att rengöra den ordentligt innuti... snacka om skitig, plus lite isopropanolalkohol genom skrivarhuvudet :)
 
Något som är intressant i sammanhanget är att på lasersidan har HP och Canon ett utbytesprogram så den tekniken som Canon saluför i sina laserskrivare är generellt sett något år eller två äldre HP-teknologi. Iaf var det så för något år sedan.

Ska ni fixa till rullar så beror detta oftast på att de har torkat, då kan man rugga ytan med ett sandpapper och sedan återfukta med en lämplig olja, som dock måste vara av en typ som inte kladdar. Har för mig att kokosolja ska fungera. Vi hade något liknande på jobbet tidigare.
 
Dimage7d skrev:
Utan att bli alltför vetenskaplig så har både HP och Epson alldeles för ofta strulat med pappersmatningen, dom drar i sig papperet snett och det får till följd sneda utskrifter, mycket fult.

Kom på att en HP på jobbet också drar i sig papper snett.

Pixma-serien verkar vara en lyckträff för Canon, dom får bra recensioner ofta.
 
Har blivit övertalad av det här tugget om canon, så jag ska köra över min Epson R300 med en ångvält och handla en canon imorgon!
Frågan är väl bara vilken modell...
/Martin
 
Jag har ett stort problem med bläckstråleskrivare - jag skriver ut för lite* så bläckpatronerna hinner torka ut och för 400 pix per patron så börjar det bli billigare att köpa en ny skrivare varje gång jag vill skriva ut :-/

Nåja, riktigt så illa är det inte. Numera så skickar jag iväg bilderna till något framkallningslabb och hittills så verkar det bli billigare om än inte lika snabbt.

Men kan någon föreslå en bläckstråleskrivare som klarar utfallande A3, skriver ut bilder bra samt har låga priser på bläckpatroner och dessutom har en patron per färg så kan jag tänka på saken.

*) Till text så har jag ett monster till laserskrivare, HP LJ 5Si, så det är bara färg och bilder som jag har användning fören bläckstråleskrivare.
 
Har tidigare alltid kört med Epson, men då priserna för dessa bläckpatroner har stuckit i höjden så skaffade jag en Canon Pixma IP5000. Det jag framförallt gillar med denna är just driftskostnaderna som är oväntat låga i förhållande till den Epson C-82:a jag hade innan.
Och bilderna blir ju fina dom också. Det man möjligen kan undra över är livslängden på bläcket, men bilder jag skriver ut hemma använder jag inte för långtidsarkivering, utan då skickar jag in till fotolabb istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.