Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nöjd med 23/1.4?

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Ägde tidigare Fuji 23/1.4 i vintras. Tyckte inte att det imponerade värst - varken med AF eller vid full öppning. Gick därefter tillbaks till Canon men landade i Fuji-land igen efter nån måndad. Köpte ett 16/1.4 och är riktigt nöjd men vill även ha ett motsvarade 35mm igen. Beställde 23/1.4 åter igen. Upplever samma sak igen - soft vid full öppning. Har jag för högt ställda förväntningar? Objektiven kostar 9k och borde vara riktigt skarpt vid full öppning. Alla recensioner säger att objektivet är bra, och det är det förvisso - nedbländat till 2.8. Överväger att lämna tillbaks det och ta ett 56/1.2 istället...

Hur upplever ni era 23or?

Ägde tidigare Fuji 23/1.4 i vintras. Tyckte inte att det imponerade värst - varken med AF eller vid full öppning. Gick därefter tillbaks till Canon men landade i Fuji-land igen efter nån måndad. Köpte ett 16/1.4 och är riktigt nöjd men vill även ha ett motsvarade 35mm igen. Beställde 23/1.4 åter igen. Upplever samma sak igen - soft vid full öppning. Har jag för högt ställda förväntningar? Objektiven kostar 9k och borde vara riktigt skarpt vid full öppning. Alla recensioner säger att objektivet är bra, och det är det förvisso - nedbländat till 2.8. Överväger att lämna tillbaks det och ta ett 56/1.2 istället...

Hmm....Det är ett av mina favoriter till min X-T1. Först och främst gillar jag brännvidden. Men karaktären och även kvaliten i optiken är riktigt bra tycker jag. har inte upplevt den mjuk i full öppning, det har inte varit något jag stört mig på iaf. Åh andra sidan är 56an ännu grymmare, så funderar du på den istället får du ju ingen dålig glugg, men en helt annan brännvidd ;)
/Martin.

Det är ett av de erkänt skarpaste objektiven till Fuji och ska definitivt inte ha några problem ens fullt öppet (har även provat själv). Om skärpan verkligen är dålig så är nog något fel, se till att få det bytt. Har du någon exempelbild som visar problemet?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar