Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nödvändig hastighet på minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har en nyligen inköpt Canon EOS 70D och tänker köpa mig ett minneskort till. Funderar på vilken hastighet jag behöver. Väljer idag mellan

SanDisk SDHC Extreme Pro 16GB Class 10 UHS-I 95MB/s

och

SanDisk SDHC Extreme HD Video 16GB Class 10 45 MB/s

I vilka situationer och på vilket sätt kan man märka skillnaden i hastighet?

Jag har en nyligen inköpt Canon EOS 70D och tänker köpa mig ett minneskort till. Funderar på vilken hastighet jag behöver. Väljer idag mellan

SanDisk SDHC Extreme Pro 16GB Class 10 UHS-I 95MB/s

och

SanDisk SDHC Extreme HD Video 16GB Class 10 45 MB/s

I vilka situationer och på vilket sätt kan man märka skillnaden i hastighet?

Du har en buffert i kameran, när denna är full behöver kameran skriva över till minneskortet. Så, tar du mycket serietagningar kan det väl vara bra. Har själv långsammare minneskort (ca 20mb/s) i min D7100 och det var fruktansvärt att se när bufferten laddas upp igen.
Köpte Sandisk 95mb/s och så var det problemet avhjälpt. Om man filmar vet jag inte hur det påverkar men snabbare lär inte vara sämre.

Troligen ingen skillnad

Det är troligen ingen större skillnad. 70D har inte teknologin att dra nytta av de snabbare korten. Jag kan i alla fall inte uppleva någon skillnad i hur många bilder jag kan ta innan det börjar sakta ner när jag jämför 45-kortet och mina sandisk 80-kort (inte testat 95-korten dock). Har läst på flera ställen att 70D bara kan utnyttja upp till ca 40Mbit/s med de nyare korten (UHS-1)

Även om kameran inte kan utnyttja de snabbare korten kan du spara tid när du för över bilderna till datorn (med en bra kortläsare).

Även om kameran inte kan utnyttja de snabbare korten kan du spara tid när du för över bilderna till datorn (med en bra kortläsare).

Då har jag sällan bråttom, så om det inte är nån märkbar skillnad när jag fotograferar/filmar, så slår jag nog till på det billigare.

ANNONS