Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nödfilt för 19:-

Produkter
(logga in för att koppla)

Jive

Aktiv medlem
Tänkte bara tipsa om att Clas Ohlson säljer nödfiltar för 19:- st. för er som vill tillverka egenhändiga reflexskärmar :cool:. Jag tror det var kampanj på dom... så bäst att passa på.
 
Tips i "mellanklassbudget"

Skaffade en sådan nödfilt på apoteket men blev besviken. Dels är den så väl packad att den är full av veck. Dessutom så tunn att mycket ljus släpps rakt igenom!
För studiobruk har jag istället köpt "silvertyg" på Panduro och nålat fast det på vanliga frigolitskivor 60x120cm. Klart dyrare men ändå billigare än riktiga reflektorer. Och då har man en vit och en silvrig sida.
 
jag har använt "nödfilten" med framgång fler gånger på sommaren när det är start solsken och jag måste lätta upp skuggorna - det fungerar bra att lägga den på gräsmatta bord etcetera men det kanske inte är optimalt

sedan har man alltid en nödfilt i fotoväskan vilket borde ge lite vuxenpoäng med ;)

ska kolla upp silvertyget - tack för tipset Dan
 
Kan det funka med guld- och silverfärgat presentpapper också? Såg att de hade det på Panduro och det var billigare än lamétyget de hade i guld eller silver.
 
Panduro är väldigt dyra när det gäller tyger.
Gå till vilken annan tygaffär som helst så får
du ner priset.
 
Panduro - priskommentar

Betalade 139kr/m för 150cm bredd har jag för mig. Dock passade deras kvalitet speciellt bra eftersom det är en tät vit baksida med en gnutta "plastkänsla", vilket gör att reflektionen blir på topp.
Har tidigare handlat nå't fint silvrigt i en vanlig tygaffär men det var betydligt tunnare, hade svart baksida och släppte igenom en hel del ljus. (Trodde då att jag skulle göra en egen reflektor a'la Lastolite eftersom det var ganska tunt och stretchigt, men det blev inte direkt bra).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.