Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nåt o ha??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kraftwerk

Aktiv medlem
hittade farsan gamla framkallningapparat.
En Krokus 44 L.. sen står det color på den men det tror jag inte det skall vara... de kanske syftar på röda filtret!?

vill ha svar anbbt så jag kan komma igång=)

Jovars.. om jag inte missminner mig så var det ett stort märke på 80-talet.. color står nog för att den har inbyggt färghuvud (tre rattar, gult, magenta och cyan). Det röda filtret som sitter under objektivet är till för att ta bort det vita ljuset när man lägger på pappret. Men det är bättre att släcka ljuset helt. Tror detta är en gammal kvarleva från då när man inte hade/har något exponeringsur.....jag använder inte den utan släcker med exponeringsuret.

Det röda filtret behövs ju alldeles oavsett om man har något ur eller inte. Man vill ju kunna se sin bild för att kunna planera hur man skall pjatta och efterbelysa.

Men jimh, gör du verkligen det med rödfilter för?

Jag funderar ut sådant innan jag lägger in papperet.
Lyser mot tom bottenplatta helt enkelt, tränar lite skuggningar och räknar in tempot som metronom.

hmhm

en tackar

så det är alltså en för färgbilder!? min käre far var nästan helt säker på att han bara framkalla svartvitt.. (senildemenensen på g kanske)..
men hur gör man med exponeringstiden när det inte är ett ur?
svara i klarspråk, jag är amatör ut i benmärgen!!=)

Min gamle Krokus 44 color har inget färghuvud utan
filterhållare , så varför heter den color ? Den
befinner sig för övrigt väl undangömd längst in i garderoben.
Bengt

Re: hmhm

Kraftwerk skrev:
en tackar

så det är alltså en för färgbilder!? min käre far var nästan helt säker på att han bara framkalla svartvitt.. (senildemenensen på g kanske)..
men hur gör man med exponeringstiden när det inte är ett ur?
svara i klarspråk, jag är amatör ut i benmärgen!!=)

"color" menar att du KAN kopiera färg med den, och du har möjlighet att använda färgfilter i den. Jag har en färgapparat, men kopierar uteslutande svartvitt, med undantaget Cibachrome som min far körde med ett tag, kopierade bilder från dia.

Om du inte har ett exponeringsur så kan du köpa ett.

Jo men alltså.. ett färghuvud går alldeles utmärkt att använda till Svart-vit kopiering, då slipper man hålla på och fippla med lösa filter. Då använder du bara magenta och gult.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar