Annons

Nåt lurt eller skall man bjuda?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skumt ja, säljarens första..

Maila och fråga, en seriös säljare kan kanske fota huset på en tidning med dagens datum så att du ser att han HAr den. Eller fota sig i spegeln om han inte har en annan digital nära,,

Bjud INte innan du växlat mail/tel,samtal!

Fråga efter serienummer, har han det och inte vill dela det med dig= skumt. Om han det inte= skumt. Om du får det så kan du spåra i polisens register,,

Ställ frågor som avslöjar om han VEt vad han säljer,, om han inte har snöring på vad han säljer så måste motiveringen vara VÄLdigt bra;)!!

/Niclas,

Att utopspriset är lågt är inget att reagera över, även om man gör det;)

Många lägger ut till lågt pris för att få så många som möjligt så långt upp i prisstegringen som möjligt,, så det är ett välkännt och smart grepp. Är han ärlig på alla sätt och utan att det väcker misstankar så riskerar han ju inte att priset blir fööör lågt.

/Niclas,

Förlåt mig!!

OJSANSAAAA!

Min älskade var inloggad;)

Jag skrev två inlägg ovan,, rätt skall vara rätt;)

Får nog smisk ikväll;/) Gulp,,-----

/Niclas,

Re: Förlåt mig!!

Niclasfoto skrev:
OJSANSAAAA!

Min älskade var inloggad;)

Jag skrev två inlägg ovan,, rätt skall vara rätt;)

Får nog smisk ikväll;/) Gulp,,-----

/Niclas,

Nu har han gjort det igjen. skrivit med meg innlogget.
Hmmmmmmm.Smisk?????? Nei, men någon skyller meg en massage i kveld....hihihi

Maritha

Jag tycker det har varit många

1D-varianter på sista tiden (en i veckan, typ), från olika ställen i Sverige med lågt utropspris. Den här skiljer sig dock lite, eftersom alla andra annonsörer registrerat sig i samband med att de lagt upp annonsen, och dessutom valt ynka tre dagars budtid.

Med tanke på nypriserna på den här typen av kameror, så känns det ytterst osannorlikt att man lägger ut en sådan här kamera utan reservationspris, info om det unika exemplaret eller liknande, och har nöjt sig med att klippa in texten från en faktaruta om man är en seriös säljare.

Potentiella köpare till en sådan här kamera _vet_ vad det är för kamera, och behöver inte den inforamtionen.

Jag skulle inte bjuda på den utan att först ha tittat på den & faktiskt provat den.

Wizard skrev:
Kolla utropspriset på denna :)

Känns lite småskumt..
Om du mot förmodan skulle lägga ett bud så se till att du kan använda betalningsgarantin:
http://www.tradera.com/promo/payson/

Då får inte säljaren några pengar om han skickar en tegelsten.

Tänk också på att det inte längre finns något som heter god tro så om det är stöldgods så kan du bli av med både kamera och pengar.

HallåNu!
Förstår inte varför ni reagerar så över ett lågt startbud! Som jag säger, om killen visar sig vara seriös för de som är seriöst intresserade så kommer buden att gå högt. Döm honom inte även om det ser skumt ut;)!

Om säljaren inte anser att buden går högt nog så kan han ju faktiskt stoppa auktionen, även innan tiden är ute! Att det sedan kan upplevas som dålig traderaMoral är ju en annan femma,,

/Niclas,

Om man ändå skulle lägga ett schysst bud och få den billigt så är det ju bara att förena nytta med nöje och boka en weekend i Oslo... =) Så kan man känna å klämma hur man vill..

Niclasfoto skrev:
HallåNu!
Om säljaren inte anser att buden går högt nog så kan han ju faktiskt stoppa auktionen, även innan tiden är ute!

Hur skulle det gå till?

Att det sedan kan upplevas som dålig traderaMoral är ju en annan femma,,

Frågan är om det endast är ett moralbrott. Intuitivt känns det som ett brott mot svensk lagstiftning, eller att det i alla fall kan medföra civilrättsligt skadestånd.

/Thomas

Vissa auktions-sidor tillåter att sätta ett dålt minimibelopp. Auktionen godkänns inte om inte det beloppet uppnåtts. Inget konstigt med det.

På tradera kan man INTE stoppa auktioner som fått bud. Om det inte finns res-pris såklart. Men det finns inga dolda res-priser på tradera. Konstigt att det bara är personer med omdöme 0 som säljer sånna här dyra saker på tradera ;) Skämt åsido, jag säljer saker på tradera hela tiden och tycker det är det bästa sättet att sälja, men man måste se upp och alltid vara vaksam på personer med 0 i omdömen.

andewid skrev:
Vissa auktions-sidor tillåter att sätta ett dålt minimibelopp. Auktionen godkänns inte om inte det beloppet uppnåtts. Inget konstigt med det.

Jag vet inte om detta är avsett som ett svar på mitt inlägg.

Det stämmer att man kan sätta ett dolt reservationspris på Tradera. I detta fall har dock säljaren inte angivit något sådant, vilket man ser genom att texten "Inget reservationspris" visas på sidan.

Om säljaren vägrar leverera varan, trots det avtal som ingås då den bjuds ut på auktion, bryter han mot Köplagen och blir skyldig att ersätta köparen "för utgifter, prisskillnad, utebliven vinst och annan direkt eller indirekt förlust med anledning av avtalsbrottet" (67 §).

Dessutom misstänker jag att det, beroende på säljarens avsikter, kan bli fråga om straffrättsliga åtgärder till följd av något slags bedrägeribrott.

/Thomas (amatörjurist)

Re: Re: Nåt lurt eller skall man bjuda?

fhe skrev:
Tänk också på att det inte längre finns något som heter god tro så om det är stöldgods så kan du bli av med både kamera och pengar.

Det var därför jag reagerade, det finns ingen som är vettig eller har ärliga avsikter som säljer en sån kamera där han riskerar att få en spottstyver för den, och med 2100 som utropspris och inget reservationspris så luktar detta skunk.. Visst skall man inte ta saker för givet, men alla varnigslampor lyser här :)

/Peter

Det är nog fel av mig, man kan nog inte stoppa en auktion som fått bud. Jag har sålt en del där själv och har sett att det finns en stopknapp, men den finns där kanske så länge man inte har fått bud?!

Hur som helst så är det ju möjligt att ADDERA i texten NÄR man helst vill att prylen man säljer inte existerar längre eller har gått i golvet, ramlade utför trappan ned till källaren där det låg 2dm grummligt vatten på golvet,,

Alltså är det 100% möjligt att avbryta en autkion mitt i eller efter grön bugivning! (Tradera söker ju inte upp ngn för bar gärning!)Men JAG säger inte för det att det är/känns ok!

/Niclas,

Re: Re: Re: Nåt lurt eller skall man bjuda?

Wizard skrev:
Det var därför jag reagerade, det finns ingen som är vettig eller har ärliga avsikter som säljer en sån kamera där han riskerar att få en spottstyver för den, och med 2100 som utropspris och inget reservationspris så luktar detta skunk.. Visst skall man inte ta saker för givet, men alla varnigslampor lyser här :)

/Peter

Riskerar,, OM han nu Är ärlig tror du då att buden stannar vid 3000,-;)??

Visst, killen har varit klumpig i allt som är gjort/som visas i auktionen men om han visar sig vara OK, visar kameran för typ 5 budgivare så VISST Tusan kommer budgivningen att kunna gå normalhögt!!!

!/Niclas,

Den som inte tycker den här annonsen är misstänkt är nog mer än lovligt godtrogen. Därmed inte sagt att det måste vara bedrägeri, stöldgods e d men det finns nog inga varningslampor som inte har tänts: Säljarens första auktion, inga egna bilder på produkten, inga egna omdömen, exceptionellt lågt utropspris, inget reservationspris. Bara att sälja en sån här kamera på Tradera verkar ju lite knäppt i sig ;-) Det är väl knappast rätt marknadsplats om du vill pressa stora pengar ur en verklig lyxprodukt som endast intresserar ett litet fåtal finsmakare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar