ANNONS
Annons

Nån som kan säga vad jag gjorde för fel med de här bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

zeldawashere

Aktiv medlem
Hej, det här är antagligen fel forum eftersom min Chinon CE-4 nog är mkt nyare men vet inte riktigt vart jag ska posta. Hursomhelst, har lämnat in och framkallat min första rulle med blandade resultat, vissa tagna utomhus är antingen helt perfekta och klara eller med en fin, passande kornighet men så har vi dessa:

På den första så är ju skärpan totalt bortblåst. Kan det vara för att motivet är för nära och att man inte kan ta närkort med en avståndsmätare med 1.9 som lägst?
Och den andra bilden tycker jag ha borde blivit bra, tycker mig minnas att motivet såg klart och fint ut i sökaren och med fokus på tavlan, men kan jag ha råkat ha ställt in avståndsmätaren fel ändå, kanske på 2.8 fast jag stod närmare?
Och den sista är det riktiga bottenskrapet i dåligt ljusförhållande. (Även om jag själv tycker att det var helt normal inomhusbelysning) Hade en filmrulle med iso 400 btw. Försökte mixtra med att sänka och höja ison på dom sista bilderna på rullen men dom kom inte ens med i bilderna jag fick hem så antar att dom blev totalt värdelösa.
Hur gör ni som inte har eget mörkrum under dåliga ljusförhållanden? Har ni flesta extern blixt eller använder ni rullar med högre iso? Och är det värt att köpa en rulle med iso 800 eller kommer det resultera i att många foton blir överexponerade istället?

Bilagor

• analog.jpg
    analog.jpg
    32.4 KB · Visningar: 107
  • analog3.jpg
    analog3.jpg
    66.6 KB · Visningar: 99
  • analog2.jpg
    analog2.jpg
    36.8 KB · Visningar: 95
Hej! Värdena 1.9 och 2.8 på objektivet har inget med avståndet att göra. Det är bländarvärden. Dvs hur stor öppning i objektivet som släpper in ljus (ju lägre tal desto större ljusinsläpp).
Avståndet ställer du in med ringen längst fram på objektivet, där finns också siffror som markerar vilket avstånd som ställts in. Titta i sökaren så bilden blir skarp. Ställ i början in tidsvalsringen på Auto och ISO-ringen på filmens ISO-tal. Välj bländare med bländarringen (1.9-2.8 osv) så att kameran väljer lämplig slutartid.
Det är inte så lätt att fota inomhus, ljuset är alltid svagare än man tror. En blixt hjälper men kan ge trista bilder. Film på 400 ISO räcker normalt, men oftast inte inomhus.
Den tredje bilden är troligen felexponerad, vilket labbet har försökt kompensera och därmed har den blivit kornig. De andra har skärpan på felinställd.
Lycka till!
Bifogar en länk till en bruksanvisning till kameran:

http://www.butkus.org/chinon/chinon/ce-4/chinon_ce-4.pdf

Tack Roger! Haha vad stendum jag känner mig, ja att jag har missuppfattat bländaren med en avståndsmätare förklarar ju mycket. Har ju kört mycket manuellt på min Nikon så det borde ju ha varit en självklarhet, doh. Bara för att vara på det säkra, visst kan man räkna den runda ringen i sökaren som fokuspunkten?

Hade en filmrulle med iso 400 btw. Försökte mixtra med att sänka och höja ison på dom sista bilderna på rullen men dom kom inte ens med i bilderna jag fick hem så antar att dom blev totalt värdelösa.

Såg att ingen hade kommenterat på detta ordentligt; Ändra inte kamerans ISO/ASA inställning mellan bilder på samma rulle. ISO-inställningen på kameran ändrar endast vad exponeringsmätaren anser är "rätt" exponering. Så kameran "luras" till att över- eller underexponera de rutor där du ändrat ISOn. Hela filmen framkallas samtidigt efter samma inställningar så dina sista bilder blev troligen väldigt över-/underexponerade.

Däremot är det helt ok att ha annan ISO-inställning på kameran än vad filmen har, så länge den som framkallar får reda på det och kan kompensera för det. Bland annat är det vanligt med svartvit film, som Kodak Tri-X 400, att köra på ISO 1600, vilket ger två stegs underexponering på filmen, för att sedan förlänga framkallningen lite så att negativen blir rätt framkallade ändå (vilket sen leder till hårdare kontraster och tydligare korn, vilket är en smakfråga).

Hoppas jag inte rör till sakerna allt för mycket nu ;)

Bild 3 är kraftigt underexponerad.
Lösningen är kunskap, köp en bok eller kolla tex Olles fotoskola här på fotosidan:
http://www.fotosidan.se/articles.ht...sort=ctime+desc&ptime=&ID=&_toplist=&skip=100
-Börja med Fototeknik 1.
Såg att det finns en till fotoskola:
http://www.fotosidan.se/articles.ht...gories=&_sort=ctime+desc&ptime=&ID=&_toplist=
Börja med del 0.
Sen kan du tex gå en sommarkurs i analog s/v (om du hittar nån passande kurs)
http://allastudier.se/utbildningar/585371-svartvit-fotografi-v-26/ (Mullsjö är trevligt:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=SekSIubU6o0
http://mullsjofolkhogskola.nu/nyheter/2013/12/analoga-fotografin/

Yonazarith: Förstod det efteråt, att det inte var en sådan himla bra ide att helt sonika börja mixtra med Ison. Hade läst här på forumet innan man kunde "lura" kameran genom att sänka Ison och så vidare men fattar nu att det antingen gäller om man har sitt eget mörkrum eller meddelar framkallaren att man varit och pillat själv =P

Markbe och Bofoto2: Tack för tipsen och länkarna :)

Nej riktigt så är det inte.
Det handlar om att hitta "SIN" ISO. O det oavsett vem som framkallar.
Jag skall se om jag kan hitta ett gammalt inlägg, återkommer.

Yonazarith: Förstod det efteråt, att det inte var en sådan himla bra ide att helt sonika börja mixtra med Ison. Hade läst här på forumet innan man kunde "lura" kameran genom att sänka Ison och så vidare men fattar nu att det antingen gäller om man har sitt eget mörkrum eller meddelar framkallaren att man varit och pillat själv =P
Man bör man utgå ifrån ISO-värdet som står på filmkassetten. I undantagsfall kan man använda en annan ISO-inställning, men man måste alltid ha samma ISO-inställning för hela filmrullen.
Alla negativen framkallas ju tillsammans.

Att ställa in kameran på ett annat ISO-värde än det som står på filmkassetten är överkurs, och kräver att man kan lite om hur filmens silversalter reagerar på ljus, samt hur man anpassar framkallningen efter detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar