Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nån måste reda ut min beslutsångest...

Produkter
(logga in för att koppla)

cammes

Medlem
Hej!

Jag är på jakt efter en kamera, en allround-kamera typ. Är intresserad av foto och tror mig vara en rätt okej fotograf, även om de flesta bilder jag tar blir ”trista”/vanliga. Jag vill kunna plocka fram den på tillställningar och trycka av några bilder, säg julafton, födelsedagar etc. Vill även kunna använda den på semestern/resor, vid badning och sightseeing. Har även intresse för naturbilder, porträtt men framförallt smidigheten av att bara trycka av och få en tipp-toppbild!
Har sedan lång tid tillbaka en Nikon D60 med olika objektiv, har klarat mig bra med den. Känner dock att den är lite småklumpig att få med sig och jag använder allra helst bara ett objektiv, 18-200, som funkar för det mesta jag vill fota.

Så, frågan är då vilken kamera jag vill ha?

Jag har tittat på olympus tg-3, nikon aw1 och j4 plus aw120.
Har tittat på fler, men har skalat ner det till de här iaf! Framsteg!
Tg-3 och aw120 (+ aw1) fastnar jag främst för pga vattentätheten. Att jag kan snorkla o ta några simtag ner under ytan. Men hur är bilderna uppe på land? Kvaliteten när jag då väljer att ta en naturbild tex..? Har haft billiga vattenkameror förr, och tycker att det är tråkigt att se bilderna efteråt... Hur är Tg-3 och aw120 som ”landkamera”? Isf tänkte jag köpa en sån som komplement när jag använder systemkamera (och, fy skäms, mobilkamera...)

Nikon 1-kamerorna fastnar jag för då jag vill ha möjligheten att göra egna ändringar mer och att jag tror att det kommer bli bra mycket bättre bildkvalitet. Jag känner även större intresse för en sån kamera att ha ”på riktigt” om det är värt det, då jag haft D60 så länge.

Då kommer även följdfråga på Nikon-kamerorna... Är inte så jättehaj på objektiv tyvärr så då undrar jag självklart hur objektiven är på tex aw1? Hur pass zoom-bart är det? Bör jag ha, (varför), det andra objektvet också? Är aw1 prisvärd? Den är lite i överkant för min tanke för kostnad, men är den värd det så kör jag...
Borde jag hellre välja j4 framför aw1 om man tänker bildkvalitet? Ingen skillnad?
Hade ju gärna gått o pillat på kamerorna först i butik för att få en känsla, men verkar vara svårt att hitta i fysiska butiker? Why so?

Kan någon reda ut min beslutsångest så jag känner mig säker på vad jag vill ha! =)
 
Det låter som du skulle välja en Nikon AW1, har ingen själv men väl en 1 V1 med 10-30 som följde med och en 6,7-13, båda levererar utan problem, den enda är väl ljusstyrkan och svårighet att få till kort skärpedjup om du vill eftersträva det. Jag har en Nikon AW120 som är bättre än förväntat, ger bra mycket bättre bilder än min gamla Olympus Tough 8000. En kul grej med Nikons 1-serie är att du med adapter kan använda alla moderna Nikonobjektiv men inte under vatten då förstås.

Nu har jag både vanlig systemkamera, Nikon 1 och AW 120 så jag kan verkligen välja efter behov. På en semesterresa där det inte handlar om fotograferingen tvekar jag inte en sekund att välja bort systemkameran, Nikon 1 har fördelen att vara relativt liten och lätt och inte lika iögonfallande som en systemkamera, å andra sidan är jag inte rädd att ta med stor utrustning heller.

Vattenskyddade kameror kan du ju hantera hur som helst, bara spola av och de tål mycket stryk men var noga med att hålla packningarna rena, ett sandkorn på fel ställe kan ställa till det.

Det jag tycker man skall fundera på är hur viktigt det är med kort skärpedjup, som du säkert vet innebär en liten sensor större skärpedjup vid i övrigt motsvarande inställningar och hur du gör med bilderna när de väl är tagna. Skriver du ut dem i stora format eller tittar du på den på skärm eller TV?. Bildkvalitén skulle jag säga räcker för de flesta behov vilken kamera du än väljer, det handlar mer om att lära sig kameran och dess begrändningar

/Frode
 
Du verkar prioritera portabilitet då du tycks vara lite trött på storleken på din Nikon D60. Sony Cybershot DSC-RX100 III är en kompaktkamera som idag verkar vara den bästa bl. a. då den har ljusstarkt objektiv...
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=rx100mk3

Om du kan klara dig med fast brännvidd finns ju andra alternativ också förrutom de som du redan nämt.
 
Jobbar du med RAW filer?

Hej!

Vet inte om du tidigare fotat i RAW-filer och sen efterbehandlat bilderna i nått program som t.ex. Lightroom? Nikon 1 AW1 lär vara den enda oömma och vattentäta kameran som tar bilder också i RAW-format. Kan du fota i RAW-format så har du antagligen den största kvalitetsvinsten du kan göra, än att byta till nån annan kamera och endast ta JPG-bilder..

Jag har en Nikon 1 AW1 och jag sparar bilderna i både RAW och JPG, men slänger JPG-bilderna när RAW-bilderna är inladdade i datorn.

Det finns inte många vattentäta objektiv till den kameran, men en hel del ej vattentäta objektiv, och dom fungerar bra, och så finns adaptern som gör att du även kan använda Nikons fullformatsobjektiv (FX), men det blir alltid med faktorn 2.7 x brännvidden i mm. Ett vidvinkelobjektiv för fullformat på t.ex. 24 mm blir således 2,7 x 24 = 64,8 mm objektiv på Nikon 1 AW1, men det fungerar bra, det ger fina bilder, också bildstabiliseringen i objektivet fungerar, med en viss liten fördröjning har jag märkt.

Mvh!
 
Åh vad kul att ni försöker hjälpa! Blir så glad! =)

Jag vill ju gärna ha en kamera som passar mig som inte är direkt fotoproffs, utan har det mer som intresse och tycker det är kul att få till bra bilder. Strävar ofta efter att få så pass bra och intressanta bilder att jag kan skriva ut dom eller tom göra tavlor av dom.

RAW använder jag mig inte av, började använda mig litegrann av det när jag införskaffade D60 men jag satsar mer på att försöka få den "perfekta" bilden med detsamma. Känner mig inte så jätteduktig på fotoredigering tyvärr.

Sony som kompaktkamera har jag använt mig av tidigare också, och jag har varit väldigt nöjd med resultaten, dock känns den föreslagna, DSC-RX100 III, lite väl dyr för mig.
Har fått för mig att jag vill ha möjlighet till att experimentera en del ändå men idag kanske en kompakt passar mig ändå... Jobbigt att du gav mig ytterligare tankar nu...! ;)

Hade Nikons aw100 förut, var rätt nöjd med den, men tyckte den var ok som ett komplement.
Egentligen vet jag inte riktigt vad det är jag tvekar över, kanske är det bara så att jag inte är tillräckligt insatt i hur de olika kamerorna fungerar.
Jag är bra intresserad av aw1, tycker ändå att många verkar tycka att den toppen, även om den är kompakt... Jag är lite nojjig över om den är värd sitt pris. Och sen vad det är för objektiv.
Nån får jättegärna förklara för mig vad nuffrorna på det innebär, vad jag ska tänka på... *skäms lite*

Tänker mig att jag förr hade tre olika kameror för olika saker, idag känns det lite slött av mig men vill få med mig en bra, duglig, tipptopp-kamera! (aw1?)
Eller en toppkamera (J4?) och en vatten/sand/kast-kamera (aw120?)
 
Alltså, gu' vad jag luddar det! Förlåt! Känner frustrationen själv över min otydlighet!

Aw1 - funkar den som allround? Bra bildkvalitet både på land o i vatten? Jag vill kunna experimentera samtidigt som jag vill kunna klicka av några snabba bilder.
Är objektivet bra? Bör jag ha det andra objektivet också?

J4 - räknar jag som den bästa av de nikon1-modellerna. Och den överväger jag om inte Aw1 presterar tillräckligt. Då kan jag hellre köpa den här plus en "billig" vattenkamera för samma peng som Aw1.

Aw120 - vill jag isf ha som vattenkamera. Tänker mig att den inte är tillräckligt vass för landsbilder då den känns mer som en vatten, slit o slängkamera...? Jag kan ha fel!

Olympus TG-3 - tänker jag mig vara vassare än Aw120 för landsbilder. Men även där... Jag kan ha fel. Och då har jag tänkt mig den och behålla D60, men använda den här hyfsat mycket för alla möjliga foton...

Blev det lättare?
 
Nikon 1 V3 är den vassaste i 1-serien men då börjar priset dra iväg. Jag skulle säga att AW120 är en alldeles utmärkt allroundkamera och då kan du ju verkligen ha med den överallt, till och med på simturen. Som med allt annat så gäller det att lära sig utrustningens bästa och sämsta och utnyttja det.

Är man inte så intresserad av inställningar mm så är en enklare kamera att föredra. Många kameror kan man ställa in mer än man tror men det kan vara litet krångligt att göra det då man måste in i diverse menyer och göra det. De mer proffsiga systemkamerorna har de vanligaste inställningarna som man behöver komma åt snabbt på knappar som sitter lättillgängligt för snabba ändringar.

Jag tycker det låter som du skulle börja med en AW120 och lära dig att utnyttja kameran så mycket du kan, just den har fått bra kritik för bildkvalité även på land och som sagt är jag själv mycket nöjd med den. Om du vill utvecklas och ha ännu bättre kan du ju senare gå på en Nikon 1 eller motsvarande men glöm inte din D60 som är en utmärkt kamera.

En annan sak, du kan göra väldigt stora förstoringar från nästan vilken modern kamera som helst, själv har jag skrivit ut och sålt en bild från en kompakt med 12mp sensor i 1x1,5m med utmärkt resultat.

/Frode
 
Näe..

Jag tycker du ska ta dig till en större fotobutik och be att få titta och känna på dessa kameror, och be en kunnig försäljare att hjälpa dig med de frågor du har! Har kameran möjlighet att spara i RAW så ger den kameran en "framtida" möjlighet att få ännu bättre bilder, den dagen du kanske vill jobba lite med bilden i efterhand i en dator, istället för att bara ta den JPG bild som kameran levererar direkt.

Mvh!
 
Ja, jag menade snarare att J4 var den som passade mig prismässigt bäst... Sorry för otydligheten, V3 känns lite overkill för mig =)

Jag har gått in på en dels länkar där de visat upp sina alster och har nu sett lite blandade bilder från nikons olika modeller, tex aw120, och läst in mer åsikter om den och känner att den känns intressant. Inte till hutlöst mycket pengar heller.

När det gäller just systembiten så har det lockat mer just för att man kan justera så mycket själv. Jag är tyvärr inte insatt i vad saker o ting heter till hundra, utan jag är mycket självlärd och har testat mycket olika. Det är nog därför som jag snöat in mig på Nikon1-kamerorna. Har bara tänkt att jag vill ha som D60 men mindre och smidigare. Och kanske lite nyare ;)

Jag uppskattar iaf allas synpunkter och förklaringar, blir jätteglad! Har lite att fundera på ändå, men känns tryggt att se exempelbilder som är riktigt bra =P
 
Jag gick in o tjuvkikade lite på era bilder, och dom är otroligt bra! Såna bilder som jag förmodligen aldrig kommer kunna ta, men jag vill lära mig och ha möjligheten. Jag har intresset men lär mig förmodligen en långsam väg.
Åter igen, jag är tacksam för att ni hjälper mig, det här är första gången som jag ens går in i ett forum efter hjälp. Har alltid läst mig till o provat mig fram förr men inser att det kan vara bra att få fram ens egna brister ibland o justera till det bättre ;) Även om det handlar om ett kameraköp =)

Att gå in i en butik för att trycka o klämma lite har jag tänkt, men det var som sagt svårare än tänkt att hitta en butik som har dom inne. Och det har känts lite bättre att fråga här om råd då det känns "ärligare" och inte så stor risk att nån vill sälja nåt överbra till mig.
 
Jo tack, det erbjudandet tar jag gärna ;-) Det roligaste är ju ändå att fotografera själv. Jag är egentligen ingen landskapsfotograf utan mer åt djur, fågel och annat.

På flera resor har jag tagit med tung och stor utrustning för att fotografera djur och fåglar medan det mesta i landskapsväg tar jag med 1 V1an som jag är väldigt förtjust i.

Några saker som kompakter och många av de mindre systemkamerorna typ Nikons 1-serie inte klarar så bra.
Det tar litet tid för kameran att starta upp, de går snabbt ner i viloläge för att spara batteri och när det händer något snabbt hänger de helt enkelt inte med, motivet är borta innan kameran är skjutklar.
Elektroniska sökare, när de finns, hänger inte med i snabba serietagningar där du t ex skall följa en flygande fågel eller en springande fotbollsspelare.
Som jag har skrivit tidigare så är de heller inte lämpliga för fotografering med kort skärpedjup. De relativt små sensorerna ger helt enkelt ett större skärpedjup vid motsvarande bildvinkel och förstoring. Nu finns det kompakter med stor sensor också men då ökar priset.

Lär dig i stället att utnyttja dess fördelar, de är små och lätta och kan alltid hänga med. Faktum är att jag ALLTID har med v1an och AW120 i ryggsäcken, på jobbet och på fritiden förutom när jag har med systemkamera då.

/Frode
 
Systemkamera är till för de som vill kunna skaffa fler objektiv i framtiden. Men om du inte alls är intresserad av detta (t ex macro, tele) kan det vara onödigt att skaffa en sådan speciellt om det innebär en merkostnad. Och du kommer rätt långt med en avancerad kompakt också eftersom dessa brukar tillåta manuella inställningar.... De brukar också kunna ge raw format.

Ett annat förslag som ger lite bättre bildvalité än RX100 III eftersom det handlar om en spegellöskamera med aps-c sensor:
Sony A6000 svart + E PZ 16-50/3,5-5,6 OSS
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A6000svart1650

I benämningen för objektivet ovan (16-50/3,5-5,6) innebär 16-50 brännvidden f i mm och 3,5-5,6 maximala bländarstorleken, som ju varierar eftersom det vid 16mm ges f/3.5 och vid 50mm ges f/5.6. Att maxarean hos bländaren varierar innebär ljusstyrkan varierar med brännvidden. En mindre siffra innebär större bländarstorlek, dvs. bländararean hos f/4 är dubbelt så stor som hos f/5.6 (dubbelt så mkt ljus släpps in under samma tid vid f/4 fallet).

Här kan du läsa lite mer om bländare:
https://en.wikipedia.org/wiki/Aperture
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.