Annons

Några proffs som har generella tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ström

Aktiv medlem
Tja!

Köpte ett 500w Elincrom kit från Aifo häromdan, hade dock lite pengar och köpte ingen ljusmätare, men har använt histogrammet på min D60 istället, är det någon mer här på FS som gör så, eller är ni alla utrustade med ljusmätare?

Finns det någon "standard" för bländarval när man kör sittade porträtt, midja och uppåt? Har provat f.11 och 8. Är det där man brukar röra sig?

Är det någon som har några bra tumregler att dela med sig av, förutom att jag borde skaffa en ljusmätare? ;)

Histogrammet kan vara lurigt att förlita sig helt till. Om du vill ha en kritvit bakgrund så brukar man ha belysning på fonden som då gör att histogrammet "går i taket" på digitalkameran. Huvudmotivet kan trots detta bli bra exponerat. Detsamma gäller om du har en svart fond och mörka kläder på modellen så ligger histogrammet väldigt lågt.

När det gäller bländare så brukar det vara svårt med att få båda ögonen skarpa om inte modellen tittar rakt fram och då man tar ett porträtt med huvud (o lite axlar) med bländare större än 4 (tex bl 2.8). Detta gäller småbildsformat och har man en digitalkamera med 1.6X (eller 1.5) cropfaktor så är det ungefär en bländare större som gäller. Jag rekommenderar därför att du kör på bländare 4. Kör du bländare 8 eller 11 kan bakgrunden synas för väl.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar