Annons

Något Speedlight 580EXII proffs här... ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Jag har haft min blixt i några år, men har väl inte riktigt satt mig in hur den funkar... Har läst bruksanvisning flera ggr, men är väl lite trög & fattar ändå inte 😂
Jag fotar nästan alltid på AV på min kamera & när jag har blixt på står det ETTL (tror jag) på blixten. Som jag förstått är det att blixten blir automatisk...?
Men jag tycker att den lägger av lite då & då. Blir väldigt svårt att fota med inställningar när den finns på nåt kort & nästa vill den inte..
Kan hålla i sig någon/några minuter & så funkar den nån gång igen.
Jag tror inte att det är för att den laddar itan något annat som jag inte förstår. Batterierna är nya. Tar dem slut fort??
Det jag vill åt är att jag ska kunna använda blixten för att få det lilla blänket i ögat med blixten riktad uppåt & den lilla vita brickan uppe. Men jag törs jubinte lita på att den funkar.
Antingen är det helt enkelt jag som inte fattar eller kan det vara fel på den. (Kan troligt vara det förstnämnda..)

Mycket tacksam för svar & hjälp & tips
Mvh Emma
 
Har du den lilla blixtsymbolen i sökaren tänd när du trycker av? Om inte, så är blixten inte redo än.
Vad har du för batterier? Engångs ger rätt lång uppladdningstid jämfört med NiMH.
Vad studsar du blixten i när den inte pekar rakt fram? Har du inte ett vitt tak någorlunda nära, eller nåt annat, typ paraply, att studsa i fyrar du kanske av blixten med full styrka varje gång. Då dröjer det inte länge innan den behöver svalna ett tag, för att inte brinna upp.
Vad har du för ISO? Ligger det lågt får blixten jobba hårt för att räcka till.
Varför Av med blixt? Har du hyfsat ljust runtomkring och bara vill ha blixt för ögonblänkets skull? Då kan det vara det bästa, men annars fungerar blixtfotografering i regel bäst på M.
 
e(TTL) betyder "Through The Lens" och betyder att blixten avfyrar en förblixt som kamerans ljusmätare kan mäta, på samma sätt som vanlig ljusmätning fungerar, och därmed kan kameran automatiskt bedöma och instruera blixten om lämplig styrka.

Ju högre effekt/styrka, desto längre tid tar det för blixten att ladda upp. Batteritypen och batterierna laddning avgör också hur långt tid det tar, men räkna med allt från en halv till uppåt tio sekunder.

Vill du ha en catch light i ögat så kanske du skulle fundera på att ha en förlängingskabel, eller förstås en trådlös sändare/mottagare, det gör dels att du inte behöver slå blixten uppåt (vilket kräver mer kraft = längre uppladdningstid) men du kan också få blänket lite på sidan av ögat, vilket i regel blir snyggare.
 
Hej

Tack för snabbt svar.
Det är när jag fotograferar utomhus jag skulle vilja ha lite extra hjälp med blänk i ögat. Kan tycka att det är svårt att få till...
Har du något tips på det?

e(TTL) betyder "Through The Lens" och betyder att blixten avfyrar en förblixt som kamerans ljusmätare kan mäta, på samma sätt som vanlig ljusmätning fungerar, och därmed kan kameran automatiskt bedöma och instruera blixten om lämplig styrka.

Ju högre effekt/styrka, desto längre tid tar det för blixten att ladda upp. Batteritypen och batterierna laddning avgör också hur långt tid det tar, men räkna med allt från en halv till uppåt tio sekunder.

Vill du ha en catch light i ögat så kanske du skulle fundera på att ha en förlängingskabel, eller förstås en trådlös sändare/mottagare, det gör dels att du inte behöver slå blixten uppåt (vilket kräver mer kraft = längre uppladdningstid) men du kan också få blänket lite på sidan av ögat, vilket i regel blir snyggare.
 
Det finns många fotografer som är tusen gånger bättre än jag på det här, så du får väl ta mina förslag med en nypa salt men, trots det. Titta på den här bilden för att se lite olika resultat.

http://www.calebkeiter.com/wp-content/uploads/2013/02/flash-modifiers-catch-lights.jpg

Jag tycker det är enklast med en remote controller till blixten (eller en förlängningskabel om det räcker) ett vanligt ljusstativ med en blixthållare och ett fäste för t.ex. ett paraply.

Fördelen är att det blir såpass kompakt och lätt att bära med, samt lätt att flytta på om modellen tittar åt olika håll.

Väljer man lite mindre paraply flyger det inte lika lätt i väg om det blåser lite :)
 
Skjuter du blixten rakt uppåt utomhus med bara del lilla vita flärpen ute kommer blixten gå på full effekt hela tiden. Då blir den snabbt överhettad om inte batterierna tar slut innan. Tanken med den vita flärpen är att några procent av ljuset ska gå rakt fram, men du gör hela ljussättningen med den delen. Prova rikta blixten framåt och ställa ner ett par-tre steg blixtexponeringskompensation istället (gulmarkerat i bild).

05ca333e84fb85291baad84b463c5e5b.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.