Annons

Något skumt med photoshop!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fjärilen

Aktiv medlem
Har problem med PS..
Fast jag inte har inställt något färdigt format för beskärning så fortsätter det att envisas och beskär i 13x18. Formaten är också helt mysko. När jag kollar på bildstorlek så står det t.ex 6 cm för bredd och 10 cm för höjd och det kan ju inte stämma när det är en orörd raw-bild.
Känner mig minst sagt frustrerad.
Finns det nåt enkelt sätt att återställa alla inställningar som dom är från början utan att behöva installera om programmet? Vill undvika att installera om när man samlat på sig en massa extrapenslar och annat.
Väldigt tacksam för svar:)
 
Radera

Kolla uppe i menyraden, när du har valt beskärningsverktyget. Det bör då finnas en knapp med texten RADERA till höger. Tryck på den för att få bort den aktuella inställningen.
 
Tack för ditt svar. Rutorna var redan tomma eftersom jag tagit bort inställningen MEN när jag tryckte på radera igen så löste det sig:)
Dom här formatproblemen kvarstår dock:(
Är det någon som har något tips ang. det?
Har även en till fråga:
Om man ska måla något,t.ex ett öga och ändå vill ha kvar svart som svart och vitt som vitt,hur gör man? Målar man bara som vanligt så blir det ju liksom lite grådassigt där det ska vara riktigt mörkt osv. Hoppas att någon förstår min förklaring..
Glad för svar
 
Jo,anade att jag var lite dålig på att förklara. Det är precis med penseln jag menar. Jag vill behålla skillnaderna mellan ljust och mörkt fast jag lägger på färg. Annars blir ju ögat jämnfärgat så fort man har lite högre opacitet och det ser ju inte kul ut.
Hoppas jag förklarat bättre.


Är det ingen som har något endaste litet tips ang. formatproblemen på PS?
Se första inlägget.
Blir dessutom jättekonstigt när jag ska utöka arbetsytan. Även om jag bara lägger till någon mm så blir kanten jag lagt dit enormt stor.
Förstår verkligen inte det här..
 
Gå in under Bild/Bildstorlek och se vad du har för dpi. Den bör stå på 300 för att centimetermåtten ska stämma. Gör den det får du öppna upp RAW-filen igen i det programmet du konverterar dina rawfiler i. Där kollar du vad "utbilden" ska få för mått. Kanske är inställt på att förminska bilderna när du konverterar dom?

Angående målarfrågan förstår jag fortfarande inte vad du menar.. Varför ska du måla i ett öga?



/petter
 
Istället för att rikta in oss på varför du vill måla i ett öga, varför inte lägga ut en bild på a) ett obehandlat öga och b) ditt behandlade öga som du inte är nöjd med? Då bör det ju bli lättare att förstå vad du vill uppnå. Värt ett försök i alla fall.
 
Tack för era svar!
Har delvis löst formatproblemet,under bildstorlek var rutan ändra bildupplösning ikryssad (var ju lite pinsamt). Men när jag ökar storlek på arbetsytan med någon mm så blir det jättemycket i förhållande till bilden i övrigt. Så det är ändå något som inte stämmer där.
Ang. mitt andra bekymmer har jag tyvär ingen bra bild att visa, men det jag undrar över är väl egentligen om man t.ex bara kan måla mellantonerna. Så att svart ändå är svart fast man målar över med en annan färg.
 
Två lösningar du skulle kunna prova är ju att dels, med hjälp av Magic wand tool, markera de toner du vill ändra på. En annan väg är att använda dig av Replace Color, även där har du möjligheten att gå in och ändra på specifika toner.
Eller varför inte helt enkelt "färga" hela bilden med hjälp av ett justeringslager och sedan manuellt i masken måla bort de områden i bilden som du inte vill ha färgade?
 
Tack för hjälpen! Har nu själv listat ut hur jag ska göra för att få det exakt som jag menade med målningsfrågan. Bredvid penseln på läge så väljer man bara hård blandning, det blir perfekt!
Nu har jag bara ett bekymmer kvar och det är det med storleken på arbetsytan. Ska jag göra en ram runt bilden och ökar med t.ex bara en mm så blir det världens största ram ändå..
Har tjatat om det här flera gånger nu..men som sagt är det någon som vet vad man kan göra så blir jag superglad.
 
Har nu hittat lösningen på det sista problemet!
Bara att ändra i relativrutan när man öppnar storlek på arbetsyta. Jaa, man är ingen PS-expert men man lär sig alltså något nytt lite då och då=)
 
Ett snabbt sätt annars att göra en ram är att markera hela bilden (Ctrl A) och sedan välja Edit -> Stroke och ange hur tjock man vill ha ramen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.