Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon vill använda mina bilder. Hur gör jag? HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

popboydeluxe

Aktiv medlem
Fick detta mail idag.
Hur och vad tycker ni att jag ska svara eller göra.

C'mon people, I need fast answers.
Alors alors vite vite!

"Hej. Martin heter jag.
Jag ville fråga dig om jag kan få ditt tillstånd att andvända dina fotografier i ändamål för att skapa bakgrundsbilder och ev design till min egen hemsida.
Bakgrunderna skulle jag andvända privat och ev. lägga upp på internet.
Jag är mycket tacksam för svar.
Mvh Martin"

Tjena Pavel!

Det där med bakgrundsbilder är ett gissel tycker jag. En del av mina bilder har utan tillåtelse publicerats som bakgrundsbilder och efter det spritts i enorm hastighet över internet. Eftersom han verkar vara ute efter att publicera bakgrundsbilderna på internet skulle jag bestämt säga nej till det.

Angående designen till hemsidan skulle jag nog be om mer information innan jag fattade ett beslut, t.ex om hemsidan är kommersiell eller om han på något sätt kommer att tjäna pengar genom denna. Då handlar det om att få någon slags ersättning, vilket inte alltid behöver handla om pengar.

Vad sidan representerar är ju oxå viktigt för mig, alltså vilken typ av sida, vad den visar upp etc. Man vill ju veta i vilket sammanhang ens bilder visas. Sen, är det ju mycket viktigt att bilderna inte används på något sätt som inte du vill. Alltså är det viktigt att ta reda på hur seriös killen är (verkar ju vara seriös eftersom han iaf frågar om lov) och så vidare.

Man behöver ju inte besluta sig på en gång, fråga honom om mer info!

:D:O:V:E: skrev:
Tjena Pavel!

Det där med bakgrundsbilder är ett gissel tycker jag. En del av mina bilder har utan tillåtelse publicerats som bakgrundsbilder och efter det spritts i enorm hastighet över internet. Eftersom han verkar vara ute efter att publicera bakgrundsbilderna på internet skulle jag bestämt säga nej till det.

Angående designen till hemsidan skulle jag nog be om mer information innan jag fattade ett beslut, t.ex om hemsidan är kommersiell eller om han på något sätt kommer att tjäna pengar genom denna. Då handlar det om att få någon slags ersättning, vilket inte alltid behöver handla om pengar.

Vad sidan representerar är ju oxå viktigt för mig, alltså vilken typ av sida, vad den visar upp etc. Man vill ju veta i vilket sammanhang ens bilder visas. Sen, är det ju mycket viktigt att bilderna inte används på något sätt som inte du vill. Alltså är det viktigt att ta reda på hur seriös killen är (verkar ju vara seriös eftersom han iaf frågar om lov) och så vidare.

Man behöver ju inte besluta sig på en gång, fråga honom om mer info!

Tack Daniel! =)
Det var mycket att tänka på där.

Någon som har fler förslag?

Tycker du ska ha med ditt namn i vilket fall som hälst ifall du bestämmer att säga ja. Det kanske kan skapa jobb också man vet aldrig...

Men det som Daniel säger täcker väl det mesta.

jag frågade honom det ni sa åt mig att fråga, här är svaren!

Hej,
Hemsidan det gäller skulle vara privat och icke vinstdrivande. Hemsidan skulle besökas av mest av mina vänner och min brors vänner när den ligger uppe för våran privata server. Den innehåller ett forum för våra vänner och privata bilder ifrån privata händelser, som fester osv.
Om jag får ditt tillstånd skulle jag möjlightvis vilja andvända bilder infrån din "människor" sektion då jag skulle andvända dem i designen av hemsidan. Exakt vilka bilder jag skulle andvända vet jag inte förräns designen är klar och jag har tittat närmare på bilderna. Om jag får ditt tillstånd så skulle jag också vilja andvända bilder ifrån "människor"
sektionen och andända dom till att designa dator bakgrundsbilder som jag privat skulle andvända och möjligtvis lägga ut på min hemsida. Jag hoppas att du förstår mitt syfte och hoppas det finns en möjlighet för mig att andvända dem.
Mvh Martin

Tycker det är mycket trevligt att han frågar. Är man benhård så kan man ta betalt, annars får han inte använda dem. Är man snäll så låter man han använda den. Allt beror ju förstås på vilket värde bilden har för dig.

Jeppe skrev:
Tycker det är mycket trevligt att han frågar. Är man benhård så kan man ta betalt, annars får han inte använda dem. Är man snäll så låter man han använda den. Allt beror ju förstås på vilket värde bilden har för dig.

Jag kan gå med på vissa naturbilder och stadsbilder såvida det kommer stå både vid varje bild och på sidan vem som tagit bilderna.

Bilder på "människor" kan jag dock inte tillåta då jag tror inte att de jag fotar vill att jag gör det. Men man kan ju alltid fråga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar