Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som vet?

Produkter
(logga in för att koppla)

chrigen

Medlem
Är det någon som har någon erfarenhet av diafilmen Kodak Elitechrome 100Extra Color? Vad är dess styrka kontra svaghet?

Det är 100VS med lite sämre kvalitetskontroll, kortare lagring, längre hållbarhet samt längre ut på de där stooooooooooora rullarna.

Styrkan ligger i att den vid molnigt väder ger kraftfulla färger (för kraftfulla för vissa). Jag använder nästan bara denna film, mycket tack vare att den är en av de billigaste diafilmerna + att den ger mig de färger jag vill ha. I solljus är den direkt olämplig. Då kör jag gärna Provia 100F istället. En annan nackdel är att den inte riktigt reder ut det röda spektrumet, det blir helt enkelt för mycket.

Titta gärna in bland mina bilder, där hittar du många bilder tagna med Kodak XC

Det är en rätt trevlig och framför allt prisvärd film. Den är kanske inte lika skarp och finkornig som t.ex. Fuji Velvia men färgerna är jättehärliga. Speciellt om man gillar blått... :)

Ryktet säger att den bortsett från att den ej kyllagras och får mogna på samma sätt ska vara samma emulsion som E100VS men jag kan inte svära på att det stämmer. Rätt så lika är de iaf. även om jag vet att bland andra Terje har haft lite (negativa) åsikter om 100XC.

Enda orsaken till att jag inte använder den så mycket längre är att jag har blivit lite nojjig när det gäller kvaliteten...

Tackar för inläggen!
Det verkar onekligen var som så att denna filmtyp passar bra för oss färgblinda... ;)

Hur är det då med den vanliga Kodak Elitechrome 100, suger den eller är det en bra allroundfilm?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar